Naar hoofdinhoud

Publicatie: Onderzoeksbox biedt rijker beeld cliëntenervaring van zorgapps

Nieuw onderzoek van zeven onderzoekers van kennisorganisaties Vilans en Academy Het Dorp is onlangs gepubliceerd in het tijdschrift LVB Onderzoek en Praktijk. De onderzoekers ontwierpen en testten een onderzoeksbox waarmee mensen met een cognitieve beperking hun ervaring met zorgapps laagdrempeliger kunnen delen met onderzoekers. De box helpt onderzoekers vervolgens om in vervolggesprekken beter aan te sluiten op de belevingswereld van deelnemers.  

Cliëntervaring zorgapps uit Innovatie-impuls

De auteurs brengen in het artikel de mogelijkheden van de onderzoeksbox verder in kaart. Een onderzoeksbox bevat voorwerpen en opdrachten die deelnemers inspireren en helpen hun waarden, gevoelens en gedachten te verwoorden. Zo kunnen er ervaringen en inzichten boven tafel komen waar u als zorgprofessional misschien nog niet aan had gedacht. 

In het kader van de Innovatie-impuls Gehandicaptenzorg ontwikkelden en gebruikten de onderzoekers in de nieuwe publicatie een onderzoeksbox om deelnemers met een licht verstandelijke beperking (LVB) of niet aangeboren hersenletsel (NAH)  hun ervaring rondom een zorgapp te helpen delen: SignaLEREN (LVB) of MijnEigenPlan (NAH).  

Vrijblijvend en laagdrempelig delen wat je wíl delen 

In een onderzoeksbox vinden deelnemers verschillende materialen waarmee ze hun belevingswereld met een onderzoeker kunnen delen. Bijvoorbeeld een schriftje, een voice recorder, een geschreven vraag met smileys om aan te kruisen wat ze voelen, en een potje om iets in te stoppen. De deelnemer mag zelf kiezen of en op welke manier(en) hij/zij gevoelens, gedachten of ervaringen over de technologie wil delen. “Positief gezien stelde ik het héél erg op prijs, de mogelijkheid van spraakrecorder en boekje. Daar was meer ruimte voor mitsen en maren,” vertelde een deelnemer met niet aangeboren hersenletsel. Ook een begeleider van een deelnemer met een licht verstandelijke beperking is positief: “De cliënt kreeg de keuze uit een aantal opties bij het evalueren. Dit vond zij erg leuk. Op die manier kon zij kiezen op welke manier zij mee wilde doen aan het onderzoek.” 

Persoonlijk contact helpt onderzoeker aan rijkere data 

Niet alleen de box zelf, maar ook de bijbehorende onderzoeksprocedure werd in dit onderzoek ontworpen en uitgeprobeerd. Binnen de procedure speelt persoonlijk contact tussen de onderzoeker en deelnemers bijvoorbeeld een belangrijke rol. Doordat de onderzoeker de box bij de deelnemer langsbrengt en later weer komt ophalen, kennen onderzoeker en deelnemer elkaar al een beetje. Later bespreken ze samen de inhoud van de box en de ervaring van de deelnemer met de zorgapp. Eerdere kennismaking en de informatie in de box zelf helpen de onderzoeker om in dat interview heel goed aan te sluiten bij de belevingswereld van de deelnemer. Zo kan het gebruik van de onderzoeksbox een veelzijdig beeld opleveren van de gebruikerservaring van zorgapps.  

Lees meer 

  • Lees hier het hele artikel. Daar vind je de volledige onderzoeksprocedure, tips voor het ontwerpen van een toolbox en aandachtspunten voor toepassing ervan in onderzoek. 

Deel via