Lotte Cornelisse

Lotte Cornelisse

Zorgorganisaties volop bezig met nieuwe technologie

Was u in april ook bij de Zorg & ICT beurs? Hét jaarlijkse event voor iedereen die wil weten of laten zien hoe technologie de zorg beter kan maken? Ik in ieder geval wel. Ik mocht een presentatie geven over de werkplaats zinvolle robotica. Daarin hebben we - met zorgaanbieders en onderwijs - gewerkt aan de zinvolle inzet van robots in de ouderenzorg.

Blog van Lotte Cornelisse, adviseur

Verrassend om te zien hoe enthousiast cliënten en medewerkers worden van een eenvoudige robotkat. Ervaringen met Tessa die kan helpen bij dagstructuur. En hoe een robot als LEA kan ondersteunen bij het lopen zonder dat je het idee hebt dat het een robot is. Ook was ik tijdens de beurs bij het Future Lab waar we met de Toekomstexpo lieten zien hoe de zorg er in de toekomst uit zou kunnen zien. En samen met Abrona vertelden we hoe je technologie succesvol kunt inzetten vanuit de vraag van de cliënt.

Wondzorg met nieuwe app

Gelukkig bleef er tijd genoeg over om rond te lopen en te praten met mensen. Want er viel genoeg moois te ontdekken. Zo vertelde Peter Hendrikx van Omring mij over een wondzorg-app waarmee ze een pilot gaan doen. Een applicatie om het oppervlak én de diepte van de wond meten die ze nu gaan uitproberen in de keten. Een enorme verbetering, vooral bij onregelmatige wonden. Want hoe meet je dan precies? En deed je collega dat op dezelfde manier gisteren? Deze app zorgt voor een veilige en eenduidige meting.

Alleen verschonen als het nodig is

Ook enthousiast raakte ik in een gesprek over de ‘slimme luier’. Hierbij wordt een clip met een sensor op het incontinentiemateriaal bevestigd. De sensor meet hoe vol de luier is en geeft dat door via een app. De zorgmedewerker leest heel simpel op die app of het tijd is om iemand te verschonen. Zo hoef je iemand niet te belasten op momenten dat het niet nodig is. Zodra de luier nat is, weet de medewerker het direct en kan een cliënt geholpen worden. Een mooi voorbeeld van het menselijker maken van zorg met technologie. Natuurlijk is deze technologie niet voor iedereen nodig, zeker niet voor mensen die zelf kunnen aangeven of ze geholpen willen worden. De zinvolle inzet staat centraal.

Steeds vaker zie ik dat zorgorganisaties zelf nieuwe technologieën uitproberen.

Vilans wordt ‘meedenker’

Maar het meest werd ik getroffen door iets anders. Steeds vaker zie ik dat zorgorganisaties zelf nieuwe technologieën uitproberen. Dat ze zelf op zoek gaan naar producten die de zorg en de kwaliteit van leven kunnen verbeteren. Dat betekent ook iets voor de rol van Vilans. Wij zijn een kenniscentrum. Wij moeten ervoor zorgen dat al die organisaties van elkaar en van elkaars experimenten leren. Dát is onze uitdaging. Maar ook de ondersteuningsvragen veranderen. Langzaam verschuiven ze van ‘help, wat moeten we doen?’ naar ‘we weten wat we moeten doen, wil je met ons meedenken?’ Dat meedenken gaat dan bijvoorbeeld over integrale zorg. Hoe zorg je ervoor dat de hele keten - de zorgorganisatie, professionals in de wijk, de eerste lijn, ziekenhuis - dezelfde wondzorg-app gaat gebruiken? En hoe borg je dan de privacy van de cliënt?

Hoe zorg je ervoor dat de hele keten dezelfde wondzorg-app gaat gebruiken?

Oplossingen zoeken we samen

Dat meedenken kan ook heel breed zijn. Bijvoorbeeld over de rol van het onderwijs. Want stel je voor. Je werkt als zorgorganisatie steeds meer aan nieuwe technologie waar medewerkers en cliënten blij van worden en je laat iedereen daarin bijscholen. Maar medewerkers vertrekken en er komen nieuwe voor terug. Ga je daarop selecteren? Opnieuw bijscholen? Of ga je ook in gesprek met opleidingen zodat studenten in de schoolbanken al kennismaken met bewezen effectieve methoden en producten?

Samen zoeken we naar oplossingen. Een spannende zoektocht die vraag om out-of-the-box-denken. Want waarom zou je de vraag over scholing bijvoorbeeld niet ook eens bij de leverancier neerleggen? Misschien kunnen zij een e-learning laten maken. In te zetten bij de introductie van nieuwe technologie die ze verzorgen. Maar ook op andere momenten, bijvoorbeeld door de technologie te introduceren bij nieuwe medewerkers.

Elkaar blijven versterken

Ik kwam blij thuis van Zorg & ICT. Mooi om die nieuwe ontwikkelingen te zien, maar nog mooier om te zien hoe steeds meer zorgorganisaties die ontwikkelingen omarmen. Natuurlijk zijn er altijd uitdagingen. Gelukkig weten organisaties ons dan te vinden. Zo blijven we elkaar versterken.  Na een dag op de beurs liep ik weer vol energie teug naar de trein. Geweldig om te zien dat zorgorganisaties steeds meer innoveren en steeds beter de weg weten te vinden naar technologische oplossingen en het vooral zinvol in te zetten!

Lees meer over nieuwe technologie

Meer informatie? Neem contact op met:

LotteAdviseur
Lotte
Cornelisse
Adviseur l.cornelisse@vilans.nl 06 46 05 38 26
Profiel
Persvragen? Neem contact op met afdeling communicatie via 06 460 433 51 of pers@vilans.nl