Naar hoofdinhoud Naar footer

Deel deze pagina via:

Stel je vraag aan

Overzicht kennisvragen gehandicaptenzorg

Laatst bijgewerkt op: 01-12-2025

Op deze pagina vind je een lijst met alle kennisvragen uit de langdurige gehandicaptenzorg die zijn opgehaald periode van 2019 tot nu.

Wat is een kennisvraag? 

Een kennisvraag is in deze context een werkgerelateerde vraag van een zorgprofessional met als doel meer kennis te vergaren. De kennisvragen worden via de projecten van Vilans geïnventariseerd door ze uit te vragen bij bijeenkomsten, via vragenlijsten of ander (online) contact. 

Opbouw kennisvragenlijst 

De kennisvragenlijst hebben we onderverdeeld in thema's. Je kunt de thema's uitklappen in onderstaand menu om te zien welke kennisvragen er zijn opgehaald door Vilans. De kennisvragen zijn soms herschreven en dubbele kennisvragen zijn eruit gehaald. Kennisvragen waar 'nieuw' voor staat zijn opgehaald uit het onderzoek via het landelijke Nivel-panel Verpleging & Verzorging en websitebezoekers van verschillende Vilans-websites. Thema's die aan elkaar gerelateerd zijn staan bij elkaar.

Hoofdthema: toekomst en innovatie 

De ontwikkelingen in de gehandicaptenzorg die zich richten op het omgaan met veranderingen en uitdagingen 

  • Hoe kunnen we in de toekomst met minder geld en personeel toch goede zorg bieden? (aantal keer gekozen: 23)
  • Hoe kunnen we in de driehoek cliënt–verwant–professional de gehandicaptensector toekomstproof maken? (aantal keer gekozen: 19)
  • Wat zijn concrete voorbeelden van hoe zorg op een andere manier kan worden aangepakt en wat kunnen we leren van gemaakte fouten? (aantal keer gekozen: 18)
  • Hoe kan mijn organisatie zich voorbereiden op het tekort aan zorgpersoneel? (aantal keer gekozen: 18)
  • Wat zijn de gevolgen van het personeelstekort en personeelswisselingen voor cliënten op de lange termijn? (aantal keer gekozen: 12)
  • Hoe zorgen we ervoor dat meer mensen inzien dat we als sector moeten investeren in innovatie? (aantal keer gekozen: 10)
  • Hoe zorgen we als maatschappij dat de zorg betaalbaar blijft? (aantal keer gekozen: 8)
  • Hoe financieren en organiseren we de zorg voor zeer ernstig meervoudig beperkte mensen zodat zij goede, duurzame intramurale zorg in de buurt krijgen? (aantal keer gekozen: 6)
  • Wat is het effect van het bevorderen van duurzame inzetbaarheid op de lange termijn? (aantal keer gekozen: 5)
  • Hoe kan de maatschappij worden voorbereid op Volledig Pakket Thuis (VPT)? (aantal keer gekozen: 1)

Een nieuw idee of werkwijze op een slimme manier invoeren en ervoor zorgen dat het blijvend goed werkt in de organisatie.

  • Hoe zorg ik ervoor dat een interventie wordt geïmplementeerd en blijvend wordt ingebed in de organisatie? (aantal keer gekozen: 24)
  • Hoe borg ik kennis en tools wanneer er geen financiering meer is voor een project? (aantal keer gekozen: 15)
  • Hoe zorg ik ervoor dat innovatie niet ten koste gaat van de tijd voor cliëntbegeleiding? (aantal keer gekozen: 15)
  • Hoe kan ik binnen mijn organisatie processen en protocollen sneller en succesvol implementeren? (aantal keer gekozen: 13)
  • Hoe verbind ik onderzoek aan een innovatie? (aantal keer gekozen: 11)
  • Hoe geef ik teams ruimte voor innovatie en de implementatie ervan? (aantal keer gekozen: 11)
  • Hoe kan ik een nieuwe aanpak implementeren in een grote organisatie waar bestaande structuren niet passend zijn? (aantal keer gekozen: 9)
  • Hoe kunnen we stepped care in de praktijk inrichten met aandacht voor rollen en juiste inzet van professionals? (aantal keer gekozen: 5)
  • Hoe neem ik alle stakeholders goed mee bij de ontwikkeling en het uitrollen van een innovatie? (aantal keer gekozen: 4)
  • Hoe kunnen sociale innovaties in de gehandicaptensector worden verbeterd? (aantal keer gekozen: 4)
  • We verkennen een fundamenteel nieuw perspectief op kwaliteit van zorg; hoe pak ik dit aan? (aantal keer gekozen: 3)

Het inspireren en betrekken van mensen bij nieuwe ideeën en veranderingen, zodat zij deze ondersteunen en actief bijdragen aan het succes ervan.

  • Hoe kan ik mijn teams flexibeler maken in het bedenken en uitvoeren van creatieve oplossingen? (aantal keer gekozen: 22)
  • Hoe creëer ik draagvlak voor duurzame veranderingen bij zorgmedewerkers? (aantal keer gekozen: 20)
  • Hoe kan ik collega’s motiveren om mee te bewegen met verandering? (aantal keer gekozen: 18)
  • Hoe kunnen nog meer medewerkers goed worden betrokken bij innovaties? (aantal keer gekozen: 16)
  • Hoe vergroten we het urgentiebesef dat we als sector meer moeten investeren in innovatie? (aantal keer gekozen: 11)
  • Hoe neem ik alle stakeholders goed mee bij de ontwikkeling en het uitrollen van een innovatie? (aantal keer gekozen: 11)
  • Hoe kunnen we het beste in gesprek gaan met het zorgkantoor over een innovatieve aanpak? (aantal keer gekozen: 7)

Zorg en ondersteuning zo organiseren dat het goed blijft werken voor mensen én het milieu, ook in de toekomst.

  • Wat zijn kleine, praktische duurzame handelingen die echt verschil maken? (aantal keer gekozen: 11)
  • Hoe krijg ik collega’s mee in plannen om als zorgorganisatie te verduurzamen? (aantal keer gekozen: 7)
  • Hoe komt duurzaamheid de zorg ten goede? (aantal keer gekozen: 5)
  • Hoe kunnen we concreet aan de slag met duurzame mobiliteit? (aantal keer gekozen: 4)
  • Hoe kunnen we zorgvuldiger omgaan met hygiënische producten zonder verspilling? (aantal keer gekozen: 4)
  • Hoe kan het gebruik van hulpmiddelen worden verduurzaamd? (aantal keer gekozen: 4)
  • Hoe maak ik samen met collega’s het inkoopbeleid duurzamer? (aantal keer gekozen: 3)
  • Hoe kan ik duurzame zorg eenvoudig onder de aandacht brengen bij cliënten? (aantal keer gekozen: 3)
  • Hoe krijgen we duurzaamheid structureel op de agenda van de organisatie? (aantal keer gekozen: 3)
  • Hoe kan ik verbeteringen in duurzame voeding goed doorvoeren? (aantal keer gekozen: 2)
  • Hoe kunnen we het gebruik van plastic handschoenen verminderen? (aantal keer gekozen: 2)
  • Hoe kan ik een oudere zorglocatie verduurzamen? (aantal keer gekozen: 1)
  • Wat kan ik doen om voedselverspilling in de keuken tegen te gaan? (aantal keer gekozen: 1)
  • Hoe kunnen we zuiniger omgaan met incontinentieluiers? (aantal keer gekozen: 1)
  • Hoe kan ik zorgmedewerkers stimuleren om op de fiets naar het werk te komen? (aantal keer gekozen: 0)
  • Hoe kan ik afval beter scheiden binnen de organisatie? (aantal keer gekozen: 0)

Hoofdthema: gedrag en psychosociaal welzijn 

Moeilijk te begrijpen gedrag van de cliënt zoals agressie, zichzelf pijn doen, zich terugtrekken of bang zijn. 

