Hoe haakt het aan op de beschreven dimensie?
Dimensie 3: continu leren en ontwikkelen. Het sluit aan bij de onderdelen: het ontwikkelen van een reflectieve en teamgerichte leercultuur en het gebruik van evidence-based practice (EBP) van dimensie 3. Daarnaast draagt het ontwikkelen van een leercultuur waarin kwaliteitsverbetering op basis van EBP bij aan het nemen autonomie en het ondersteunt de ontwikkeling van leiderschap bij verpleegkundigen.
Wat is het doel?
Het ondersteunen van verpleegkundige teams in het ontwikkelen van leercultuur waarin kwaliteitsverbetering op basis van EBP centraal staat.
Wat is de doelgroep?
Verpleegkundige teams
Wat voor soort product is het? Hoe zit het met de toegankelijkheid en beschikbaarheid?
- Poster om teams te begeleiden bij het verbeteren van de kwaliteit van zorg op basis van EBP.
- Beschikbaarheid: Open Access
- Via: Het creëren van een leercultuur voor Evidence-Based Quality Improvement – Radboud EDIT en Zorg voor Beter
Hoe gebruik je dit in de praktijk?
Door de stappen op de poster te volgen kunnen veranderpunten uit de verpleegkundige praktijk systematisch en volledig aangepakt. Door de stappen vaker te doorlopen, bij nieuwe verbeterpunten, wordt toegewerkt naar een leercultuur waarin kwaliteitsverbetering op basis van EBP centraal staat.
De poster kan digitaal worden ingevuld, door hem bijvoorbeeld op een groot scherm te projecteren. Of je kan de poster uitprinten en de lege vlakken met de hand invullen. Daarna kan hij worden opgehangen in bijvoorbeeld een teampost.
Ondersteunende literatuur
- Begeleidend artikel NL: Open Access: OenG | Het creëren van een leercultuur voor Evidence-Based Quality Improvement
- Wetenschappelijk artikel ENG: Open Access. Facilitating an Evidence‐Based Quality Improvement Learning Culture in Nursing Teams Through Coaching and Identification of Key Influencing Factors: An Action Research Approach - Giesen - Journal of Advanced Nursing - Wiley Online Library