Team van binnen en buiten kleinschalige woonvoorziening lost het gezamenlijk op
Gepubliceerd op: 08-07-2025
Toen woonzorgorganisatie Bloezem een nieuwe kleinschalige woonvoorziening in Schaarsbergen wilde openen, hadden ze niet verwacht dat het zo lastig zou zijn om in de omgeving een huisarts te vinden voor de medisch generalistische zorg. Gelukkig wilde huisartsenpraktijk De Raepop in Arnhem, met ondersteuning van een specialist ouderengeneeskunde (SO), wél zorg leveren aan de locatie. 'Ik gun iedereen zo’n prettige samenwerking.'
Koudwatervrees, dat was wat ten grondslag lag aan de onwilligheid van huisartsen om medisch generalistische zorg te leveren aan Villa Rijzenburg, denkt locatiemanager Peter Louter. Nadat hij eerder een locatie van Bloezem in Apeldoorn had geleid, werd hem gevraagd in Schaarsbergen een nieuwe woonvoorziening op te zetten. 'In maart 2023 heb ik met zes huisartspraktijken in de directe omgeving contact gehad. Ze gaven allemaal aan dat ze de zorg niet aan durfden te gaan. Ook een belronde met huisartsen wat verder van Schaarsbergen leverde niets op. Hun angst was dat de druk op de praktijk te zeer zou toenemen en dat ze de kwaliteit van zorg niet konden garanderen.'
Samen de reguliere dagzorg doen
Gelukkig had de coördinerend verpleegkundige van de nieuwe locatie eerder prettig samengewerkt met physician assistant Sharon Sommers van De Raepop. De verpleegkundige nam contact op met Sharon en die nodigde Peter en de directeur van Bloezem uit voor een gesprek op de praktijk. 'Wij wilden wel de zorg gaan bieden,' vertelt Sharon. 'We zitten weliswaar wat op afstand, maar in een kwartier kunnen we op de locatie zijn. De vaste waarnemer kon uitbreiding krijgen van één dag in de week. Dat gaf ruimte aan mijn collega Martine Huizing, de praktijkhoudend huisarts, om samen met mij de patiëntenzorg voor Villa Rijzenburg te doen. Later kwamen daar nog twee locaties van Bloezem bij. Ik wissel de locatiebezoeken met de huisarts af.'
'We konden aan De Raepop laten zien hoe belangrijk wij kwaliteit van zorg vinden en dat we daarin heldere samenwerkingsafspraken wilden maken', vult Peter aan. 'Mooi dat zij de verantwoordelijkheid wilden nemen. Het was inmiddels eind augustus. We hadden een bewoner die zijn eigen huisarts had behouden. Vrijdagochtend kregen we een go van De Raepop en vrijdagmiddag trok de tweede bewoonster bij ons in. Inmiddels hebben we veertien bewoners.'
We konden laten zien hoe belangrijk wij kwaliteit van zorg vinden en dat we daarin heldere samenwerkingsafspraken wilden maken.
Peter Louter, locatiemanager
Problemen aan de voorkant tackelen
In de opstartperiode had Peter ook afspraken gemaakt met Parago, behandel- en expertisecentrum voor ouderen met complexe gezondheidsproblemen. Monique van Hoek-Prickarts van Parago is nu de vaste SO voor Villa Rijzenburg. 'Als er nieuwe bewoners komen, ben ik standaard vanaf het begin betrokken', vertelt zij. 'Welke problemen zijn er en wat kunnen we aan de voorkant tackelen? Ik vind het belangrijk dat ik de bewoners en familie leer kennen. Daarom heb ik regelmatig contact met de verpleegkundige en kom ik om de week op vrijdag op de locatie.'
'Donderdag is de vaste dag dat wij er zijn', vult Sharon aan. 'Maar als er iets is op vrijdag of er is een MDO met de familie, dan schuiven wij met de agenda. Verder communiceren we veel via Siilo Messenger, een app die de veiligheid van patiëntgegevens waarborgt. Op die manier houden we elkaar op de hoogte.'
