Isha Govaarts

Isha Govaarts

Zo zet je eHealth zinvol in tijdens de coronacrisis

Zorg op afstand leveren, tijdbesparende middelen en inzicht in leefstijl. Drie zaken die nu nog meer opportuun zijn geworden. Een hoop technologische middelen zijn al voorhanden. Maar welke zijn momenteel het meest geschikt om in te zetten? EHealth-expert Henk Herman Nap tipt wekelijks twee oplossingen die snel gebruikt kunnen worden om het werk van zorgprofessionals en mantelzorgers te verlichten. 'Sla de pilotfase even over en ga in een paar dagen zinvol uitproberen en kijk wat werkt.'

25-03-2020

#1: Slimme bril

Een camerabril die helpt om op afstand mee te kijken én zorgpersoneel kan ontlasten. Met een app in combinatie met een slimme bril kun je beeldbellen en deskundigheid op afstand verlenen. In vergelijking tot videobellen met een mobiele telefoon kan de zorgprofessional dankzij de expertise-bril zijn handen vrijhouden voor verpleegkundige handelingen. Nap: 'Binnen een aantal verpleeghuizen is er juist nu veel vraag naar de slimme bril, vanwege de urgentie om op afstand mee te kunnen kijken in de zorg voor kwetsbare ouderen. Probeer dus uit of deze bril het werk makkelijker maakt.'

Anders werken

De slimme bril is onder andere getest bij zorgorganisatie tanteLouise. Binnen het project Anders Werken wordt er gezamenlijk gewerkt aan een reeks vernieuwende oplossingen. 'Om ook in de toekomst kwalitatief hoogwaardige zorg te kunnen bieden, zullen we anders moeten werken. Daar ontkomen we niet aan,' zegt directeur zorg en behandeling Jan-Kees van Wijnen. Hij wijst op de huidige arbeidsmarktproblematiek, die in de toekomst alleen maar groter wordt.' Door vergrijzing neemt het aantal ouderen dat zorg vraagt in snel tempo toe, terwijl het aantal mensen dat die zorg kan bieden onder druk staat. Dat schreeuwt om slimme oplossingen en de inzet van technologische ondersteuning.'

#2: Speciale tablet voor ouderen

Hoe lever je zorg aan de cliënt die nu veelal alleen thuis zit (want risicogroep). Uit eerdere technologie-ontwikkelprojecten voor mensen met dementie of een milde cognitieve stoornis hebben we geleerd dat reguliere smartphones en tablets al snel niet meer bruikbaar zijn voor mensen met toenemende cognitieve beperkingen. Mensen raken snel de weg kwijt, door bijvoorbeeld net per ongeluk verkeerd te swipen. Een tablet met een eenvoudig startscherm zonder ‘verdwaalmogelijkheden’ en ook onder beheer op afstand door een mantelzorger heeft dan de voorkeur. De Compaan is hier een voorbeeld van. Deze tablet wordt in diverse gemeenten gebruikt en ook financieel gestimuleerd door deze gemeenten. Nap: 'Met het noodgedwongen sluiten van verpleeghuizen ten tijde van de coronacrisis kan videocontact via een eenvoudige tablet één van de weinige middelen zijn om toch nog in contact te blijven met familie en naasten…'

Gezondheid zélf managen

In het internationale ontwikkeltraject RESILIEN-T werkt Vilans samen met partners om nieuwe functionaliteiten toe te voegen aan de Compaan. Vilans streeft naar een situatie waarbij een applicatie ontwikkeld wordt voor een tablet, die coacht op het gebied van bijvoorbeeld beweging, goed eten, sociale contacten en het trainen van het geheugen. 'Zo kunnen ouderen hun gezondheid zelf managen. Daarnaast kunnen ze door een verandering in leefstijl hun geheugenproblematiek aanpakken en verergering hiervan uitstellen of voorkomen,' zegt Vilans-medewerker Lisa Abdel Alim.

Zorg op afstand declareren

De Nederlandse Zorgautoriteit krijgt veel vragen over de financiële gevolgen van het coronavirus voor zorgaanbieders. Zorgverleners en instellingen vragen zich af hoe ze zorg op afstand het beste kunnen declareren.

Zinvol uitproberen

Beproefde technologieën die het leven van de zorgprofessional echt makkelijker maken juist in tijden van de coronacrisis. Corona kan de digitale transformatie in de zorg versnellen en dat zien we nu al in de (noodzakelijke) toename van beeldbellen. Vanuit Vilans werken we al jaren met de zinvol uitproberen-methodiek. Binnen deze methodiek ga je in sprints aan de slag met technologie of diensten die mogelijk aansluiten bij de wensen en behoeften van zorgprofessionals, cliënten en/of mantelzorgers. Een sprint is een afgebakende periode van bijvoorbeeld een week.

Er wordt gewerkt in multidisciplinaire teams die in een korte tijd een tastbaar resultaat moeten opleveren. Voordat u een pilot draait of gaat opschalen onderzoekt u in kleine experimentjes in hoeverre de technologie of dienst aansluit op de technische infrastructuur, of het betaalbaar/financierbaar is, voor wie het van weerwaarde is. Vilans biedt deze methode en materialen kosteloos aan!

Gebruik de methodiek zinvol uitproberen

Meer informatie? Neem contact op met:

Henk HermanSenior onderzoeker
Henk Herman
Nap
Senior onderzoeker h.nap@vilans.nl 06 22 81 07 66
Profiel
Persvragen? Neem contact op met afdeling communicatie via 06 460 433 51 of pers@vilans.nl