  • Welke mogelijkheden zijn er om moeilijk verstaanbaar gedrag te voorkomen? (Aantal keer gekozen 20) 
  • Hoe kan ik zo goed mogelijk omgaan met moeilijk verstaanbaar gedrag bij mensen met een verstandelijke beperking? (Aantal keer gekozen 14)
  • Wat is de rol van medicatie bij het omgaan met moeilijk verstaanbaar gedrag bij cliënten? (Aantal keer gekozen 13) 
  • Wat voor advies kan ik in het psychologisch onderzoek aandragen bij moeilijk verstaanbaar gedrag bij mensen met een verstandelijke beperking? (Aantal keer gekozen 13) 
  • Wat is de relatie tussen lichamelijke klachten en gedragsproblemen? (Aantal keer gekozen 12) 
  • Hoe kan ik moeilijk verstaanbaar gedrag en mogelijke oorzaken daarvan, bij cliënten met een ernstig meervoudige beperking herkennen? (Aantal keer gekozen 9)
  • Wat doe ik bij buitensporig fysiek geweld van een cliënt? (Aantal keer gekozen 9)
  • Hoe ga ik om met onvoorspelbaar gedrag? (Aantal keer gekozen 9)

Hoe goed een cliënt zich voelt, zowel fysiek, mentaal als emotioneel. 

  • Hoe houden we in de sector vooral oog voor de kwaliteit van bestaan van de cliënt? (Aantal keer gekozen 19)
  • Hoe zet je positieve gezondheid in bij mensen met een verstandelijke beperking? (Aantal keer gekozen 15)
  • Wat zijn de consequenties voor de cliënt van het tekort aan- en de wisselingen in personeel? (Aantal keer gekozen 15)
  • Hoe kan ik een cliënt met een verstandelijke beperking beter leren omgaan met emoties? (Aantal keer gekozen 9)
  • Op welke manier kan ik mijn cliënt ondersteunen bij diens persoonlijke ontwikkeling? (Aantal keer gekozen 9)
  • Hoe kunnen cliënten met een ernstige beperking zo lang mogelijk comfortabel houden, lichamelijk maar ook vooral geestelijk? (Aantal keer gekozen 8)
  • Hoe kan ik zien of de cliënt gelukkig is? (Aantal keer gekozen 7)
  • Wat zijn mogelijkheden om zintuigelijke prikkels zo te ordenen, zodat de cliënt zijn emoties beter onder controle kan houden? (Aantal keer gekozen 7)
  • Hoe kan ik ervoor zorgen dat de cliënt niet overvraagd wordt? (Aantal keer gekozen 4)
  • Wat is er nodig om een cliënt met een licht verstandelijke beperking die verdovende middelen gebruikt goed te begeleiden? (Aantal keer gekozen: 13) 
  • Welke methoden of interventies zijn geschikt voor ondersteuning van de cliënt met een licht verstandelijke beperking in de (beginnende) verslavingszorg? (Aantal keer gekozen: 13) 
  • Hoe ga ik om met een cliënt met een licht verstandelijke beperking en problematisch middelengebruik die niet wil stoppen, maar wel overlast veroorzaakt? (Aantal keer gekozen: 12) 
  • Hoe kan ik problematisch middelengebruik bij een cliënt met een licht verstandelijke beperking herkennen? En hoe breng ik dit in kaart? (Aantal keer gekozen: 6) 
  • Hoe beleeft de cliënt zijn middelengebruik? Wat is diens motivatie om te gebruiken? (Aantal keer gekozen: 5) 
  • Wanneer is middelengebruik bij iemand met een licht verstandelijke beperking zorgwekkend? (Aantal keer gekozen: 3) 
  • Hoe vaak komt problematisch middelengebruik bij cliënten met een licht verstandelijke beperking voor? Welke middelen gebruiken ze? (Aantal keer gekozen: 2)

Hoofdthema: ontwikkeling van zorgprofessionals 

Het verbeteren van samenwerking en vaardigheden binnen de organisatie om nieuwe dingen te kunnen leren. 

  • Hoe kan ik cliënten voldoende aandacht geven onder grote werkdruk? (Aantal keer gekozen: 11) 
  • Hoe kan ik nieuwe kennis praktisch toepassen in mijn werk? (Aantal keer gekozen: 9) 
  • Hoe haal ik meer uit training en coaching? (Aantal keer gekozen: 8) 
  • Hoeveel invloed heeft mijn eigen houding richting de cliënt op de kwaliteit van zorg en ondersteuning die ik lever? (Aantal keer gekozen: 8) 
  • Hoe laat ik in de zorg voor mijn cliënten mijn eigen normen en waarden thuis? (Aantal keer gekozen: 7) 
  • Welke waarden zijn belangrijk in mijn werk als begeleider? (Aantal keer gekozen: 7) 
  • Hoe ga ik binnen mijn organisatie aan de slag met ervaringsleren? (Aantal keer gekozen: 6) 
  • Ik wil meer leren over werken in de driehoek ‘cliënt, naasten en zorgprofessional’. Hoe doe ik dat? (Aantal keer gekozen: 5) 
  • Hoe borg ik een begeleidingsmethodiek in mijn dagelijks handelen? (Aantal keer gekozen: 5) 
  • Wat vraagt 'onvoorwaardelijk' naast een cliënt staan van mij als begeleider? (Aantal keer gekozen: 4) 
  • Wat zijn geschikte methoden om mijn zorgdoelstellingen te evalueren? (Aantal keer gekozen: 3) 
  • Hoe breng ik verschillende problemen bij cliënten met elkaar in verband? (Aantal keer gekozen: 2) 
  • Wat is de betekenis van onvoorwaardelijke begeleiding in mijn werk als professional? (Aantal keer gekozen: 0)

Het verbeteren van vaardigheden, kennis en gedrag, om zowel in het privéleven als op het werk te groeien en beter te presteren. 

