Naar hoofdinhoud Naar footer

De maatschappelijke baten van ‘Hennie’s Rozenbuurt’

Hennie’s Rozenbuurt. Dat is de titel van het beeldende verhaal dat Marcel Canoy, hoogleraar gezondheidseconomie en dementie aan de VU Amsterdam en adviseur bij Vilans, schreef om de impact, mogelijkheden en drempels van zorgzame buurten zichtbaarder te maken.

We maken kennis met buurthuis ‘Pluk een roos’, aanvankelijk onwillige ambtenaren, klagende oudjes en met Sara, ‘een kwieke tachtiger die vroeger actrice is geweest maar nu behoorlijk vergeetachtig begint te worden’. Het buurthuis heeft het moeilijk, een fusie met het andere buurthuis in de wijk lijkt een oplossing, maar de beheerder daarvan, Alice, is een ‘heks’, dus dat ligt ingewikkeld. Uiteindelijk wordt er, met bewoners, een prachtig plan gesmeed om eenzaamheid in de buurt tegen te gaan waar ook de wethouder warm voor wordt gemaakt. Canoy voorziet ieder hoofdstuk van een wijze les die kan helpen bij het opstellen van een maatschappelijke businesscase.

De baten van zorgzame buurten

‘Ik krijg veel vragen uit het land over wat nou de maatschappelijke baten zijn van zorgzame buurten’, verklaart Marcel Canoy. ‘Dat kun je wel in allerlei economische termen beschrijven, maar ik dacht, laten we dat nu eens in een verhaal gieten. Ik hou ervan om kennis in nieuwe vormen over te brengen. Vandaar dit boekje.’

‘Leuk, prettig leesbaar en realistisch geschreven, heel herkenbaar als ik het vergelijk met mijn eigen ervaringen en de verhalen van anderen als het over zorgzame buurten gaat’, vindt Vilans-onderzoeker Sander Merkus. ‘Maatschappelijke business case is een goed idee, maar het gaat er inderdaad vooral om hoe dat samen voor elkaar te krijgen en het goed te framen en verkopen richting zowel de gemeenschap als de gemeente.’

Kortom: het lezen zeer de moeite waard!

Downloads

Deel deze pagina via:

Contactpersonen