Naar hoofdinhoud

Het vervolg: Samen in gesprek over de kwaliteit in de gehandicaptenzorg

Uit kwaliteitsrapporten zou je ontwikkelingen kunnen halen over de kwaliteit in de gehandicaptenzorg. De Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) en Vilans organiseerden daarom onlangs de tweede ronde dialoogsessies. Eén van de conclusies over dit proces? Het is belangrijk om vanuit meerdere perspectieven naar kwaliteit te kijken, voor een breder en rijker beeld.

Aanleiding voor de dialoogsessies was om te kijken naar kenmerkende ontwikkelingen in de gehandicaptenzorg. De deelnemende zorgorganisaties lazen hiervoor een aantal Kwaliteitsrapporten van 2020. De geleerde inzichten in dit artikel richtten zich met name op het proces van zo'n gesprek. Wil je meer weten over de inhoudelijke opbrengsten? Lees dan de publicatie Kwaliteitsrapport in coronatijd: hoge mate van flexibiliteit bij medewerkers en cliënten van de VGN. 

Medewerker wil zich herkennen in organisatieontwikkelingen

Ook tijdens de tweede ronde dialoogsessies ervoeren de deelnemers het als grote meerwaarde om met elkaar in gesprek te gaan. Om tot een rijker gesprek en bredere reflectie te komen, werd een meer diverse groep uitgenodigd voor de dialoogsessies. Zo sloten er, naast vijftig kwaliteitsfunctionarissen, ook tien zorgmedewerkers en vijf leidinggevenden aan. Ook dit keer bekeken de deelnemers van tevoren Kwaliteitsrapporten en vulden ze vragenlijsten in. Omdat er nu mensen meededen vanuit verschillende rollen leidde dit nieuwe inzichten over de kwaliteitsrapporten. Zo wil je als medewerker je vooral herkennen in de ontwikkelingen van een organisatie. Als kwaliteitsfunctionaris ben je meer op zoek naar een overall beeld.

‘Als ouder moet ik kwaliteit kunnen voelen’

Hoe je een Kwaliteitsrapport ervaart, heeft dus alles te maken vanuit welke rol je deze leest. Zo vertelde een medewerker: ‘Ik werk bij de dagbesteding en ik ben moeder van een dochter met een handicap. Als ouder moet ik kwaliteit kunnen voelen. Als er veel cijfers in zitten, zeggen die voor mij niet zoveel. Wat ik waardevol vind, is om te horen over wat er wordt aangepakt. Denk hierbij aan de verbetering in de zorgplannen. Als begeleider kijk ik ook heel erg naar hoe goed de organisatie voor medewerkers en teams zorgt. Zijn er bijvoorbeeld ontwikkelkansen en is er duurzaam beleid zodat medewerkers het ook kunnen volhouden?’

Reflectie op sectorniveau 

Daarnaast werkte het tijdens de dialoogsessies goed om te vragen naar het belangrijkste succes of resultaat in plaats van naar verbeteringen. Eveneens is het belangrijk om zorg te dragen voor een gelijkwaardig proces tussen alle deelnemers. ‘Dit werkt goed voor de kwaliteit van de dialoog’, benadrukt Vilans-adviseur Janneke Stegink. ‘Juist omdat kwaliteit zo’n breed thema is, is het voor deelnemers fijn om hun eigen, subjectieve bevindingen te kunnen spiegelen aan die van anderen. Zo komen we tot een intersubjectief beeld over kwaliteit, een verrijking van reflectie op sectorniveau.’

Meer weten?

Benieuwd naar alle geleerde lessen? Bekijk dan: ‘Samen in gesprek over kwaliteit in de gehandicaptenzorg - deel 2’. Of de geleerde lessen uit de eerste ronde dialoogsessies.

Downloads

Deel via

Contactpersoon