  • Hoe kunnen we onze begeleiders ondersteunen bij een toenemende complexiteit van zorgproblemen bij onze cliënten? (Aantal keer gekozen: 22) 
  • Hoe ontwikkelen we binnen onze werkplek een leer- en verbetercultuur? (Aantal keer gekozen: 21) 
  • Hoe krijg ik een star en afhankelijk team veranderd in een zelfstandig en ondernemend team? (Aantal keer gekozen: 17) 
  • Wat kenmerkt een succesvolle leerinterventie? (Aantal keer gekozen: 10) 
  • Hoe kan ik mijn niet-geschoolde collega's goed ondersteunen? (Aantal keer gekozen: 9) 
  • Wat zijn helpende methodes om ervaringsleren goed toe te kunnen passen? (Aantal keer gekozen: 8) 
  • Hoe kunnen we binnen onze organisatie het werken in zelfsturende teams bevorderen? (Aantal keer gekozen: 7) 
  • Hoe zorgen we dat medewerkers zich nieuwe protocollen eigen maken? (Aantal keer gekozen: 7) 
  • Hoe kan ik de verpleegkundige/verzorgende beter positioneren binnen mijn organisatie? (Aantal keer gekozen: 7)

Hoofdthema: kwaliteit en organisatie van zorg

Zorgen dat de kwaliteit van de zorg goed blijft en mogelijk nog beter wordt. En werken volgens de regels en afspraken die hiervoor gelden.

Kwaliteit van zorg

  • Hoe zorgen we ervoor dat de kwaliteit van zorg goed blijft ondanks de bezuinigingen in het personeel (aantal keer gekozen: 18)
  • Hoe zorg ik ervoor dat medewerkers protocollen toepassen binnen hun werk? (aantal keer gekozen: 16)
  • Wat zijn valide diagnostische en interventiemethoden en protocollen in de zorg voor cliënten met een verstandelijke beperking? (aantal keer gekozen: 12)
  • Hoe houden we de kwaliteit van de ondersteuning hoog in politiek turbulente tijden? (aantal keer gekozen: 11)
  • In hoeverre mag je afwijken van een richtlijn of protocol in het belang van een cliënt? (aantal keer gekozen: 9)
  • Welke handelingen mogen niet-zorgopgeleide medewerkers uitvoeren? (aantal keer gekozen: 8)
  • Hoe waarborgen we kwaliteit binnen een kleine zorgorganisatie met weinig overhead? (aantal keer gekozen: 5)
  • In hoeverre kan ik als zorgmedewerker eigen invulling geven aan het leveren van zorg binnen de bestaande kwaliteitskaders en protocollen? (aantal keer gekozen: 5)

Het regelen en coördineren van de juiste zorg op het juiste moment, zodat cliënten goed geholpen worden en alles soepel verloopt.

  • Hoe zorgen we als organisatie dat we bevoegd, bekwaam en gemotiveerd personeel aantrekken en behouden tijdens deze krapte op de arbeidsmarkt? (aantal keer gekozen: 11)
  • Welke mix van deskundigheid in een team is nodig om goede zorg te leveren die ook nog betaalbaar en haalbaar is? (aantal keer gekozen: 8)
  • Hoe kunnen we medische zorg organiseren als er weinig tot geen medisch geschoolde medewerkers binnen de organisatie zijn? (aantal keer gekozen: 7)
  • Wat doe ik wanneer door tekort aan personeel verantwoorde zorg niet meer mogelijk is? (aantal keer gekozen: 7)
  • Wat zijn de consequenties voor de cliënt van het tekort aan en de wisselingen in personeel? (aantal keer gekozen: 5)
  • Hoe gaan we ervoor zorgen dat cliënten met een VG7 sneller kans hebben op een passende plek en dat organisaties cliënten niet afwijzen op basis van een dossier? (aantal keer gekozen: 4)
  • Hoe kunnen we zzp’ers inzetten en tegelijkertijd zorgen voor een gezond rooster voor de vaste medewerkers? (aantal keer gekozen: 3)
  • Hoe kunnen we de dag- en nachtzorg beter op elkaar afstemmen voor betere 24-uurszorg? (aantal keer gekozen: 2)
  • Hoe kunnen we als organisatie zzp’ers aan ons binden? (aantal keer gekozen: 1)

Hoe de kosten voor de zorg worden betaald.

  • Hoe zorgen we dat de financiële schotten tussen de verschillende sectoren en domeinen worden opgeheven zodat er meer ruimte komt voor samenwerking? (aantal keer gekozen: 7)
  • Hoe kan ik passende zorg leveren aan cliënten indien de nodige behandeling of begeleiding buiten de indicatie van de cliënt valt? (aantal keer gekozen: 6)
  • Hoe kunnen we bekostiging inzichtelijk maken zodat mensen keuzes kunnen maken in wat ze wel en niet doen? (aantal keer gekozen: 5)
  • Hoe zorgen we dat de gehandicaptenzorg betaalbaar blijft? (aantal keer gekozen: 4)
  • Hoe bereiden we ons als zorgorganisatie voor op mogelijk minder financiën? (aantal keer gekozen: 4)
  • Wat is het effect van intramurale persoonsvolgende bekostiging in de langdurige zorg voor zowel de cliënt, medewerker als zorgorganisatie? (aantal keer gekozen: 3)
  • Wat zijn de verschillende bekostigingsmogelijkheden van de Wet langdurige zorg en wat zijn de voor- en nadelen hiervan voor de zorgaanbieder en het zorgkantoor? (aantal keer gekozen: 3)
  • Hoe zorgen we dat maatschappelijke zorg- en ondersteuningsvraagstukken over kwetsbare populaties regionaal worden gefinancierd? (aantal keer gekozen: 2)
  • Hoe gaan we de zorg voor zeer ernstig meervoudig beperkte mensen zo financieren dat er goede, duurzame intramurale zorg in de buurt kan worden geboden? (aantal keer gekozen: 1)
  • Hoe kan ik passende zorg leveren aan cliënten als de nodige behandeling of begeleiding buiten de indicatie van de cliënt valt? (aantal keer gekozen: 1)

Hoofdthema: persoonsgerichte en inclusieve zorg

Het zelf kunnen beslissen over je leven en zorg en de ondersteuning daarbij. Het kunnen laten horen van je stem. 

  • Hoe geef ik de cliënt het vertrouwen om eigen keuzes te maken? (Aantal keer gekozen: 10) 
  • Hoe ondersteun ik mijn cliënt bij het verkrijgen en behouden van eigen regie? (Aantal keer gekozen: 9) 
  • Hoe kunnen de behoeften en wensen van een wilsonbekwame cliënt zo goed mogelijk worden achterhaald? (Aantal keer gekozen: 9) 
  • Hoe maak ik een afweging in de begeleiding tussen eigen regie, zelfredzaamheid en sturend begeleiden van LVB-cliënten? (Aantal keer gekozen: 8) 
  • Hoe kan zeggenschap van medewerkers, cliënten en naasten een goede plek krijgen binnen de zorgorganisatie? (Aantal keer gekozen: 7) 
  • Is het ethisch gezien juist om een niet wilsbekwame cliënt te begeleiden naar een gezond leven als de cliënt daar moeite mee heeft? (Aantal keer gekozen: 7) 
  • Hoe kan ik een cliënt met een licht verstandelijke beperking ondersteunen en voorkomen dat deze impulsieve beslissingen maakt? (Aantal keer gekozen: 6) 
  • Hoe pas je zeggenschap toe in het dagelijks leven van de cliënt? (Aantal keer gekozen: 5) 
  • Als begeleider stimuleer ik cliënten in hun eigen regievoering. Wat als dit steeds leidt tot onveiligheid voor de cliënt? Wanneer mag ik als zorgverlener nog ingrijpen? (Aantal keer gekozen: 5) 
  • Hoe kom ik erachter wat de bewoner zelf wil? (Aantal keer gekozen: 5) 
  • Hoe kan ik e-Health inzetten bij het vergroten van de eigen regie? (Aantal keer gekozen: 3) 
  • Hoe kan ik het sociale netwerk van een cliënt met een ernstige meervoudige beperking betrekken om de eigen regie van de cliënt te vergroten? (Aantal keer gekozen: 2) 
  • Hoe zorg ik voor goede aansluiting met de cliënt in combinatie met de verantwoordelijkheid van het leveren van Volledig pakket thuis (VPT) middels de Houvast aanpak? (Aantal keer gekozen: 2) 
  • Wat is wettelijke vertegenwoordiging en wanneer is dit nodig? (Aantal keer gekozen: 0)

Zorg die zich richt op de wensen, behoeften en voorkeuren van de persoon zelf, zodat die zich gehoord en gerespecteerd voelt.

