Hoe haakt het aan op de beschreven bril (welk onderdeel)?
Bril 3 richt zich op het benutten van ervaringen, kennis en data, maar vaak ontbreekt het inzicht hierin. Om meer bewustwording te creëren over reflectie en het benutten van deze bronnen, is het essentieel om inzichtelijk te maken hoe er wordt geleerd en verbeterd in de zorgpraktijk. Diverse meetinstrumenten zijn beschikbaar, afhankelijk van doelgroep en focus. Het artikel 'Meten van leren en verbeteren in de zorg' biedt een duidelijk overzicht van deze instrumenten, waardoor gepaste acties kunnen worden ondernomen.
Wat is het doel?
Het creëren van een uitgebreid overzicht van alle gebruikte kwantitatieve meetinstrumenten en de praktijkervaringen hiermee, zodat professionals, onderzoekers en onderwijzers die leren en verbeteren inzichtelijk willen maken, hieruit kunnen putten en geïnformeerde keuzes kunnen maken.
Wat is de doelgroep?
Professionals uit de praktijk, onderzoekers en onderwijzers.
Wat voor soort product is het (poster, inspiratie-instrument, workshop, scholing)? Hoe zit het met de toegankelijkheid en beschikbaarheid?
Het betreft een artikel.
Hoe je gebruik je dit in de praktijk?
Het artikel biedt een gedetailleerd overzicht van diverse meetinstrumenten. Dit overzicht omvat de naam van het instrument, het onderwerp, het aantal items waaruit het instrument bestaat, de doelgroep en de setting waarin het wordt toegepast. Hierdoor kunnen professionals, onderzoekers en onderwijzers in een oogopslag geschikte instrumenten identificeren en toepassen in de praktijk. Dit voorkomt dat zij zelf uitgebreid literatuuronderzoek moeten verrichten. In plaats daarvan kunnen zij gebruikmaken van dit overzicht, waardoor het niet nodig is om het wiel opnieuw uit te vinden en er geen nieuwe zoektocht hoeft te worden ondernomen naar instrumenten die leren en verbeteren in de praktijk kunnen meten.
Ondersteunende literatuur
Verbeek F., Leendert van A., Vught van A. (2022) Meten van Leren en Verbeteren in de praktijk. O&G. https://doi.org/10.24078/oeng.2022.9.129094