DigiContact en functiestraat ontlast artsen VG
Gepubliceerd op: 27-11-2024
'Heel innovatief', zo noemt Cor Lievaart de triage dienst DigiContact die vanuit Philadelphia ontwikkeld werd. De dienst richt op zowel agogische als medische adviezen en wordt nog verder verbreed naar een medische achterwacht. Tijdens de werksessie vertelde Cor Lievaart over de inzet van DigiContact en hoe het artsen VG ontlast.
Cor Lievaart is ontwikkel- en implementatiemanager bij Philadelphia, één van de twee grootste zorgorganisaties voor verstandelijk gehandicapten in Nederland. Hij heeft ruime en actuele ervaring als sociaalpsychiatrisch verpleegkundige en triagist. 'DigiContact is ontstaan in coronatijd', vertelde hij tijdens de werksessie over deze triage dienst en de rol van verpleegkundigen hierin. 'Medewerkers op de werkvloer hadden tijdens deze periode behoefte aan verpleegkundige en medische adviezen, maar de beschikbaarheid hiervan was onvoldoende. Dat was de aanleiding om de digitale triage dienst op te gaan zetten.'
Klok rond beeldbellen
Door middel van beeldbellen kunnen zorgmedewerkers nu 24 uur per dag laagdrempelig een (medische) vraag stellen aan een verpleegkundige die kennis heeft van de doelgroep. Lisa van Duijn, manager DigiContact, gaf tijdens de werksessie heel passend via een beeldscherm een toelichting op de actuele stand van zaken rondom DigiContact. Zij vertelde dat de meeste vragen op deze manier opgelost kunnen worden.
Het voordeel van deze werkwijze is dat medewerkers met specialistische rollen ontlast worden.
'De vragen die overblijven, gaan meestal over medicatie. Het voordeel van deze werkwijze is dat medewerkers met specialistische rollen ontlast worden. In de toekomst willen we de triage verbreden en achter de lijnen ook huisartsen, psychiaters en specialisten ouderengeneeskunde toevoegen. Dan hebben we de triage compleet voor alle organisaties waar we mee samenwerken.'
Van eenvoudig naar complex
Philadelphia koos er voor om taken nader te verdelen en te herschikken in wat ze een functiestraat noemen. 'De vraag is steeds; welke professional heb je wanneer nodig?', vertelde Cor Lievaart. Het uitgangspunt is steeds gepersonaliseerde zorg, 'zo normaal mogelijk'. Als voorbeeld noemde hij de pijnladder, waarbij je ook start met een paracetamol en niet meteen opiaten inzet voor pijnbestrijding.
Bij meer complexe vragen kan specialisatie vereist zijn. 'Wanneer schakel je die specialisatie dan in? Dat ligt aan de organisatiestructuur en die hebben we nu anders vormgegeven volgens een getrapt model, een stepped care model. Van eenvoudig naar complex; wie doet wat? Stepped care gaat dus niet alleen over getrapte interventies zelf, maar ook over de organisatiestructuur waarin die interventies plaatsvinden. Bij Philadelphia betekent dit dat we vooral kijken vanuit de behoefte van de cliënt en zetten we in op preventie en vroegtijdig signaleren.'
Artsen VG minder geraadpleegd
Het getrapt model begint in de visie van Philadelphia met de cliënt en diens netwerk; het begint met eigen regie, benadrukte Lievaart. Vervolgens komen achtereenvolgens in beeld: de begeleider, DigiContactverpleegkundigen, de verpleegkundige op locatie of in het gebied en dan pas de Physician Assistant (PA) , verpleegkundig specialist (VS) of diverse artsen. Parallel aan deze ladder, is sprake van de inzet van ondersteunende diensten, zoals bijvoorbeeld de gedragskundige, fysiotherapeut of diëtist.
De combinatie van DigiContact met de invoering van het stepped care model leidt er in de praktijk toe dat de arts VG veel minder vaak wordt geraadpleegd. En dat is, zeker in een tijd van schaarste van medische zorg, van wezenlijk belang. Bovendien hebben de locaties van Philadelphia niet allemaal verpleegkundigen in huis. 'Zo proberen we nu vanuit zorglocaties waar onze verpleegkundigen vooral werkzaam zijn, de andere zorglocaties te bedienen. Zodat we alle cliënten met verschillende middelen toch dezelfde kansen kunnen bieden.'
Meld je aan voor ondersteuning van het programma MGZ in de regio
Lees meer
Downloads