Cecil Scholten

Cecil Scholten

5 tips voor een goede samenwerking met informele zorgverleners

Cliënten vinden het prettig als hun familie en mantelzorgers betrokken worden bij hun leven in het zorgcentrum. Ook vrijwilligers spelen een belangrijke rol. Net als familie vergroten zij het welzijn van cliënten. Hoe zorgt u voor een goede samenwerking met deze informele zorgverleners?

06-03-2014

1. Zorg voor goede communicatie met familie

Spreek familieleden aan als ze op bezoek komen en vertel over de cliënt. Dat hoeven zeker geen medische zaken te zijn. Vertel eens over de gezellige muziekavond of de heerlijke wandeling die de cliënt heeft gemaakt.

2. Bepaal wat het oplevert

Elke verandering vraagt een investering. Wat is de investering voor informele zorg? En zeker zo belangrijk: wat levert het op? Denk dan niet alleen aan geld, maar zeker ook aan de winst voor de kwaliteit van zorg en leven van de cliënt.

3. Ken de grenzen!

Welke handelingen mogen mantelzorgers verrichten bij hun naaste in het zorgcentrum? Of vrijwilligers? Het is belangrijk om te weten wat wettelijk is toegestaan. Vilans zocht het uit, lees de Notitie Grenzen verleggen.

4. Sluit aan bij de kracht van vrijwilligers

Elke vrijwilliger is anders. De een vindt ’t prachtig om de tuin op te knappen, terwijl de ander op zijn best is in een persoonlijk gesprek met een cliënt. Of graag een activiteit onderneemt met cliënten. Kan een vrijwilliger doen wat hij graag doet, dan verloopt de samenwerking op zijn best.

5. Ga de wijk in!

Mensen wonen steeds langer thuis, met hulp en zorg uit hun omgeving. Breng wijkbewoners en vrijwilligers bij elkaar, bijvoorbeeld bij informele ontmoetingen of activiteiten.

Meer weten?

Meer informatie? Neem contact op met:

CecilDirecteur Kennisnetwerken
Cecil
Scholten
Directeur Kennisnetwerken c.scholten@vilans.nl 06 22 81 08 16
Profiel
Persvragen? Neem contact op met afdeling communicatie via 06 460 433 51 of pers@vilans.nl