Naar hoofdinhoud Naar footer

Deel deze pagina via:

Stel je vraag aan

Verpleegkundigen hebben sleutelrol bij passende zorg

Gepubliceerd op: 23-09-2025

Verpleegkundigen kunnen een sleutelrol spelen bij het leveren van passende zorg. Bijvoorbeeld door een leercultuur te ontwikkelen voor kwaliteitsverbetering op basis van evidence-based practice (EBP). Die conclusie trekt Vilans-onderzoeker Jeltje Giesen in haar proefschrift 'IMPROVE fundamental nursing care!', waarop zij op 17 september aan de Radboud Universiteit Nijmegen promoveerde.

Leercultuur

‘Ik heb gekeken hoe verpleegkundigen passende zorg kunnen leveren’, vertelt Jeltje, van huis uit verpleegkundige. ‘Er is meer zorg nodig, maar er zijn minder professionals om die zorg te leveren. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat verpleegkundigen meer kennis hebben over hoe zij passende zorg kunnen leveren en hoe kunnen we die kennis op maat aanbieden? Verpleegkundigen weten wel wat evidence based practice is en willen dat ook toepassen. Maar ze weten niet hoe ze dat moeten doen. Daarvoor hebben we op ziekenhuisafdelingen en in de wijkverpleging een leercultuur ontwikkeld zodat teams kunnen toewerken naar het bieden van meer passende zorg. Dat draagt ook bij aan het werkplezier en vergroot het leiderschap.’

'Verpleegkundigen zijn heel bescheiden'

Jeltje constateerde dat er een grote groep verpleegkundigen is die hieraan wil werken en er echt voor open staat: ‘zij weten heel goed wat ze nodig hebben voor kwaliteitsverbetering. Ze weten dat het nodig is, ze willen ook maar "hoe" is vaak hun vraag. En verpleegkundigen zijn heel bescheiden. Als je binnenkomt, kunnen ze zeggen "sorry" maar we hebben niets gedaan. Als je dan hoort wat ze hebben gedaan, is dat eigenlijk heel veel, maar dat zien ze niet en ze bestempelen dat ook niet zo.’

Verpleegkundige interventies

Verpleegkundigen hebben behoefte aan meer tijd, middelen en begrijpelijke kennis om EBP toe te passen. Jeltje: ‘Om hen daarbij te ondersteunen, hebben wij verpleegkundige interventies om pijn te verminderen in kaart gebracht en hebben wij de ‘beter doen’ en ‘beter laten’-lijst geactualiseerd met aanbevelingen voor effectieve en niet-effectieve zorg. Met hulp van coaches hebben we in verpleegkundige teams een leercultuur ontwikkeld, om kwaliteitsverbeteringen op basis van EBP te realiseren. Leiderschap, begeleiding en een veilig werkklimaat zijn hierin belangrijk. Ook patiënten betrekken, met duidelijke informatie en een persoonlijke benadering, is heel belangrijk.’

Meer informatie