Cynthia Hofman

Cynthia Hofman

What matters to you - 6 tips en 6 voorbeelden

6 juni, de zesde van de zesde, is het internationale ‘What-matters-to you-dag’. Op deze dag staan we stil bij zaken die bewoners belangrijk vinden. Voor ons project Kwaliteit van leven doen we daar onderzoek naar. Lees 6 bruikbare tips en 6 voorbeelden in deze citaten van zorgmedewerkers. Omdat het voor bewoners iedere dag D-day is.

  1. Beweeg mee. Toon respect en wees betrokken.
    ‘Op een gegeven moment denk je dat een verhaal niet helemaal op waarheid berust. Volgens de bewoner wel natuurlijk, maar ik denk dat het in het echt niet zo is. Dan begint ze weer over die boze buurman die vannacht bij haar binnen is geweest. “Oké, vervelend en heb je dan vannacht wel geslapen?” “Ja, ik ben uiteindelijk wel gaan slapen.” “Hoe was het?” Ik praat zo langzaam steeds meer ergens anders heen, omdat het helemaal geen zin heeft om te zeggen dat het niet waar is.’
  2. Ontdek wat bewoners belangrijk vinden. Speel in op persoonlijke wensen.
    ‘We zijn soms ook een beetje hokjesdenkers. 3 keer op een dag eten, 4 keer drinken. 2 keer douchen in de week. Iedere week haren wassen. Er zijn mensen die dat thuis ook niet doen en daar niets aan overhouden. We hebben iemand gehad die nog nooit gedoucht had toen ze bij ons kwam. En dan moeten ze bij ons meteen onder die douche. En die had 15 jaar lang op 6 bruine boterhammen met rookvlees per dag geleefd. ’s Morgens, ’s middags en ’s avonds twee. Die kwam bij ons wonen. Dan denk ik: Ja, waarom moeten wij denken dat het anders moet?
  3. Laat bewoners, als dat kan, zelf kiezen.
    ‘Een mevrouw van 87 beslist zelf wat ze lekker vindt en wat niet. We hebben een heel traject met diëtistes en toestanden achter de rug. Laat haar lekker snoepen als ze dat wil. Ga eerst eens in gesprek over wat de cliënt zelf wil. Ik bedoel, bij mij haal je ook de chocola niet van tafel hoor, als ik zo oud ben.’
  4. Help familie om te gaan met dementie.
    ‘We hebben een mevrouw die denkt dat ze elke dag een boodschappenlijstje moet maken voor de boodschappen van de volgende morgen. Nou, dat hoeft natuurlijk niet meer. Maar haar dochter corrigeert die moeder steeds. Wij hebben zoiets van: Joh, laat haar dat lijstje maken. De volgende dag is die moeder al vergeten dat er boodschappen zouden komen. Maar voor dat moment, heeft zij gedaan wat ze moest doen. Boodschappenlijstje gemaakt; klaar. Dat zijn wel van die kleine dingetjes waar je mantelzorgers goede uitleg over kan geven.’
  5. Maak de woning plezierig en herkenbaar.
    ‘Ik roep altijd naar mijn collega’s: “Wij hoeven deze mensen niet in de war te brengen, want dat zijn ze al.” Wij moeten ervoor zorgen dat ze in een herkenbare omgeving zitten en zo. Want zit je in zo’n huiskamer, dan vindt Jantje dit mooi en Pietje vindt dat mooi. We kunnen van alles aanslepen om het gezellig te maken voor cliënten. Dat draagt veel bij aan het fijne gevoel van cliënten. Wij hebben daar heel erg veel invloed op. Wij moeten ons dat alleen wel goed realiseren. Mensen moeten zich gewoon prettig voelen in de omgeving waar ze in zitten.’
  6. Laat bewoners zich nuttig voelen.
    ‘Wij bieden juist dagelijkse handelingen aan zoals de was, schoonmaken en aardappels schillen. Dat hebben de mensen zelf jarenlang gedaan. Vroeger waren alle moeders bijna thuis. Die deden allemaal thuis de was, het schoonmaken. Dus dit is juist iets wat deze mensen herkennen. Maar we zitten echt niet de hele dag niks te doen. Ons werk wordt ons niet uit handen genomen hè? Want de was moeten we vaak zelf weer opnieuw vouwen, want zo netjes is het niet.’

Meer informatie over wat bewoners belangrijk vinden

Meer informatie? Neem contact op met:

CynthiaAdviseur
Cynthia
Hofman
Adviseur c.hofman@vilans.nl 06 15 16 96 63
Profiel
Persvragen? Neem contact op met afdeling communicatie via 06 460 433 51 of pers@vilans.nl