Naar hoofdinhoud Naar footer

VIPP-V: Positief ouderschap voor ouders van visueel beperkte kinderen

Gepubliceerd op: 17-06-2025

Laatst bijgewerkt op: 17-06-2025

De Erkenningscommissie Gehandicaptenzorg heeft onlangs de interventie VIPP-V erkend met het oordeel ‘Goed onderbouwd'. De erkenningscommissie wordt gefaciliteerd door Vilans. VIPP-V is van Bartiméus en Visio en gebruikt video-opnamen om feedback te geven aan ouders van kinderen met visuele of visuele-en-verstandelijke beperkingen. De interventie is voor ouders die niet goed weten hoe ze het beste kunnen omgaan met hun kind. En beter willen begrijpen hoe hun kind kijkt en de andere zintuigen gebruikt. Of onzeker zijn over de opvoeding en stress ervaren.

Waarom VIPP-V? 

VIPP-V staat voor “Video-feedback Intervention to promote Positive Parenting in parents of children with Visual or Visual-and-intellectual disabilities.”  

De interventie is er omdat opvoeden van een kind met een visuele beperking niet makkelijk is. VIPP-V helpt ouders te zien wat hun kind nodig heeft en hoe ze hier snel en op de juiste manier op kunnen reageren. Dit noemen we sensitief-responsief opvoedgedrag. Ouders leren door de feedback het gedrag en de emoties van hun kind te zien en gaan daar beter mee om:

  • Ze zien méér gedrag en reageren goed op dat gedrag. 
  • Ze leren hoe hun kind met diens beperking omgaat en hoe ze daarbij kunnen helpen. 
  • Ze herkennen beter hoe hun kind contact maakt. 
  • Ze leren emoties vanuit het perspectief van het kind te benoemen. 

Hierdoor krijgen de ouders minder stress en meer zelfvertrouwen in de opvoeding. Dit zorgt ervoor dat zij meer positief ouderschap ervaren.

Wat is VIPP-V? 

Bij VIPP-V maakt een getrainde ondersteuner video-opnamen van het kind en een ouder. En bespreekt deze samen met de ouder. Zo leert VIPP-V ouders om signalen van hun kind op te merken, te interpreteren en er goed op te reageren. Want soms is een heel kleine beweging al een signaal. 

VIPP-V is bedoeld voor ouders van kinderen met een ontwikkelingsleeftijd van 0-6 jaar. VIPP-V is een aangepaste versie van andere methoden die ook video gebruiken.

Hoe werkt VIPP-V in de praktijk? 

De ondersteuner bezoekt het gezin thuis. Zo’n bezoek begint met maken van video-opnamen van het kind en 1 van de ouders. Daarna bespreekt de ondersteuner de opnames van het vorige bezoek. De nadruk ligt hierbij vooral op het versterken van positief gedrag van de ouder. Dit gebeurt tijdens 7 huisbezoeken van ongeveer 2 uur. De bezoeken worden verspreid over minstens 12 weken. De laatste 2 bezoeken zijn ‘booster’-sessies waarbij ook de andere ouder deel kan nemen. Na de interventie krijgen de ouders een boekje met tips.

De praktijk: een kleine schouderbeweging zegt veel

Baby Mark van 8 maanden is vanaf zijn geboorte blind. Hij ligt in de box, zijn oor gericht naar de geluiden van zijn spelende broertje. Van zijn gezichtje is niets af te lezen. Zijn moeder komt binnen en roept zijn troetelnaampje. Maar Mark reageert niet. Hij blijft stil liggen en met zijn hoofd afgewend. Ook als zijn moeder hem daarna kietelt en zijn lievelingsliedje zingt. Als de geluiden van zijn broertje luider worden, maakt hij een kleine beweging met zijn schouder, in de richting van zijn moeder. 

Voor haar is niet meteen duidelijk dat hij zo intens ligt te luisteren. Zij ziet alleen dat hij niet reageert en zich afwendt. Met de beweging van de schouder probeert hij mama te laten weten dat hij naar zijn broertje luistert. Omdat het zo’n kleine beweging is, is het is goed te begrijpen zij dat niet opmerkt. 

Door de VIPP-V interventie leerde zij om nog beter te letten op zijn lichaamstaal. Zo kon ze daar goed op reageren: ‘ja, mama hoort het ook…, dat is interessant hè’. Mark voelde zich gehoord en begrepen, het contact groeide, evenals het zelfvertrouwen van zijn moeder als opvoeder.

Wat vindt de erkenningscommissie?

Het belang van sensitief-responsief opvoedgedrag voor kinderen met visuele en verstandelijke beperkingen staat in deze interventie centraal. VIPP-V is een kortdurende interventie met uitgebreide en duidelijke informatie voor ouders en ondersteuners. De inzet van video is een krachtige manier om ouders inzicht te geven in hun interactie met hun kind(eren). De interventie is goed opgebouwd en duidelijk beschreven en in de praktijk beproefd.

Zelf aan de slag met VIPP-V?

Wil je met VIPP-V van start binnen jouw organisatie? Stuur dan een mail naar de expertisegroep blinde kinderen van Bartiméus en Visio via expertisegroep-blinde-kinderen@bartimeus.nl. Zij kunnen je  in contact brengen met een van de supervisors van Bartiméus of Visio. Zij overleggen met jou of het zinvol is om mensen op te leiden of om VIPP-V ondersteuners van Bartiméus of Visio in te zetten. 

Bekijk ook de andere interventies

Er zijn veel interventies beschreven waarmee je jouw cliënt, patiënt of diens omgeving kunt helpen. Deze staan in onze databank erkende interventies. Via de databank kun je de verschillende interventies met elkaar vergelijken. Erkenning betekent dat de interventies in ieder geval goed beschreven zijn, goed uitvoerbaar zijn en gebaseerd zijn op praktijkervaringen. Wil je zien welke interventies er binnen jouw werk mogelijk zijn? Bekijk deze dan in de databank voor de gehandicaptenzorg.

Jouw eigen interventie laten erkennen?

Misschien heb jij zelf ook een nieuwe interventie bedacht en uitgeprobeerd voor de gehandicapten- of ouderenzorg. Zo’n interventie is natuurlijk ook interessant voor collega’s uit je werkgebied. Meld jouw interventie daarom aan voor het erkenningstraject. Samen maken we de zorg beter!

Wil je meer weten?

VIPP-V: Video-feedback Intervention to promote Positive Parenting in parents of children with Visual or Visual-and-intellectual disabilities

Deel deze pagina via:

Stel je vraag aan