  • Hoe kan de cliënt écht centraal komen te staan? (aantal keer gekozen: 11)
  • Hoe kan ik in een tijd van personeelskrapte, grote werkdruk en bezuinigingen persoonsgerichte zorg leveren? (aantal keer gekozen: 10)
  • Hoe kan ik als zorgprofessional persoonsgericht werken organiseren en coördineren? (aantal keer gekozen: 8)
  • Hoe kan er omgegaan worden met de spanning tussen persoonsgerichte zorg en de kwaliteitskaders (veilige zorg)? (aantal keer gekozen: 7)
  • Wat is de rol en invloed van de familie en het netwerk binnen persoonsgerichte zorg? (aantal keer gekozen: 7)
  • Hoe kan ik de inrichting van een ruimte laten aansluiten op de persoonlijke behoeften van de cliënt? (aantal keer gekozen: 4)
  • Hoe kan ik meer directe tijd besteden aan mijn cliënt? (aantal keer gekozen: 4)
  • Welke rollen kunnen ervaringsdeskundigen spelen in persoonsgerichte zorg? (aantal keer gekozen: 3)
  • Hoe vraag ik aan cliënten wat ze van de zorg vinden? (aantal keer gekozen: 3)

Meedoen aan de samenleving en erbij horen met gelijke mogelijkheden en kansen.

  • Hoe stimuleer ik gelijkwaardigheid en samenwerking tussen de cliënt en de professional? (aantal keer gekozen: 8)
  • Hoe kunnen begeleiders beter aansluiten bij de (culturele) diversiteit van cliënten met een verstandelijke beperking en hoe kan de organisatie hen hierin ondersteunen? (aantal keer gekozen: 8)
  • Welke aanpakken en methodieken dragen bij aan door cliënten als zinvol ervaren participatie in de maatschappij? (aantal keer gekozen: 6)
  • Wat betekent ‘deelname aan de gewone samenleving’ voor cliënten met een beperking? (aantal keer gekozen: 6)
  • Hoe kunnen mensen met een licht verstandelijke beperking naast hun uitkering uitstromen naar (betaald) werk? (aantal keer gekozen: 5)
  • Welke aanpassingen in de maatschappij zijn nodig om voldoende mogelijkheden te bieden om mee te kunnen doen? (aantal keer gekozen: 5)
  • Hoe kan er worden voorzien in volwaardige participatie van cliënten die tussen wal en schip raken door ambulantisering, Wmo en woningtekorten? (aantal keer gekozen: 5)
  • Hoe kan respectvol worden omgegaan met en ruimte worden gegeven aan cultuurverschillen in de gehandicaptenzorg? (aantal keer gekozen: 4)
  • Hoe kunnen initiatieven van cliënten worden gestimuleerd en ontwikkeld? (aantal keer gekozen: 3)
  • Hoe kunnen cliënten vaker meedoen op de arbeidsmarkt? (aantal keer gekozen: 2)
  • Hoe kan ik als ervaringsdeskundige een bijdrage leveren aan de zorg voor cliënten? (aantal keer gekozen: 2)
  • Wat zijn geschikte methodes voor co-creatie in onderzoek met cliënten? (aantal keer gekozen: 2)
  • Hoe kunnen zorgorganisaties mantelzorgers en bewoners meer betrekken bij de zorg? (aantal keer gekozen: 2)
  • Hoe kan ik ongelijke behandeling van cliënten door instanties tegengaan? (aantal keer gekozen: 1)
  • Hoe beschermen we bewoners tegen uitsluiting in hun woonplek? (aantal keer gekozen: 1)

Cliënten helpen om zo zelfstandig mogelijk te functioneren met zo min mogelijk professionele hulp.

  • Hoe kan ik de zelfredzaamheid van cliënten en hun netwerk bevorderen? (aantal keer gekozen: 9)
  • Hoe maak ik een afweging tussen eigen regie, zelfredzaamheid en sturend begeleiden bij cliënten met een licht verstandelijke beperking? (aantal keer gekozen: 8)
  • Hoe zorg ik voor een zo groot mogelijk gevoel van zelfstandigheid bij cliënten? (aantal keer gekozen: 7)
  • Wat is het verband tussen zelfregulatie, relaties en adaptieve vaardigheden bij cliënten met een ernstige verstandelijke beperking? (aantal keer gekozen: 5)
  • Hoe kan ik een cliënt met een licht verstandelijke beperking helpen om weerbaarder te worden? (aantal keer gekozen: 3)
  • Hoe kan ik een cliënt met dementie optimaal ondersteunen? (aantal keer gekozen: 2)
  • Wat zijn mogelijkheden voor cliënten om (beter) te leren lezen en zo zelfredzamer te worden? (aantal keer gekozen: 2)
  • Hoe kunnen mbo-begeleiders zelfstandig leren werken met de zelfredzaamheidsradar? (aantal keer gekozen: 0)

Hoofdthema: dagelijks leven

Keuzes, gewoontes en gedrag die van invloed zijn op gezondheid en welzijn.

  • Hoe kan ik als begeleider bijdragen aan een gezonde leefstijl van cliënten? (aantal keer gekozen: 18)
  • Waar liggen de belangrijkste kansen voor preventie van gezondheidsproblemen in de gehandicaptensector? (aantal keer gekozen: 18)
  • Hoe kan ik de conditie van een cliënt met een ernstig meervoudige beperking verbeteren? (aantal keer gekozen: 14)
  • Kan ik een cliënt begeleiden naar een gezondere leefstijl als de cliënt daar moeite mee heeft? (aantal keer gekozen: 14)
  • Hoe kan ik een kind met een verstandelijke beperking begeleiden bij gezonde voedingsgewoontes? (aantal keer gekozen: 5)
  • Wat zijn de wensen en behoeften van mensen met een beperking ten aanzien van wonen in combinatie met zorg? (aantal keer gekozen: 8)
  • Hoe ziet een goede leefomgeving voor een cliënt met een beperking eruit? (aantal keer gekozen: 8)
  • Hoe zorgen we voor geschikte woonvormen voor cliënten met een langdurige zorgvraag? (aantal keer gekozen: 7)
  • Hoe stel ik cliëntgroepen samen zodat iedereen passende zorg krijgt? (aantal keer gekozen: 7)
  • Hoe laten we echtparen zo lang mogelijk samen wonen wanneer één van beiden zorg nodig heeft? (aantal keer gekozen: 7)
  • Hoe kan de vastgoedsector aansluiten op veranderende behoeften van cliënten? (aantal keer gekozen: 5)
  • Hoe vinden we passende woningen voor VPT-cliënten met ZZP7? (aantal keer gekozen: 5)
  • Hoe gaan we om met veranderende woonbehoeften door persoonlijke groei? (aantal keer gekozen: 4)
  • Hoe gaan we om met maatschappelijke druk om cliënten op te nemen terwijl zelfstandig wonen mogelijk is? (aantal keer gekozen: 3)

Nachtrust en nachtzorg van de cliënt.

