Naar hoofdinhoud Naar footer

Zayna Khayat: 'Zorginnovaties nu het meest gevraagde concept ter wereld’

De coronacrisis vraagt om nieuwe oplossingen. Oplossingen die veel betekenen voor zorgprofessionals, cliënten én hun mantelzorger(s). Daarom is het goed de ervaringen van de eerste golf te evalueren, en te onderzoeken hoe we innovatie vóór een eventueel tweede golf beter kunnen organiseren. Deze uitdaging gaat Vilans samen met 14 Zorgvernieuwers van 12 verschillende organisaties aan in een serie online werkplaatsen. Future Strategist Zayna Khayat trapte de eerste bijeenkomst af.

YouTube video thumbnail

De aanpak

In een reeks van drie bijeenkomsten gaan we van ervaringen - via inzichten en kansen - naar ideeën. Ideeën die we vervolgens toetsen in de praktijk, en weer evalueren. Die tussenstappen zijn nodig om tot duurzame oplossingen te komen. En om de verleiding van de quick fix (direct van ervaring naar oplossing) te weerstaan.

Stilstaan bij langetermijneffecten

Khayat trapte af met een inspirerend webinar. Ze geeft aan dat we om controle te krijgen over een situatie vaak naar de waan van de dag handelen. Wat nu steeds belangrijker wordt, is stilstaan bij de effecten op langere termijn. Zo wordt de geestelijke gezondheid (van cliënt, medewerker, of wie dan ook) belangrijker dan ooit. Ook de deelnemers van de digitale werkplaats constateren dat er tijdens de coronacrisis minder prominent is ingezet op bijvoorbeeld zelfstandigheid of eenzaamheid, dan daarvoor. Een van de deelnemers: ‘Ik merk dat zeker bij cliënten met slechts milde coronaverschijnselen.’

Bekijk de webinar:

Uw taak als Zorgvernieuwer

‘It is your job [as an innovator] to want the future sooner,’ aldus Khayat. De adoptiecurve van innovaties ziet er tijdens de coronacrisis anders uit dan normaal. De tipping point waarop je de meerderheid meekrijgt wordt veel sneller bereikt. Zie bijvoorbeeld de enorme vlucht die beeldbellen en beeldschermzorg hebben genomen. Het is zaak om dat vast te houden. Blijven deze innovaties of gaan we terug naar de oude situatie? Daar zijn de meningen over verdeeld. In de werkplaats Corona versus innovatie wordt in ieder geval gezocht naar manieren om dat vast te houden.

Leren van andere sectoren

In tijden van corona is het interessant om te leren van andere industrieën, buiten de zorg. Zo heeft autoverhuurbedrijf Hertz veiligheidszegels ontwikkeld. Op het moment dat de zegel op de deur van de auto zit, weet je dat de auto gedesinfecteerd is. Zodra je de deur opendoet, breekt de zegel. En weet iedereen dat iemand anders in de auto heeft gezeten. Wat zouden we daar in de zorg aan kunnen hebben?

Van ervaringen naar inzichten

De eerste bijeenkomst werd in groepjes afgesloten met Reversed Moonshot Thinking. Dit is een manier om ervaringen gestructureerd vast te leggen, zodat je heel snel tot inzichten komt. Daarbij is de ruimte-metafoor wel toepasselijk, gezien de bijzondere omstandigheden waar we momenteel in leven. Vragen die je jezelf kunt stellen tijdens deze oefening zijn:

Wat was je innovatiemissie vóór corona? En wat is dat nu? Welke problemen ben je onderweg tegengekomen? Welke dingen heb je (noodgedwongen) los moeten laten? En wie heb je allemaal ontmoet tijdens deze reis?

Downloads

Deel deze pagina via:

Contactpersoon