Naar hoofdinhoud Naar footer

Bijhouden zorgplan grootste bron van regeldruk

De grootste bron van regeldruk is het bijhouden van een zorg- of ondersteuningsplan bleek in 2020 uit onderzoek van Vilans. In de meeste gevallen ging het om de vraag of het nuttig of verplicht is om iets te rapporteren. Zo wordt er vaak gerapporteerd over reguliere zorgmomenten die gewoon zijn afgesproken. Activiteiten die gepland staan in de agenda en eigenlijk vallen onder ‘standaard zorg’ worden alsnog vastgelegd in het plan.

Ook over de handtekening onder het zorgplan was nog veel onduidelijkheid. Zorgmedewerkers vroegen zich af of die handtekening wel verplicht is. Ook werd opgemerkt dat de organisatie heeft gezegd te willen stoppen hiermee, maar dat het nog niet in de praktijk is gebracht.

Elektronisch cliëntendossier

De op een na grootste bron van regeldruk is het elektronisch cliëntendossier (ECD). Als het gaat om het registreren binnen het elektronisch cliëntendossier frustreerde het vooral dat informatie soms dubbel moet worden ingevoerd in meerdere systemen. 'We knippen en plakken zorgplannen van YSIS (voor behandelteam) naar ONS (voor verpleging en verzorging). Dit moet toch anders kunnen?', verklaarde een medewerker in het onderzoek.

Lijstjes en vinkjes

Er zijn heel veel lijstjes met heel veel vinkjes, vertelde een zorgmedewerker in het onderzoek. Vaak gaat het om standaardformulieren en -aftekenlijsten die voor elke cliënt bestaan onafhankelijk van de individuele zorgvraag. Zo vertelde een professional over de dagelijkse ontlasting-controle-lijsten. Ook wanneer iemand een stabiel patroon heeft, worden deze ingevuld en de medewerker ziet daar niet de noodzaak van.

Ontregelen doe je zo

Gelukkig is er steeds meer aandacht voor regelarm werken met het zorgplan en ECD. Experimenten laten zien dat rapporteren ook korter en minder kan en het Kwaliteitskompas 2023-2028 voor de Gehandicaptenzorg stelt “Hoewel het ondersteuningsplan een wettelijke verplichting is, is de vorm vrij”. Steeds meer organisaties schaffen de handtekening onder het zorgplan, die al sinds 2018 niet meer verplicht is in de gehandicaptenzorg en de verpleeghuiszorg, ook daadwerkelijk af.

En zorgorganisatie Icare zette bijvoorbeeld eerder al daadwerkelijk stappen naar ontregeling van het Elektronisch Cliënten Dossier.

Vilans houdt op het kennisplein Zorg voor Beter een dossier bij met tips en inspirerende verhalen hoe organisaties zelf aan de slag kunnen met het terugdringen van regeldruk.

Dit is een bewerking van een artikel dat eerder op Skipr verscheen.

Deel deze pagina via:

Contactpersoon