  • Met welke instrumenten kunnen slaapproblemen in kaart worden gebracht? (aantal keer gekozen: 6)
  • Welke factoren beïnvloeden het slaappatroon van cliënten met een ernstig meervoudige beperking? (aantal keer gekozen: 6)
  • Hoe verschilt het slaappatroon van ouderen, volwassenen en kinderen met een verstandelijke beperking? (aantal keer gekozen: 6)
  • Wat zijn de korte- en langetermijneffecten van interventies gericht op beter slapen? (aantal keer gekozen: 5)
  • Wat is de invloed van vroeg naar bed gaan op de nachtrust? (aantal keer gekozen: 5)
  • Wat doet lang in bed liggen met een cliënt? (aantal keer gekozen: 3)
  • Hoe kan ervaringendeling dag- en nachtzorg beter verbinden? (aantal keer gekozen: 3)
  • Is het slaappatroon anders bij cliënten met een zeer laag IQ? (aantal keer gekozen: 2)
  • Hoe verloopt het slaappatroon bij cliënten met een ernstig meervoudige beperking? (aantal keer gekozen: 2)
  • In hoeverre beïnvloedt slaap het functioneren van deze cliënten? (aantal keer gekozen: 1)

Hulpmiddelen die de cliënt ondersteunen bij dagelijkse handelingen.

  • Wat zijn effectieve hulpmiddelen voor mensen met een ernstig meervoudige beperking? (aantal keer gekozen: 10)
  • Hoe kunnen hulpmiddelen beter aansluiten bij het perspectief van naasten? (aantal keer gekozen: 8)
  • Hoe kan ik de woonomgeving verbeteren op het gebied van hulpmiddelen en veiligheid? (aantal keer gekozen: 8)
  • Welke digitale oplossingen ondersteunen contact met informele zorg? (aantal keer gekozen: 5)
  • Hoe kunnen we zuiniger omgaan met incontinentiemateriaal? (aantal keer gekozen: 2)
  • Hoe bepalen zorgmedewerkers of een hulpmiddel onder de MDR valt? (aantal keer gekozen: 0)

Activiteiten overdag en betaald of onbetaald werk gedaan door de cliënt.

  • Wat doet werken als dagbesteding met het welbevinden van cliënten? (aantal keer gekozen: 7)
  • Hoe sluit dagbesteding beter aan bij jongeren met een licht verstandelijke beperking? (aantal keer gekozen: 6)
  • Wat zijn zinvolle dagbestedingsactiviteiten bij ernstige meervoudige beperking en dementie? (aantal keer gekozen: 6)
  • Hoe zorgen we dat mensen met een beperking vaker meedoen op de arbeidsmarkt? (aantal keer gekozen: 6)
  • Hoe verdeel ik mijn aandacht in groepen waar 1-op-1 begeleiding nodig is? (aantal keer gekozen: 4)
  • Hoe begeleid ik cliënten met EMB en dementie bij dagbesteding? (aantal keer gekozen: 4)
  • Hoe kunnen mensen met een LVB met behoud van uitkering werken? (aantal keer gekozen: 2)
  • Wat zijn voorbeelden van zinvolle dagbesteding bij meervoudige beperkingen? (aantal keer gekozen: 1)

Hoofdthema: medische zorg en veiligheid

Zorg en ondersteuning gericht op het verbeteren van gezondheid en verminderen van pijn.

  • Hoe kunnen we ouder wordende cliënten met bijkomende medische problematiek zo goed mogelijk ondersteunen? (aantal keer gekozen: 14)
  • Wat zijn effectieve behandelingen bij pijn bij cliënten met een verstandelijke beperking? (aantal keer gekozen: 9)
  • Wat is evidence-based geestelijke gezondheidszorg voor cliënten met een verstandelijke beperking en hoe toon je de effecten aan? (aantal keer gekozen: 8)
  • Hoe stel ik de gezondheidstoestand vast van een cliënt met een lichamelijke en/of zintuiglijke beperking? (aantal keer gekozen: 7)
  • Hoe signaleer ik pijn bij een cliënt? (aantal keer gekozen: 7)
  • Wat is de invloed van pijn op het cognitief functioneren van cliënten met een verstandelijke beperking? (aantal keer gekozen: 7)
  • Wat is de invloed van pijn op lichamelijke processen? (aantal keer gekozen: 6)
  • Wat zijn mogelijkheden om zintuiglijke prikkels zo te ordenen dat de cliënt emoties beter kan reguleren? (aantal keer gekozen: 4)
  • Hoe kan ik een cliënt met een verstandelijke beperking beter leren omgaan met emoties? (aantal keer gekozen: 4)
  • Hoe kan ik complementaire zorg inzetten bij pijn? (aantal keer gekozen: 4)
  • Hoe kan ik als arts begeleiders ondersteunen bij het medische proces van de cliënt? (aantal keer gekozen: 3)
  • Hoe kan ik slikstoornissen signaleren bij een cliënt met een verstandelijke beperking? (aantal keer gekozen: 1)
  • Hoe ga ik om met een cliënt met een slikstoornis? (aantal keer gekozen: 1)

Gebruik, effect en veiligheid van geneesmiddelen.

  • Wat is evidence-based medicijngebruik in de zorg voor cliënten met een verstandelijke beperking? (aantal keer gekozen: 17)
  • Wat is de invloed van medicatie op biomedische processen en gedrag bij cliënten met een ernstige meervoudige beperking? (aantal keer gekozen: 17)
  • Waar moet ik rekening mee houden bij het afbouwen van psychofarmaca? (aantal keer gekozen: 12)
  • Wat is een integrale aanpak voor het terugdringen van medicatie? (aantal keer gekozen: 10)
  • Hoe informeer ik cliënten met een licht verstandelijke beperking over medicatiegebruik tijdens de ramadan? (aantal keer gekozen: 1)

Zorg zonder instemming, toegepast bij gevaar voor de cliënt of omgeving.

