Naar hoofdinhoud Naar footer

'Deze driehoek in de eerstelijn houdt de zorg beheersbaar'

De zorg voor mensen met dementie in een kleinschalige woonvorm waarborgen en de huisarts ontlasten. Dat lukt Het Gastenhuis in het Drentse Roden dankzij de sterke driehoek van het eigen zorgteam, de huisarts en de regionale specialist ouderengeneeskunde.

‘We hebben een goede klik en ik hoef er niet om de haverklap heen, maar kom er elke donderdag voor een bezoekmoment’, zegt de vaste huisarts Marijke Olthof enthousiast. Ook de betrokken specialist oudergeneeskunde, Yonos Doestzada, is te spreken over de driehoek waarin ze werken: ‘De samenwerking met het zorgteam en de huisarts is heel vanzelfsprekend en laagdrempelig. Wij vinden dat kwetsbare ouderen goede zorg verdienen. Daarnaast is het belangrijk om de zorg beheersbaar te houden. Met deze samenwerking laten we zien dat we als driehoek toegevoegde waarde hebben in de eerstelijnszorg.’

Eén huisartspraktijk

Het Gastenhuis Roden bestaat sinds 2019 en is een van de 23 kleinschalige woonvormen van de landelijke zorgorganisatie. Een jaar voor opening van een nieuwe locatie gaat de organisatie zelf proactief op zoek naar een vaste huisartspraktijk die daaraan verbonden wil zijn. Bewoners behouden in dit soort woonvormen namelijk hun huisarts. Het Gastenhuis brengt bij voorkeur alle bewoners onder bij dezelfde huisartspraktijk. Daarom bezochten de toekomstige Gastenhuis-locatiemanagers in 2018 al een bijeenkomst van de hagro, de huisartsengroep in Roden.

Huisarts Marijke Olthof was daarbij en stond op het punt een huisartspraktijk over te nemen. ‘Onder de zeven praktijken was wat weerstand. Dementie was niet mijn aandachtsgebied, maar uiteindelijk ben ik toch in gesprek gegaan en hebben we goede afspraken gemaakt. Het was best spannend, want ik wist niet hoeveel werk het met zich mee zou brengen, maar dat is meegevallen.’

Gastenhuis biedt kleinschalige woonvormen bij dementie

Het Gastenhuis heeft 23 kleinschalige woonvormen door heel Nederland voor mensen met dementie (met een ZZP-5 indicatie of hoger). Ongeveer 20 tot 22 mensen kunnen hier tot het einde van hun leven wonen. Per locatie vormen twee locatiemanagers in loondienst, vaak een echtpaar, een team met ongeveer 25 medewerkers. Het Gastenhuis werkt vanuit de visie op positieve gezondheid en wil de zorg niet overmedicaliseren.

Goede werkafspraken

De voorwaarde die de huisarts en Het Gastenhuis overeenkwamen, was dat alle bewoners naar de huisartspraktijk van Marijke Olthof zouden overstappen. Ook spraken ze een vast wekelijks bezoekmoment af, dat het zorgteam van Het Gastenhuis goed zou voorbereiden. Zorgvragen aan de huisarts zouden áltijd na triage van het zorgteam komen en Het Gastenhuis zou ook zelf een specialist ouderengeneeskunde zoeken en regelen.

Dat werd Yonos Doestzada, als specialist ouderengeneeskunde verbonden aan Interzorg Noord-Nederland. Prettige bijkomstigheid daaraan was dat hij en de huisarts al op andere plekken in Drenthe samenwerken. Doestzada: ‘Ook ik had met de mensen in Het Gastenhuis een goede klik en zo is de band door de jaren heen gegroeid. Nu word ik gemiddeld twee keer per maand ingeschakeld bij complexe vraagstukken die zich bij de zorg of begeleiding van het Gastenhuis en bij de huisarts voordoen, en die een specialistische blik nodig hebben.’

Hij vervolgt: ‘Ook vanuit Interzorg heb ik het vertrouwen gekregen om op efficiënte manier specialistische zorg te geven. Zo’n lokaal initiatief hoeft niet top-down geregeld te worden. Ook onderling werken we in vertrouwen en zonder rompslomp van allerlei administratie. Als er een doorverwijzing voor een bewoner is, mag het zorgteam van Het Gastenhuis mij rechtstreeks benaderen wanneer het nodig is. Zeker als het urgent is, anticiperen we daarop.’

Wekelijks spreekuur op locatie

De huisarts blijft wel hoofdbehandelaar en wordt bij het doorverwijzen naar de specialist ouderengeneeskunde ondersteund door Het Gastenhuis. Marijke Olthof: ‘Het zorgteam bereidt de doorverwijzing voor. Dat gaat vaak om vragen over het gedrag dat uit dementie voortkomt. Maar we hebben ook wel eens als driehoek met de familie van een bewoner om tafel gezeten wanneer de verwachtingen van familie en de zorg uiteenlopen.’

Voor alle bewoners ligt er een zorgplan. Voor ANW-zorg is Het Gastenhuis aangesloten bij de Huisartsenpost, maar daar hoeft weinig gebruik van te worden gemaakt. Het bezoekmoment van huisarts Olthof is wekelijks goed voorbereid door het team. ‘Met de tijd die daar op locatie voor staat, kom ik altijd uit. Ook plant het team aansluitend een kennismaking met een nieuwe bewoner of familie in. Alleen voor iets als een hartfilmpje komt een bewoner naar mijn praktijk.’

Regiodirecteur René Leideritz: ‘Samenwerken in plaats van beconcurreren’

‘Het Gastenhuis gelooft in lokale en regionale samenwerking voor onze 23 locaties verspreid over het land. Daarom tuigen we ook geen eigen behandeldienst op, die vanuit het midden van het land alle locaties zou kunnen bedienen. Voor zo’n behandeldienst heb je ook specialisten ouderengeneeskunde nodig, dan ga je elkaar beconcurreren en maak je de schaarste onder die specialisten nog groter.’ 

Huisarts Olthof tot slot: ‘In het begin was het even zoeken, maar nu hebben we een persoonlijke band. Het zorgteam waardeert me en ik weet ook wat de specialist ouderengeneeskunde kan betekenen. Zelf leer ik veel over dementie en daar hebben mijn patiënten buiten Het Gastenhuis ook veel aan.’

Door Anja Klein

Deel deze pagina via:

Contactpersonen