Onderzoek naar zorg op afstand
Laatst bijgewerkt op: 25-06-2025
Zorg op afstand betekent dat zorg wordt verleend via beeldbellen. Vooral in de extramurale zorg kunnen cliënten met een begeleidingsvraag worden gebeld door een zorgmedewerker. De medewerker hoeft dan niet meer naar de cliënt toe te reizen en biedt op afstand ondersteuning, bijvoorbeeld bij controles of begeleidingsmomenten.
Aanleiding en eerder onderzoek
Binnen het programma Anders Werken in de Zorg onderzochten we afgelopen jaar bij welke zorgmomenten zorg op afstand meerwaarde heeft. Uit dit onderzoek kwamen onder andere maaltijdbegeleiding, het toedienen van insuline, begeleiding bij het douchen en medicatie-inname naar voren als geschikte momenten. Ook onderzochten we mogelijke voordelen, zoals minder reistijd en meer eigen regie voor de cliënt.
Methode
Dit jaar brachten we in kaart hoe de deelnemende organisaties Zorg op afstand willen inzetten. Dat gebeurt op verschillende manieren: sommige organisaties schakelen een externe zorgcentrale in, andere richten intern een beeldbelteam op. Ook zijn er organisaties die tijdens hun fysieke route bepaalde zorgmomenten via beeldbellen uitvoeren.
Door interviews met zorgmedewerkers stelden we onder andere het proces op voor situaties waarin organisaties een externe beeldzorgcentrale gebruiken.
Doordat organisaties Zorg op afstand op verschillende manieren organiseren, ontstaan ook op verschillende plekken in het proces uiteenlopende effecten en resultaten.
De volgende stap van het onderzoek is het verder uitwerken van de processen, het benoemen van mogelijke effecten en het vinden van geschikte manieren om die effecten te meten. Het meetplan is nog in ontwikkeling. Voor cliënten denken we aan interviews over hun ervaren zelfredzaamheid dankzij Zorg op afstand. Bij medewerkers richten we ons mogelijk op onderwerpen zoals reistijd en zorgtijd.