Annelies Versteegden

Annelies Versteegden

Vijf vragen op de eerste Vilans Relatiedag

De Vilans Relatiedag is hét moment om elkaar te ontmoeten en met elkaar in gesprek te gaan over betere zorg. Bestuursvoorzitter Annelies Versteegden van Vilans beantwoordde daar deze vijf vragen.

01-10-2018

Waarom organiseert Vilans een relatiedag?

‘Vorig jaar hebben we ons 10-jarig jubileum gevierd. Dat is ons goed bevallen. We kregen zoveel positieve reacties! We hebben laten zien wat het belang van kennisdelen is, van elkaar ontmoeten, van inzichten delen, en van elkaar inspireren. Om met elkaar betekenis te kunnen geven aan het leven van mensen. Samen zorgen dat zorg beter werkt. Dus dit willen we blijven doen. Vanuit onze rol als kennisorganisatie. Onze conclusie was toen dat ontmoetingen van belang zijn en dat we dit jaarlijks moeten faciliteren. Goed om te zien dat de opkomst weer zo groot is.’

Waar ben je trots op het afgelopen jaar?

‘Als ik terugkijk op het afgelopen jaar, wil ik graag uit alle dingen die we doen drie punten noemen waar we ontzettend trots op zijn. Het zijn stuk voor stuk voorbeelden die illustreren hoe we als Vilans onze bijdrage hebben geleverd aan goede zorg. Bijvoorbeeld met onze KICK-protocollen. We hebben het afgelopen jaar het 500e lid mogen verwelkomen. Het is nu een kennisgemeenschap met dus meer dan 500 organisaties en alle zorgprofessionals die daar werken. De grootte van deze gemeenschap is een compliment, maar een nog mooier compliment is hetgeen een bestuurder onlangs zei: door met elkaar hier aan te werken vergroten we de efficiency in de zorg, en hebben we meer tijd voor echte aandacht aan onze client; daar gaat het om!. Maar ook een programma als ‘Ik doe mee’ van afgelopen jaar vind ik belangrijk. Het perspectief van de cliënt is in ‘Ik doe mee’ het vertrekpunt: Wat wil je, wat maakt het waardevol om mee te doen. Ambitie van het programma is dat samenwerken aan kwaliteit leidt tot een fijner leven. Ten slotte ben ik best trots op hoe we werken aan de zinvolle inzet van technologie en hoe dat kan helpen om de zorg beter te maken. We doen dat in de werkplaatsen bij Zorg voor Beter (robotica), maar ook een werkplaats data, maar ook internationaal, waar we werken aan een onderzoek om leefstijlmonitoring koppelen aan de robot Tessa.’

Hoe bereidt Vilans zich voor op de toekomst?

‘Om onze strategische koers voor de komende drie jaar aan te scherpen, hebben we de afgelopen periode gekeken welke trends van invloed zijn op de zorg. Die trends hebben we in vele gesprekken in het veld opgehaald. De trends zijn onder andere een leven lang leren, grote bewustwording van duurzaamheid, onzekerheid over privacy en steeds meer focus op vitaliteit. Maar ook kwesties als omgaan met voltooid ‘eeuwig leven’, het individu als regisseur van het eigen leven en wonen op de plek waar jij wilt, steeds meer focus op vitaliteit en behoefte aan digitale veiligheid.’ 

Wat is de impact van al die ontwikkelingen en wat staat Vilans te doen?

‘We kijken niet naar 1 trend afzonderlijk, maar naar de samenhang en de impact die dat heeft. In gesprekken buiten en binnen onze organisaties, zien we dat we iets te doen hebben op vier punten. Dat is overigens nog niet in beton gegoten, dit is een proces waar we inzitten. Dat is ‘organiseren rondom het individu’ (de cliënt/professional/mens), ‘van organisatie naar netwerk’, ‘invullen maatschappelijke verantwoordelijkheid’ en ‘digitale transformatie’. Voor ons betekent dat bijvoorbeeld nog meer de samenwerking aangaan met partners die je mogelijk nog niet had voorzien. Wij moeten ook buiten onze traditionele muren kijken. En gaan samenwerken met onderwijs, met het wonen veld en met de curatieve sector. De potentie van nieuwe technologie is enorm en zal van grote impact zijn op onze sector. Voor ons als kennisorganisatie heeft technologie ook een enorme impact op onze kennisfunctie: we zijn al bezig met een datascientist om de kracht van data van alle kennis te ontdekken.’

En zijn we er dan? 

‘Nee, we moeten wendbaar zijn want de toekomst kun je niet voorspellen. Dat is onze grootste uitdaging. We moeten op veranderingen in kunnen spelen, vanuit andere perspectieven kunnen kijken en lef tonen. Want één ding is zeker: wij kunnen de toekomst niet voorspellen, dus ik weet zeker dat we absoluut verrast gaan worden. De zorg staat aan de vooravond van fundamentele veranderingen. Ik weet niet hoe de toekomst eruit ziet, maar ga de uitdagingen graag gezamenlijk aan.’

Lees meer over innovatie in de zorg

Meer informatie? Neem contact op met:

AnneliesVoorzitter raad van bestuur
Annelies
Versteegden
Voorzitter raad van bestuur a.versteegden@vilans.nl 06 20 01 53 67
Profiel
Persvragen? Neem contact op met afdeling communicatie via 06 460 433 51 of pers@vilans.nl