Afspraken en randvoorwaarden vastgelegd
Voor het vastleggen van de afspraken tussen locatie, huisartsenpraktijk en SO hebben de partijen gebruik gemaakt van de modelovereenkomst van de Landelijke Huisartsen Vereniging. 'Daar hebben wij een addendum bij gemaakt', vertelt Sharon. 'Daarin staan de inhoudelijke afspraken en de randvoorwaarden voor de locatie om goede zorg te kunnen geven. De randvoorwaarden houden onder meer in dat is vastgesteld welke bewoners hier wel en niet passen. Zo kan het locatieteam mensen met parkinson, bepaalde vormen van dementie zoals Lewy Body, fronto-temporale dementie of met ernstige gedragsproblemen niet de juiste zorg bieden. Dat zijn exclusiecriteria.'
Huisarts, PA en SO zijn inmiddels met Peter en de coördinerend verpleegkundige echt een team geworden. 'Door geregeld met vaste mensen op de locatie te zijn, is de verbintenis sterk geworden', aldus Sharon. 'Dat is ook waarom wij vanuit de praktijk voor een vaste huisarts en PA hebben gekozen. Inhoudelijk verschilt mijn werk niet veel van wat de huisarts doet. We delen de taken, ook met de verpleegkundige en de SO.'
Door geregeld met vaste mensen op de locatie te zijn, is de verbintenis sterk geworden.
Sharon Sommers, physician assistant
Efficiënte werkprocessen
'Het werkt omdat we de werkprocessen efficiënt hebben ingericht', zegt Peter. 'De communicatie met de huisartsenpraktijk en de SO verloopt via de coördinerend verpleegkundige, zij brengt alles gestructureerd aan. Intussen traint zij ook een leerling-verpleegkundige zodat de werkwijze geborgd is als ze er niet is. Verder houdt de eerstverantwoordelijke verzorgende de procesgang in de gaten en zorgt zij dat afspraken worden nagekomen. De kwaliteit van zorg moet zo hoog zijn dat het vertrouwen geeft aan zowel medewerkers, bewoners en familieleden als onze externe samenwerkingspartners – de huisarts, PA en SO.'
Om de zorg voor de bewoners verder te spreiden spelen ook de helpenden en verzorgenden een belangrijke rol. 'We trainen samen met de verpleegkundige het team in klinisch redeneren en informatieoverdracht naar de huisartsenpost', vertelt Sharon. 'Daarbij zorgen we dat de dossiers zo veel mogelijk open staan, zodat ze op de HAP kunnen zien wat we hebben afgesproken en wat eventuele behandelbeperkingen zijn. Verder kan het team bij afwezigheid van de verpleegkundige in de ANW-uren altijd terugvallen op een externe verpleegkundige achterwacht.'
Vast team van paramedici
Daarnaast is samenwerking met een vast team van paramedici van belang. 'Je kan, ondanks de uitgebreide intake, nu eenmaal niet alles aan de voorkant zien', aldus Monique. 'Een tijdje terug bleek een bewoner parkinson te hebben. Dan willen we dat het toch werkt op de locatie ondanks de exclusiecriteria. Meneer krijgt nu parkinsonmedicatie en zowel psychisch als somatisch houd ik hem goed in de gaten. Verder kunnen ook paramedici van Parago ingezet worden. Het is een vast team van paramedici waarmee Villa Rijzenburg samenwerkt. Brede samenwerking is noodzakelijk om de medisch generalistische zorg ook voor de toekomst goed neer te zetten.'
Brede samenwerking is noodzakelijk om de medisch generalistische zorg ook voor de toekomst goed neer te zetten.
Monique van Hoek-Prickarts, specialist ouderengeneeskunde
'Die brede samenwerking is ook heel leuk', vult Sharon aan. 'Ik leer bijvoorbeeld van Monique welke niet-medicamenteuze middelen je kunt gebruiken bij gedragsproblemen, zoals een goede dagstructuur. Wat ik leer in de samenwerking, kan ik weer meenemen bij de volgende patiënt. Zo wordt de totale zorg steeds beter.'
Investeren in elkaar
Locatiemanager Peter hoopt dat de samenwerking binnen zijn locatie andere huisartsen inspireert. 'Samenwerking met een kleinschalige woonvoorziening kan best een stap zijn voor een huisarts. Het is belangrijk om vroegtijdig met elkaar in gesprek te gaan over de kwaliteit die je mag verwachten op de woonvoorziening. Het is investeren in elkaar. We hebben geluk met een heel fijne huisarts, PA en SO, waardoor de samenwerking goed gaat. We nemen allemaal verantwoordelijkheid en hebben vertrouwen in elkaar. Ik gun iedereen zo’n prettige samenwerking.'