Samen leren in de zorg: hoe Vilans Communities kennis delen en versterken
Gepubliceerd op: 09-12-2025
Kennis maken doen we samen. Dat is het uitgangspunt van Vilans Communities: een plek waar zorgprofessionals elkaar online ontmoeten, vragen kunnen stellen, ervaringen delen en samen leren. Franka Dinnissen, product owner van Vilans Communities, vertelt hoe deze vorm van kennisuitwisseling werkt en waarom het zo waardevol is. ‘Twee weten meer dan een,’ zegt Franka. ‘Dat is precies wat Vilans Communities mogelijk maken.’
Een centrale plek om elkaar te vinden
Franka weet uit eigen ervaring hoe belangrijk het is om collega’s te kunnen raadplegen. ‘Toen ik nog in de ouderenzorg werkte, zat ik in een lerend netwerk. Die bijeenkomsten gaven me energie. Maar tussen de bijeenkomsten door miste ik een plek om even snel een vraag te stellen of te sparren.’ Die behoefte aan laagdrempelig contact leeft breed in de zorg. Daarom ontwikkelde Vilans een veilig en gebruiksvriendelijk platform waar professionals kennis kunnen uitwisselen. Geen losse mailtjes of onoverzichtelijke apps, maar één centrale plek waar je elkaar makkelijk vindt.
Praktijkkennis als puzzelstuk
De Vilans Communities zijn het ontbrekende puzzelstukje in de bestaande kennisinfrastructuur. Naast kennispleinen, bijeenkomsten en publicaties is er nu ook een plek waar praktijkkennis centraal staat. ‘Het gaat om uitwisseling', legt Franka uit. Wat werkt in de praktijk? Wat kun je van elkaar leren?’ Die uitwisseling levert veel op. In een community van kwaliteitsverpleegkundigen in de gehandicaptenzorg worden dagelijks vragen gesteld en beantwoord door deelnemers zelf. ‘Soms gaat het over gevoelige onderwerpen, soms over hele praktische dingen. Belangrijkste is dat deelnemers elkaar verder helpen. En dit gaat met veel betrokkenheid en inspiratie.’
Samen leren werkt
Het opzetten van online communities is een leerproces. Franka en haar team begonnen met een pilot, leerden wat niet werkte, en bouwden verder. Inmiddels zijn er al vijf Vilans Communities actief. Wat ze onderweg leerden:
- Begin klein en vier successen. Een community groeit stap voor stap. Elke bijdrage telt.
- Zorg voor begeleiding. Een communitymanager helpt om gesprekken op gang te brengen en deelnemers te betrekken.
- Wees open en leer van elkaar. Niet alles lukt meteen. Door ervaringen te delen, groeit de community én de kennis.
‘We zien dat mensen elkaar echt willen helpen,’ zegt Franka. ‘Soms weet iemand het antwoord niet, maar is wel benieuwd. Dat laat zien dat er een gedeelde leervraag is.’
Een veilige en actieve omgeving
Om communities veilig en waardevol te houden, zijn er duidelijke huisregels. Daarnaast krijgen communitymanagers ondersteuning van het team van Vilans. Ze leren hoe ze interactie kunnen stimuleren, goede vragen kunnen stellen en deelnemers kunnen activeren. ‘We organiseren ook intervisiesessies waarin communitymanagers ervaringen uitwisselen en elkaar helpen,’ vertelt Franka.
De toekomst: communities als basis
Franka ziet een duidelijke rol voor online communities in de toekomst van de langdurige zorg. ‘Ik hoop dat communities straks vanzelfsprekend zijn binnen elk programma of thema. Dat ze dé plek zijn waar praktijkvragen worden opgelost en waar professionals elkaar helpen en inspireren.’
Haar droom? ‘Dat we over een jaar kunnen laten zien hoeveel impact Vilans Communities hebben. Dat we zien dat netwerken groeien, kennis sneller wordt toegepast en dat we beter weten wat er leeft in de praktijk.’
Ontdek wat de Vilans Communities voor jou kunnen betekenen
Ben je zorgprofessional en wil je ontdekken wat de Vilans Communities voor jou kunnen betekenen? Neem dan eens een kijkje op vilanscommunities.nl. Misschien zit er al een community bij die aansluit bij jouw werk of interesses. Is dat nu nog niet het geval? Laat het ons weten! Samen kijken we wat er mogelijk is. Neem contact op via communities@vilans.nl.