Naar hoofdinhoud Naar footer

RENEW-tools online voor passende zorg in de wijk

Gepubliceerd op: 11-06-2024

Met de huidige en toekomstige uitdagingen in de gezondheidszorg is het belangrijk om passende zorg te bieden. De zorg in de wijk staat voor de opgave zorg te verlenen aan steeds meer thuiswonende cliënten met minder zorgprofessionals. Een goede reden om kritisch te kijken naar zorghandelingen die zorgprofessionals op een betere manier kunnen doen óf laten. Welke ondersteuning hebben zij daarbij nodig? Het project RENEW verzamelde ervaringen en publiceert nu de ontwikkelde tools voor alle teams die hiermee aan de slag willen gaan.

In 2023 is er een nieuwe Beter doen/ Beter laten-lijst uitgebracht. In deze lijst staan 66 verpleegkundige handelingen, waarvan aangetoond is dat ze niet werken of zelfs schade kunnen veroorzaken. Voor elke sector is een top 5 opgesteld, ook voor de wijkverpleging. Tijdens het project RENEW gingen teams van start met één van deze handelingen. RENEW wordt samen uitgevoerd door IQ Health, Radboudumc, Hogeschool Arnhem Nijmegen, Vilans en V&VN. ZonMw financierde het project. RENEW staat voor meeR gEpast gebruik met beter lateN in dEWijk.

Tools waarmee je team aan de slag kan

Verschillende wijkverpleegkundige teams verspreid over het land namen deel aan het project. Zij maakten op basis van de Beter doen/ Beter laten-lijst een keuze welke zorghandeling zij zouden oppakken. Gekozen zorghandelingen waren: de preventie en behandeling van smetten en het minder vaak wassen met water en zeep. Lees hier de ervaringen van een van de teams. De praktische begeleiding van de pilot was in handen van Vilans-coaches Karlijn Nanninga en Marieke Sengers.

Tijdens de pilot bleek dat de teams behoefte hadden aan ondersteunende tools, zoals een filmpje, een stappenplan, informatiemateriaal of een keuzelijst met leveranciers. Marieke en Karlijn gaven gehoor aan deze ondersteuningsvraag. Marieke: ‘Wij ontwikkelden tools op verzoek van de teams, echt vraaggericht.’ Het stappenplan minder vaak wassen met water en zeep is één van die tools. Het geeft teams houvast als zij minder vaak willen gaan wassen met water en zeep en dit eventueel willen afwisselen met verzorgend wassen. Hoe brengen ze die verandering in de praktijk? Wat zijn de belemmerende factoren? Hoe borgen ze de verandering? Welke cliënten hebben er voordeel bij? Het stappenplan geeft antwoord op deze vragen.

Praktische tips

Karlijn: ‘Begin met twee zorgteams tegelijk, zo leren ze van elkaar. En organiseer een startbijeenkomst om te bespreken wat je kunt verwachten. Wat wordt het doel? Hebben medewerkers alle benodigde informatie? Met welke cliënten ga je starten, wie staan ervoor open?’

De aandacht vasthouden en het project borgen zijn belangrijk. ‘Houd het onderwerp op de agenda, bespreek regelmatig welke handelingen je inmiddels hebt laten vervallen en welke daarvoor binnenkort in aanmerking komen,’ adviseert Getty Huisman-de Waal, projectleider RENEW.

Wat maakt het moeilijk om een handeling te laten?

Benjamin Wendt – naast promovendus op het project RENEW ook wijkverpleegkundige – geeft redenen waarom het moeilijk is om bepaalde zorghandelingen uit de Beter doen/ Beter laten-lijst los te laten of juist wél te blijven doen. ‘Bij standaard wassen met water en zeep is dat in 65% van de gevallen omdat de cliënt of familie erom vraagt. Bij smetten is het omdat 38% aangeeft dat een huisarts dat voorschrijft.’ Hij noemt dit in zijn onderzoek voorbeelden van ‘beïnvloedbare factoren’.

Veel interesse vanuit de wijkverpleging

Er is veel interesse om de Beter doen/ Beter laten-lijst in de praktijk te brengen in de wijk. Dat bleek toen Marieke en Benjamin de workshop ‘Aan de slag met Beter Laten in de Wijk’ gaven op het V&VN-Congrestival Richtlijnen in de wijk. Ze belichtten daar het RENEW-project en de resultaten daarvan. ‘We moesten letterlijk extra stoelen neerzetten’, vertelt Marieke. ‘Wijkverpleegkundigen zijn enthousiast en willen ook zelf starten met behulp van de stappenplannen en andere tools. Aan de hand van de Beter doen/ Beter laten-lijst willen zij de cliënt betere kwaliteit van zorg en meer passende zorg bieden.’

Deel deze pagina via: