Naar hoofdinhoud Naar footer

Samen beslissen helpt zowel cliënt als zorgverlener enorm

Uit de Transparantiemonitor 2018-2023 van onderzoekinstituut Nivel blijkt dat er de afgelopen vijf jaar geen toename is geweest van de inzet van gedeelde besluitvorming in de zorg, oftewel Samen Beslissen. En dat is iets waar nodig wat aan gedaan moet worden, aldus expert Ruth Pel van kennisorganisatie Vilans. Want het staat als een paal boven water dat Samen Beslissen zowel de cliënt als zorgverlener enorm helpt.

Het Nivel richt zich in de Transparantiemonitor 2018-2023 op de vraag hoe transparantie van zorg zich ontwikkelt en wat dat oplevert. ‘We onderzochten of zorgvragers en artsen vaker samen beslissen bij het kiezen voor een behandeling in de afgelopen vijf jaar en of daarbij keuze-informatie wordt gebruikt’, aldus het onderzoeksinstituut. ‘Patiënten merken geen verandering in de mate waarin ze samen met de arts beslissen over hun zorg tussen 2018 en 2023’, concludeert het Nivel.

Samen Beslissen is hard nodig

Ruth Pel-Littel werkt al geruime tijd als onderzoeker en bijzonder lector aan het implementeren van Samen Beslissen met ouderen in de zorg. ‘We moeten gezamenlijk wat doen aan deze onderzoeksuitkomst want als je naar een recente impactmeting van Samen Beslissen met ouderen kijkt, zie je meteen wat voor positieve resultaten het heeft. Daarin geven ondervraagde patiënten aan dat het vooraf invullen van de Samen Beslis Hulp voor een consult met een arts hen heel erg heeft geholpen. Met name om onderwerpen die heel erg belangrijk zijn voor het leven van de patiënt echt goed door te nemen.’

Zorg op maat

‘Uit onze evaluatie blijkt verder dat het overgrote deel van de zorgverleners zegt dat Samen Beslissen hen veel oplevert: Inzicht in wat belangrijk is voor de patiënt, ervaren kwaliteit van leven, ervaren gezondheid en doelen. Maar ook tijdswinst: sneller to the point, meer tijd voor doorvragen en betere zorg: aansluiting bij zorg op maat.’

Beter voorbereid

Pel-Littel: ‘We zien dat het in de praktijk nog te weinig gebeurd, omdat samen beslissen vaak pas begint in de spreekkamer. Patiënten moeten ter plekke over belangrijke dingen nadenken, en zo’n gesprek is vaak ook spannend waardoor ook dingen vergeten worden te zeggen of te vragen. Wat hierin helpt is als mensen thuis al rustig hebben nagedacht over hoe ze hun gezondheid ervaren en wat zij zelf als belangrijke doelen zien. Dan kun je als zorgverlener daar meteen op ingaan. Patiënten voelen zich dan echt gehoord.’

Toolbox Samen Beslissen

Om Samen Beslissen te faciliteren heeft Vilans de toolbox Samen Beslissen met ouderen ontwikkeld. Hiermee wordt het voeren van een Samen Beslissen gesprek een stuk laagdrempeliger. We hebben gezien dat met gebruik van de tool ouderen zich beter voorbereid voelen op het gesprek en dat het samen beslissen in het gesprek veel beter gaat, gemiddeld delen oudere patienten een dikke 8,5 uit voor het samen beslissen met de geriater.’

Bron

Skipr

Deel deze pagina via:

Contactpersoon