  • Welke alternatieven voor vrijheidsbeperking zijn er en wat is nodig voor implementatie? (aantal keer gekozen: 8)
  • Welke alternatieven voor vrijheidsbeperking biedt zorgtechnologie? (aantal keer gekozen: 7)
  • Hoe gaan professionals om met de spanning tussen Wet zorg en dwang en de praktijk? (aantal keer gekozen: 7)
  • Wie is aansprakelijk bij een ongeval bij een open-deurenbeleid? (aantal keer gekozen: 5)
  • Wat is het verschil tussen dwang en drang en hoe neem ik medewerkers hierin mee? (aantal keer gekozen: 5)
  • Is het ethisch verantwoord om niet-wilsbekwame cliënten te sturen naar een gezonde leefstijl? (aantal keer gekozen: 4)
  • Zijn er consequenties als de Wet zorg en dwang niet correct wordt uitgevoerd? (aantal keer gekozen: 4)
  • Wat betekent het gebruik van domotica voor vrijheidsbeperking? (aantal keer gekozen: 2)
  • Wat houdt vrijheidsbeperking in binnen de gehandicaptenzorg? (aantal keer gekozen: 0)

Voorkomen van infecties door hygiënisch en veilig werken.

  • Hoe zorgen we voor gedragsverandering rondom infectiepreventie? (aantal keer gekozen: 8)
  • Welke tools maken teams bewust van het belang van infectiepreventie? (aantal keer gekozen: 6)
  • Hoe houden we infectiepreventie structureel op de agenda? (aantal keer gekozen: 6)
  • Hoe ga ik om met eigen regie van cliënten binnen hygiëne? (aantal keer gekozen: 6)
  • Wat zijn best practices voor infectiepreventie in de langdurige zorg? (aantal keer gekozen: 5)
  • Wat is de wetenschappelijke onderbouwing voor het verbod op nagellak en gelnagels? (aantal keer gekozen: 3)
  • Hoe betrek ik alle lagen van de organisatie bij handhygiëne? (aantal keer gekozen: 3)
  • Hoe streng handhaven we richtlijnen bij hands-off werken? (aantal keer gekozen: 2)
  • Hoe stimuleren we begeleiders om handhygiëne toe te passen? (aantal keer gekozen: 1)
  • Hoe geef ik uitleg aan cliënten over handen wassen? (aantal keer gekozen: 1)
  • Welke hygiënische randvoorwaarden gelden voor werkgever en cliënt? (aantal keer gekozen: 1)
  • Maakt het verschil of handen worden gewassen of gedesinfecteerd? (aantal keer gekozen: 0)
  • Welke schoonmaakmiddelen gebruik ik wanneer en in welke volgorde? (aantal keer gekozen: 0)

Hoofdthema: arbeidsomstandigheden en werkplezier

Ervaren last van regels en administratieve verplichtingen.

  • Hoe kan de administratielast binnen de organisatie worden verminderd? (aantal keer gekozen: 19)
  • Hoe behouden we zinvolle registraties zonder onnodige complexiteit? (aantal keer gekozen: 17)
  • Hoe ga ik beter om met tijdsdruk in de zorg? (aantal keer gekozen: 14)
  • Hoe kan ik voortgang van cliënten efficiënter vastleggen? (aantal keer gekozen: 10)
  • Welke ervaringen zijn er met het cliëntprofiel binnen de wijkverpleging? (aantal keer gekozen: 0)

Minimaliseren van lichamelijke en mentale schade.

  • Hoe vergroten we de vitaliteit van zorgmedewerkers en teams? (aantal keer gekozen: 12)
  • Hoe zorgen we voor een gezonde werk-privébalans? (aantal keer gekozen: 11)
  • Hoe verlagen we de werkdruk voor zorgmedewerkers? (aantal keer gekozen: 11)
  • Hoe realiseren we een open aanspreekcultuur? (aantal keer gekozen: 10)
  • Wat doe ik als leidinggevende bij sociale onveiligheid? (aantal keer gekozen: 6)
  • Hoe bepaal ik of er sprake is van sociale onveiligheid? (aantal keer gekozen: 3)
  • Hoe leren studenten omgaan met werkdruk? (aantal keer gekozen: 1)
  • Hoe krijg ik collega’s zover om hygiënisch te werken? (aantal keer gekozen: 0)
  • Hoe volg je brand- en alarmeringsregels binnen VPT? (aantal keer gekozen: 0)

Met plezier naar je werk gaan en je fijn voelen tijdens het werken.

  • Hoe stimuleer ik werkplezier ondanks toenemende werkdruk? (aantal keer gekozen: 14)
  • Hoe houden we het werk in de toekomst leuk? (aantal keer gekozen: 13)
  • Hoe zorg ik voor meer werkgeluk bij medewerkers? (aantal keer gekozen: 8)
  • Hoe gaan andere instellingen om met werklast? (aantal keer gekozen: 7)
  • Hoe binden we verpleegkundigen aan de organisatie? (aantal keer gekozen: 4)
  • Hoe stimuleer ik werkplezier binnen protocollen? (aantal keer gekozen: 2)
  • Hoe behouden we eigenheid bij groei? (aantal keer gekozen: 2)
  • Hoe krijg ik meer plezier ondanks verplicht papierwerk? (aantal keer gekozen: 1)

Hoofdthema: communicatie en samenwerking

Samenwerking om de kwaliteit van de zorg te verbeteren, nieuwe kennis te ontwikkelen en deze kennis door te geven aan toekomstige zorgprofessionals.

  • Hoe werken zorgorganisaties en wetenschappers duurzaam samen? (aantal keer gekozen: 13)
  • Hoe versterken we de verbinding tussen onderwijs en zorg? (aantal keer gekozen: 13)
  • Hoe maken we de praktijk leidend in onderzoek en onderwijs? (aantal keer gekozen: 12)
  • Hoe leren we meer van goede praktijkvoorbeelden? (aantal keer gekozen: 9)
  • Hoe brengen we onze aanpak naar het onderwijs? (aantal keer gekozen: 4)
  • Hoe betrekken we cliënten bij onderzoek? (aantal keer gekozen: 3)
  • Hoe enthousiasmeer ik leerlingen voor wetenschap en praktijk? (aantal keer gekozen: 2)
  • Hoe kunnen cliënten meer betrokken worden bij onderzoek? (aantal keer gekozen: 2)

Het uitwisselen van informatie en ideeën tussen collega's.

  • Hoe breng ik informatie effectief over? (aantal keer gekozen: 7)
  • Hoe krijg ik collega’s enthousiast en mee? (aantal keer gekozen: 6)
  • Hoe leer ik zorgmedewerkers beter communiceren? (aantal keer gekozen: 6)
  • Hoe communiceren we effectief in grote, parttime teams? (aantal keer gekozen: 6)
  • Hoe verbeter ik afstemming tussen beleid en zorg? (aantal keer gekozen: 6)
  • Hoe houd ik collega’s betrokken bij projecten? (aantal keer gekozen: 6)
  • Hoe begeleid en coach ik zo gelijkwaardig mogelijk? (aantal keer gekozen: 5)
  • Hoe leer ik mijn visie pitchen? (aantal keer gekozen: 4)
  • Welke materialen helpen bij effectievere gesprekken? (aantal keer gekozen: 3)
  • Hoe zorgen we dat invalkrachten goed ingelezen zijn? (aantal keer gekozen: 3)
  • Hoe pas ik de verhalende methodiek toe in groepen? (aantal keer gekozen: 2)

Samenwerken met andere zorgverleners en organisaties in een netwerk zodat de zorg voor cliënten goed georganiseerd is.

