Naar hoofdinhoud Naar footer

In gesprek over praktijkgestuurde leertrajecten in de zorgsector

Tijdens het Waardigheid en Trots congres gingen Karel Kans, Minne Bakker en Bart Kleine Deters van het Expertisecentrum beroepsonderwijs (ECBO) in gesprek met belanghebbenden uit de zorgsector over praktijkgestuurd opleiden en de rol van medewerkers bij de ontwikkeling daarvan. Deelnemers aan de sessie waren praktijkopleider of werkbegeleider bij zorginstellingen, of werkzaam in het onderwijs. Zij wisselden ideeën en ervaringen uit over het opleiden in de praktijk. Een belangrijk onderwerp was de introductie van een scenariotool die het gesprek over de (door)ontwikkeling van praktijkgerichte leertrajecten kan faciliteren.

YouTube video thumbnail

Deelnemers aan de sessie benoemden het belang van praktijkervaring bij het opleiden van zorgprofessionals. Zij voerden met elkaar het gesprek over de voordelen en uitdagingen van een praktijkgestuurde benadering. In deze praktijkroutes zijn leren en werken niet langer gescheiden in verschillende ‘werelden’ en gebouwen, maar gaan zij (bijna) letterlijk samen door één deur. Zo komen docenten in de zorginstelling om les te geven, en volgen daarin de leervragen die studenten vanuit de praktijk ophalen. En leren de medewerkers, als het even kan, mee met de leervragen van studenten.  

Een van de deelnemers riep enthousiast: “Wij noemen onze praktijkleerlingen CIO’s en ze worden behandeld als volwaardige collega’s.” Gelukkig gaf ze ons de betekenis van deze mooie afkorting: collega’s in opleiding. Dit benadrukt het belang van het beschouwen van leerlingen als echte medewerkers binnen de organisatie.

Scenariotool

De uitdagingen van het ontwikkelen van praktijkgerichte leertrajecten werden ook herkend. De deelnemers benadrukten het belang van het voeren van een dialoog tussen verschillende betrokkenen bij de praktijkroute. Als hulpmiddel hierbij ontwikkelden de onderzoekers de scenariotool. Hiermee krijgen scholen meer controle bij het creëren van praktijkgerichte leerroutes. De scenariotool helpt zorg- en onderwijsorganisaties bij het ontwikkelen van een gedeelde visie op opleidingen en een aanpak waar iedereen achter staat.

De deelnemers hebben de scenariotool gebruikt en reflecteerden op hun eigen praktijk. Welke mogelijkheden zijn er om de leervragen van studenten binnen de hele organisatie te benutten? Hoe zou het ideale opleidingstraject eruitzien? Op deze manier spraken ze over wie er allemaal zou kunnen leren op de werkvloer en wat de voors en tegens zijn van meer praktijkgestuurd of meer leerplangestuurd leren. 

Met de scenariotool aan de slag?

Wil jij ook met de scenariotool aan de slag? Meld je dan nu aan voor de slotbijeenkomst op donderdag 14 september.

Deel deze pagina via: