Naar hoofdinhoud Naar footer

Hulpmiddelenwijzer lanceert informatiepagina speciaal voor stomadragers

Wat is een huidplak en wanneer heb je die nodig? Wat is het verschil tussen eendelig opvangmateriaal en tweedelig opvangmateriaal? Mensen die een stoma krijgen, moeten veel informatie verwerken. Neem alleen al het grote aanbod van hulpmiddelen dat bestaat. Daarom hebben de Stomavereniging, Nefemed, V&VN-stomaverpleegkundigen en Vilans een nieuw overzicht gepubliceerd van stomamaterialen en -hulpmiddelen op de Vilans Hulpmiddelenwijzer.

‘Voor mensen die een stoma krijgen is er allereerst de stomaverpleegkundige’, zegt Marianne den Hertog. Ze is verpleegkundig consulent stomazorg en voorzitter stomaverpleegkundigen bij beroepsvereniging V&VN. ‘Wij kijken naar de individuele cliënt en voeren het gesprek over welk hulpmiddel het beste bij de persoon en diens situatie past. Niet iedereen is hetzelfde. Sommige mensen willen bijvoorbeeld de marathon lopen en hebben een ander soort opvangmateriaal nodig dan mensen die minder sportief zijn. In het ziekenhuis doen we hier een zorgvuldig consult over met de cliënt en komen zo tot de juiste keuze voor hulpmiddelen. En als iemand bijvoorbeeld vijf jaar na het krijgen van een stoma enorm is afgevallen of vanwege een andere reden een nieuw hulpmiddel nodig heeft, dan kan er een afspraak gemaakt worden met het ziekenhuis voor een nieuw consult. Het is mooi dat de Hulpmiddelenwijzer betrouwbare informatie publiceert over de verschillende hulpmiddelen die er zijn als een steun in de rug voor gebruikers. Naast het essentiële consult met de stomaverpleegkundige een zeer nuttige uitbreiding.’

Groot belang

Stomadrager Tineke Plessen erkent het belang van de stomaverpleegkundige, maar vindt een pagina met onafhankelijke, transparante en begrijpelijke informatie over hulpmiddelen wel degelijk van groot belang. ‘Natuurlijk heb je de stomaverpleegkundige absoluut nodig. Maar als je je goed wil voorbereiden op een consult is onafhankelijke informatie is van groot belang. Je wil toch weten wat de termen zijn, hoe dingen eruitzien en heten. Als je voor het eerst hoort dat je een stoma krijgt, weet je daar waarschijnlijk nog helemaal niets vanaf. Je wil dus echt een plek om te beginnen met het vergaren van onafhankelijke kennis en de Hulpmiddelenwijzer is daar ideaal voor. En ondanks het feit dat de informatievoorziening vanuit het ziekenhuis heel goed is, heeft een ziekenhuis niet altijd alle producten op voorraad zijn. Het complete overzicht van het totale aanbod heb je dan toch niet.’

Ervaringsdeskundigheid

Directeur Jan Hobbelen van de Stomavereniging onderschrijft de ervaringen van Plessen. ‘Stomadragers komen niet alleen via het ziekenhuis aan hun hulpmiddelen. Ook de medisch speciaalzaken en de fabrikanten van de hulpmiddelen hebben veel kennis en kunnen helpen bij de zoektocht naar het best passende hulpmiddel. Maar naast productkennis is ervaringsdeskundigheid ook erg belangrijk. Als Stomavereniging hebben wij een unieke bezoekdienst. Onze bezoekdienst bestaat uit stomadragers van alle leeftijden en met verschillende soorten stoma’s of een pouch. Zij bieden steun en delen graag hun gebruikerservaringen. Zo kunnen wij stomadragers ondersteunen en ze helpen zich goed voor te bereiden op het consult met de stomaverpleegkundige. Het is gewoon belangrijk om een goed passend hulpmiddel te hebben. En gezien er een groot aanbod is van erkende hulpmiddelen en er steeds nieuwe bijkomen is een site zoals de Hulpmiddelenwijzer om je daar een beetje wegwijs in te maken is zeer welkom.’ 

Een plekje nodig

Uiteraard vinden fabrikanten het ook belangrijk dat er een onafhankelijke plek op het internet te vinden is waar de producten zichtbaar zijn. Voorzitter cluster stomazorg van producentenverenging Nefemed, Wilma In de Braekt, zegt: ‘Uiteindelijk gaat het er om of het juiste hulpmiddel voorgeschreven wordt. Daarbij staat de keuze van de cliënt natuurlijk centraal, die samen met de stomaverpleegkundige in een uitvoerig consult de juiste keuzes maakt. Maar als je een hulpmiddel niet kent, kun je deze ook niet voorschrijven. Ons doel is niet om zoveel mogelijk hulpmiddelen op de markt te brengen. We willen het juiste middel voor de juiste persoon. Dit drukt ook de maatschappelijke kosten van hulpmiddelengebruik. Want een goede match met een hulpmiddel is op lange termijn goedkoper dan het drie keer vervangen van een niet functionerend hulpmiddel dat niet bij de persoon past. Uiteraard los van het feit dat het veelvuldig wisselen van een slecht passend hulpmiddel zorgt voor ongemak voor de gebruiker, het kan ook voor problemen zoals huidbeschadiging zorgen. De kwaliteit van leven van de gebruiker gaat dan omlaag en de kosten flink omhoog. Dat moet en kan voorkomen worden.’

Hulpmiddelenwijzer

Bekijk de onafhankelijke informatie en tips die u kunt gebruiken bij het gesprek met uw behandelaar of stomaverpleegkundige.

Stoma Wegwijzer

Bekijk ook de Stoma Wegwijzer van de Stomavereniging, een digitale tool voor stomadragers, mensen met een pouch en voor mensen die een stoma of pouch krijgen. In de Stoma Wegwijzer vindt u informatie, tips en antwoorden op de 100 meest gestelde vragen die bij het leven met een stoma of pouch komen kijken.

Deel deze pagina via:

Contactpersoon