  • Hoe wisselen we kennis laagdrempelig uit binnen de sector? (aantal keer gekozen: 11)
  • Hoe heffen we schotten tussen sectoren en domeinen op? (aantal keer gekozen: 8)
  • Hoe werken instanties effectiever samen rond gedeelde cliënten? (aantal keer gekozen: 7)
  • Hoe versterken we multidisciplinaire samenwerking bij EMB? (aantal keer gekozen: 6)
  • Hoe borgen we samenwerking tussen formele en informele zorg? (aantal keer gekozen: 4)
  • Hoe verbeteren we samenwerking tussen specialisten en begeleiders? (aantal keer gekozen: 4)
  • Welke bewezen effectieve samenwerkingen bestaan er? (aantal keer gekozen: 3)
  • Hoe betrekken we alle zorgaanbieders bij medisch generalistische zorg? (aantal keer gekozen: 2)
  • Hoe maak ik instanties mede-eigenaar van problemen? (aantal keer gekozen: 0)
  • Hoe verbeteren we samenwerking met huisartsen? (aantal keer gekozen: 0)
  • Hoe werken zorg en wetenschap duurzaam samen? (aantal keer gekozen: 0)

Het ondersteunen en adviseren van cliënten of (toekomstige) zorgverleners om hun vaardigheden, kennis en zelfstandigheid te vergroten.

  • Hoe ondersteun ik collega’s bij nieuwe kennis? (aantal keer gekozen: 9)
  • Hoe zorgen we dat invalkrachten op onze manier werken? (aantal keer gekozen: 6)
  • Hoe voorkom ik impulsieve beslissingen bij cliënten met LVB? (aantal keer gekozen: 5)
  • Hoe begeleid en coach ik gelijkwaardig? (aantal keer gekozen: 4)
  • Hoe leren studenten beter omgaan met werkdruk? (aantal keer gekozen: 4)
  • Hoe vergroot ik digitale weerbaarheid van jongeren met LVB? (aantal keer gekozen: 3)
  • Hoe pas ik motiverende gespreksvoering toe? (aantal keer gekozen: 2)
  • Hoe versterk ik sociale contacten van cliënten? (aantal keer gekozen: 2)
  • Hoe begeleid ik ouders bij dilemma’s? (aantal keer gekozen: 2)
  • Hoe leren studenten prioriteren tijdens stages? (aantal keer gekozen: 2)
  • Hoe motiveer ik cliënten met EMB? (aantal keer gekozen: 1)
  • Hoe communiceer ik goed met cliënten met EMB? (aantal keer gekozen: 1)
  • Hoe begeleid ik iemand als volwaardig mens? (aantal keer gekozen: 1)
  • Hoe leg ik ziekte uit aan iemand met LVB? (aantal keer gekozen: 0)
  • Hoe begeleid ik gezonde keuzes zonder woorden? (aantal keer gekozen: 0)

Hoofdthema: specifieke zorgbehoeften

Een verzamelnaam voor meer dan 50 ziekten waarbij de hersenen informatie niet goed meer verwerken.

  • Hoe begeleid ik ouder wordende cliënten met dementie? (aantal keer gekozen: 15)
  • Hoe herken ik pijn bij cliënten met dementie en VB? (aantal keer gekozen: 15)
  • Hoe ondersteun ik cliënten met EMB en dementie? (aantal keer gekozen: 12)
  • Wat zijn goede diagnostische methoden voor dementie? (aantal keer gekozen: 12)
  • Hoe herken ik dementie bij cliënten met VB? (aantal keer gekozen: 11)
  • Hoe ondersteun ik cliënten met dementie bij zelfstandig wonen? (aantal keer gekozen: 4)

Zorg die zich richt op het zo comfortabel en prettig mogelijk maken van de laatste levensfase, met aandacht voor de wensen en behoeften van de cliënt.

  • Hoe stel ik kwaliteit van leven vast in de laatste levensfase? (aantal keer gekozen: 13)
  • Wat zijn barrières voor palliatieve zorg bij cliënten met VB? (aantal keer gekozen: 12)
  • Hoe verbeteren we deskundigheid van medewerkers? (aantal keer gekozen: 11)
  • Hoe houden we ouders, verwanten en zorgverleners verbonden? (aantal keer gekozen: 7)
  • Hoe zet je positieve gezondheid in bij palliatieve zorg? (aantal keer gekozen: 7)
  • Hoe leer ik een cliënt in de palliatieve fase beter kennen? (aantal keer gekozen: 4)
  • Wat is kwaliteit van leven bij EMB in palliatieve fase? (aantal keer gekozen: 4)
  • Hoe tevreden zijn cliënten en naasten over palliatieve zorg? (aantal keer gekozen: 2)

Hoofdthema: informele zorg

  • Hoe betrekken we mantelzorgers en naasten bij zorg en ondersteuning? (aantal keer gekozen: 9)
  • Hoe versterken we samenwerking met het netwerk van de cliënt? (aantal keer gekozen: 8)
  • Hoe benut ik het netwerk zonder overbelasting? (aantal keer gekozen: 7)
  • Hoe werk ik samen in de driehoek cliënt-familie-professional? (aantal keer gekozen: 4)
  • Hoe stimuleer ik betrokkenheid in de palliatieve fase? (aantal keer gekozen: 3)
  • Hoe bewaak ik professionaliteit in samenwerking? (aantal keer gekozen: 2)
  • Hoe betrek ik ouder wordende cliënten en familie? (aantal keer gekozen: 1)
  • Hoe betrek ik mantelzorgers bij dagbesteding? (aantal keer gekozen: 1)
  • Hoe ga ik om met onduidelijkheid door informele zorg? (aantal keer gekozen: 1)
  • Hoe werk ik samen in de thuissetting? (aantal keer gekozen: 0)
  • Wat is de rol van familie bij persoonsgerichte zorg? (aantal keer gekozen: 0)

Wat mantelzorgers wel en niet mogen doen volgens de wet, wat hun taken en verantwoordelijkheden zijn, en welke rechten zij hebben als zij zorg geven.

  • Wat zijn rechten en plichten van informele zorgverleners? (aantal keer gekozen: 8)
  • Wat mag een informele zorgverlener wel en niet doen? (aantal keer gekozen: 8)
  • Welke informatie mag gedeeld worden? (aantal keer gekozen: 5)
  • Wat is de aansprakelijkheid bij mantelzorg? (aantal keer gekozen: 3)
  • In hoeverre hebben mantelzorgers wettelijke inbreng? (aantal keer gekozen: 3)
  • Wat zijn functies en verantwoordelijkheden van mantelzorgers? (aantal keer gekozen: 2)
  • Hoe ziet een overzicht van regelzaken eruit bij opname? (aantal keer gekozen: 1)

Het bieden van hulp en ondersteuning aan mantelzorgers.

