Naar hoofdinhoud Naar footer

Deel deze pagina via:

Stel je vraag aan

Stap voor stap naar een drempelloze online wereld

Gepubliceerd op: 03-10-2025

Bij Vilans geloven we dat iedereen mee moet kunnen doen, ook online. Maar hoe zorg je ervoor dat websites en digitale diensten écht voor iedereen toegankelijk zijn? Tijdens de Week van de Toegankelijkheid spraken we met twee collega’s van Vilans die hieraan werken: Joske van Lent, adviseur digitale toegankelijkheid, en Rik Flink, product owner online dienstverlening. Zij zorgen ervoor dat de digitale omgeving van Vilans steeds beter toegankelijk wordt.

'Waar gebouwen drempelvrij worden gemaakt, willen wij dat ook online', vertelt Joske. 'Niet alleen voor mensen met een beperking, maar voor iedereen. We sluiten niemand buiten.'

Van bewustwording naar vaste aanpak

Vier jaar geleden begon Vilans met het toepassen van de eisen voor digitale toegankelijkheid. Nu is het thema een vast onderdeel in ons werk. 'Toegankelijkheid is nooit klaar', zegt Rik. 'Maar door het standaard op te nemen in onze manier van werken, maken we steeds stappen vooruit.'

Een mooi voorbeeld? Het logo. 'We hebben het online aangepast zodat het beter leesbaar is', vertelt Joske. 'We hebben het logo aangepast aan de toegankelijkheidseisen door het geheel paars te maken. Het limoengroen dat we erin hadden was niet goed leesbaar op een witte achtergrond. Het lijkt een detail, maar het maakt een groot verschil.'

Leren door te doen

Digitale toegankelijkheid verbeteren gaat niet in een keer goed. 'Iedereen is anders, dus er is geen standaardoplossing', geven Rik en Joske aan. Daarom werkt Vilans samen met ervaringsdeskundigen, zoals de LFB. 'Zij laten ons zien waar de echte drempels zitten, dingen die wij vaak niet zien.'

Praktische stappen en tips 

Digitale toegankelijkheid gaat stap voor stap, met ruimte om te oefenen en verbeteren. Dit hebben we geleerd:

  • Begin klein en vier successen. Niet alles hoeft in een keer perfect.
  • Zorg voor een aanspreekpunt. Iemand die tijd en kennis heeft om het thema te trekken.
  • Wees open en transparant. Niet alles lukt meteen, en dat is oké. Deel wat goed gaat én wat nog beter kan.
  • Betrek iedereen. Van bestuur tot leveranciers: toegankelijkheid is een gezamenlijke verantwoordelijkheid.

Hoe nu verder?

Vilans blijft werken aan toegankelijke teksten, pdf’s en video’s. 'We streven naar B1-taalniveau en maken content stap voor stap toegankelijker', zegt Joske.

Maar we zijn er nog niet. Nog niet alle documenten voldoen aan de toegankelijkheidseisen. Denk bijvoorbeeld aan pdf-bestanden en filmpjes. Heb je vragen of opmerkingen? Of wil je iets van onze website gebruiken wat nu nog niet toegankelijk is? Neem dan contact met ons op. Dan kijken we naar een passende oplossing.