Naar hoofdinhoud Naar footer

Infographic - Samenwerken met ervaringsdeskundigen in 3 lagen

Hoe werken zorgprofessionals en ervaringsdeskundigen goed met elkaar samen? Daarbij spelen zowel zichtbare als niet-zichtbare zaken een rol. Na gesprekken met ervaringsdeskundigen en zorgprofessionals zetten wij deze op een rij in de Co-Creatie ijsberg. 3 lagen in deze infographic om op te letten, zichtbaar én niet direct zichtbaar.

Van start met de samenwerking met ervaringsdeskundigen

Het topje van de ijsberg. Regel de praktische zaken goed. Zoals:

  • Betrek de juiste mensen.
  • Maak duidelijke afspraken over onder andere communicatie, tijdsinvestering en vergoedingen, taken en rollen en wederzijdse verwachtingen.
  • Essentiële randvoorwaarden, zoals: neem ze op in de begroting, wie is de gespreksleider en zorg voor passende werkvormen.
  • Een goede kennismaking: neem de tijd om elkaar echt te leren kennen, trek samen op in de voorbereiding en creëer een veilig klimaat.

Aandacht voor de basishouding

Het middendeel van de ijsberg. Heb aandacht voor de basishouding en gedrag, daarbij speelt:

  • Denk niet in hokjes: iedereen is gelijkwaardig.
  • Samen en apart durven leren: geef elkaar daarvoor de ruimte.
  • Vul niet voor een ander in en stem continu af.
  • Neem de tijd. Houd er rekening mee dat er meer nodig is dan een ‘normale vergadering’, zowel in tijd als met werkvormen.
  • Creëer een veilig klimaat en zoek de balans tussen het tonen van kwetsbaarheid en menselijkheid en een professionele houding.

Een stevig fundament voor gezamenlijk besluiten

Het onderste gedeelte van de ijsberg is het fundament. Hier gaat het om gezamenlijk besluiten. Het fundament is: er echt van overtuigd zijn dat u het samen beter wilt doen voor cliënten en dat de organisatie er daarom ook in investeert.

Downloads

Deel deze pagina via:

Contactpersoon