  • Wat motiveert of belemmert familieparticipatie? (aantal keer gekozen: 4)
  • Welke tools ondersteunen gesprekken met informele zorg? (aantal keer gekozen: 4)
  • Hoe ontlast ik het netwerk zonder betrokkenheid te verliezen? (aantal keer gekozen: 3)
  • Wat heeft het netwerk nodig in verschillende levensfases? (aantal keer gekozen: 2)
  • Hoe voorkom ik dat medewerkers zich gecontroleerd voelen? (aantal keer gekozen: 2)
  • Hoe sluiten hulpmiddelen beter aan bij visie van verwanten? (aantal keer gekozen: 1)
  • Wat zijn logeermogelijkheden voor kinderen met complex gedrag? (aantal keer gekozen: 1)
  • Hoe versterk ik de thuissituatie van gezinnen? (aantal keer gekozen: 1)
  • Hoe behoudt een mantelzorger ruimte voor zichzelf? (aantal keer gekozen: 0)
  • Hoe zetten we mantelzorgers in hun kracht? (aantal keer gekozen: 0)
  • Wat hebben mantelzorgers nodig aan scholing en kaders? (aantal keer gekozen: 0)
  • Welk meetinstrument meet mantelzorgbelasting? (aantal keer gekozen: 0)

Hoofdthema: digitale zorg

Het gebruik van technologie, zoals apps, websites of andere online tools, om de gezondheid van- en zorg voor de cliënt te verbeteren en/of ondersteunen.

  • Hoe kunnen we AI inzetten in zorg- en ondersteuningsprocessen? (aantal keer gekozen: 7)
  • Wat zijn ervaringen met zorgtechnologieën? (aantal keer gekozen: 6)
  • Welke digitale oplossingen ondersteunen informele zorg? (aantal keer gekozen: 6)
  • Hoe reduceren we rapportagetijd met technologie? (aantal keer gekozen: 6)
  • Hoe borg ik nieuwe zorgtechnologie? (aantal keer gekozen: 5)
  • Hoe zet ik e-health in voor eigen regie? (aantal keer gekozen: 4)
  • Wat zijn AI-mogelijkheden voor rapportage en plannen? (aantal keer gekozen: 4)
  • Wat is de financiële meerwaarde van zorgtechnologie? (aantal keer gekozen: 2)
  • Hoe krijg ik de organisatie mee in technologische verandering? (aantal keer gekozen: 1)
  • Hoe beleg ik verantwoordelijkheden rond zorgtechnologie? (aantal keer gekozen: 1)

Vaardigheden, kennis en organisatie die nodig zijn om te werken met digitale zorg.

  • Hoe wordt zorgtechnologie een vanzelfsprekend middel? (aantal keer gekozen: 13)
  • Wat is nodig om professionals vertrouwd te maken met technologie? (aantal keer gekozen: 12)
  • Hoe verbeter ik digitale vaardigheden van medewerkers? (aantal keer gekozen: 7)
  • Wat heb ik nodig voor hybride zorg? (aantal keer gekozen: 6)
  • Hoe gaan we datagedreven werken? (aantal keer gekozen: 4)
  • Hoe benut ik data over alarmeringen? (aantal keer gekozen: 3)

Het gebruiken van data (informatie) om te begrijpen wat er is gebeurd of om te voorspellen wat er kan gaan gebeuren.

  • Hoe kan ik datagedreven werken? (aantal keer gekozen: 4)
  • Wat levert registreren in minimale datasets op? (aantal keer gekozen: 4)
  • Wat zijn ervaringen met AI-roostering? (aantal keer gekozen: 4)
  • Hoe draagt datagedreven werken bij aan gepersonaliseerde zorg? (aantal keer gekozen: 3)
  • Hoe benut ik alarmeringsdata? (aantal keer gekozen: 3)
  • Hoe komen we tot één landelijk ECD? (aantal keer gekozen: 3)
  • Hoe geeft een classificatiesysteem inzicht in zorgpraktijk? (aantal keer gekozen: 2)
  • Hoe krijg ik duurzaamheidsdata op orde? (aantal keer gekozen: 1)

Wetgeving, verantwoordelijkheid en veilige inzet van digitale zorg.

  • Wat zijn de risico’s van zorgtechnologie? (aantal keer gekozen: 6)
  • Welke alternatieven voor vrijheidsbeperking biedt technologie? (aantal keer gekozen: 6)
  • Hoe werken we samen rond privacy en AVG? (aantal keer gekozen: 6)
  • Wat zijn wettelijke kaders en verantwoordelijkheden? (aantal keer gekozen: 5)
  • Hoe zetten we technologie toegankelijk in? (aantal keer gekozen: 3)
  • Hoe gaan we om met data en ethiek bij zorgrobots? (aantal keer gekozen: 2)
  • Wat zijn AVG-aandachtspunten per technologie? (aantal keer gekozen: 2)

Hoofdthema: seksualiteit en intimiteit

Behoeften en wensen van cliënten rondom intimiteit en seksualiteit.

  • Hoe vergroten we aandacht voor seksualiteit en intimiteit? (aantal keer gekozen: 4)
  • Hoe vergroten we kennis van zorgprofessionals? (aantal keer gekozen: 4)
  • Hoe maak ik seksuele gezondheid bespreekbaar? (aantal keer gekozen: 4)
  • Hoe ondersteunen we cliënten praktisch in seksualiteit? (aantal keer gekozen: 4)
  • Hoe breng ik seksuele ontwikkeling in kaart? (aantal keer gekozen: 3)
  • Hoe vergroot ik weerbaarheid rond seksualiteit? (aantal keer gekozen: 3)
  • Hoe vergroten we aandacht voor seksuele diversiteit (LHBTIQ+)? (aantal keer gekozen: 2)
  • Hoe ga ik om met seksueel gedrag in publieke ruimtes? (aantal keer gekozen: 1)
  • Hoe staat het met seksuele gezondheid bij cliënten met VB? (aantal keer gekozen: 1)
  • Wat zijn seksuele behoeften bij EMB? (aantal keer gekozen: 1)
  • Wat is de prevalentie van seksuele hulpvragen? (aantal keer gekozen: 1)
  • Wat zijn evidence-based seksuologische methodieken? (aantal keer gekozen: 1)
  • Hoe ga ik veilig om met AI-datingapps bij autisme? (aantal keer gekozen: 1)

Relaties van de cliënt en omgang met andere mensen.

  • Hoe help ik cliënten sociale contacten versterken? (aantal keer gekozen: 6)
  • Hoe versterk ik het netwerk bij een klein sociaal netwerk? (aantal keer gekozen: 6)
  • Hoe vergroot ik digitale weerbaarheid van jongeren met LVB? (aantal keer gekozen: 6)
  • Wat is het effect van sociale media? (aantal keer gekozen: 3)
  • Hoe help ik cliënten zich aanpassen aan sociale omgeving? (aantal keer gekozen: 2)
  • Hoe ondersteun ik communicatie bij EMB? (aantal keer gekozen: 2)
  • Hoe stimuleer ik interactie in woongroepen? (aantal keer gekozen: 1)
  • Hoe voorkom ik uitsluiting in woonplekken? (aantal keer gekozen: 1)

De wens om kinderen te krijgen. En het zorgen voor en begeleiden van die kinderen.

  • Hoe ga ik medisch-ethisch om met kinderwens en anticonceptie? (aantal keer gekozen: 3)
  • Hoe stemmen disciplines hun advies beter af? (aantal keer gekozen: 3)
  • Hoe geef ik begeleiders meer handvatten voor gesprek hierover? (aantal keer gekozen: 3)