Naar hoofdinhoud Naar footer

Zoekgedrag naar kennis verandert: 6 inzichten

Gepubliceerd op: 16-06-2025

Mede door de opkomst van artificiële intelligentie (AI), verandert de manier waarop mensen kennis zoeken. Voor kennisorganisaties als Vilans (met zo’n 6,5 miljoen websitebezoeken per jaar) is het dan ook essentieel in te spelen op die ontwikkelingen.

‘Wij bereiken onze doelgroepen nauwelijks online via reclames of snelle filmpjes’, vertelt Philip van Slooten, online marketeer bij Vilans. ‘Mensen vinden ons vooral via zoekmachines. Zorgprofessionals, mantelzorgers, zorgvragers en beleidsmakers zoeken gericht naar betrouwbare kennis en die vinden ze vaak bij ons. Maar als de manier waarop gezocht wordt verandert, verandert ook de route naar onze kennis. En daar moeten we dus op voorbereid zijn.’

Hoe zoeken mensen online kennis?

Onderdeel van die voorbereiding was voor hem een bezoek aan SEO Brighton, de plek om inzichten te verkrijgen in hoe mensen online kennis zoeken. Van Slooten tekende de volgende 6 inzichten op.

1. Mensen zoeken steeds vaker met vragen

Waar mensen vroeger iets zochten als 'dementie zorg thuis', zoeken ze nu met complete vragen als: 'Hoe ondersteun ik mijn vader met beginnende dementie thuis?'.Dat betekent dat teksten beter aansluiten als je diezelfde vragen ook in artikelen gebruikt. Bijvoorbeeld als titel of als kopje, en in begrijpelijke taal. Zo vinden mensen sneller wat ze zoeken.

2. AI gebruikt informatie van allerlei bronnen

Systemen zoals ChatGPT halen informatie uit heel veel verschillende plekken tegelijk: websites, gebruikerservaringen, fora, reviews, en ook kennisinstituten zoals Vilans.  Om ervoor te zorgen dat AI jouw kennis meeneemt, moet je ervoor zorgen dat teksten helder en goed opgebouwd zijn. Dus niet alleen goed geschreven, maar ook logisch gestructureerd, met duidelijke kopjes en uitleg. Dat helpt AI (én mensen!) om te snappen waar jouw informatie over gaat.

3. Duidelijkheid over wie de afzender is helpt vertrouwen opbouwen

In een wereld vol informatie gaat betrouwbaarheid steeds meer tellen. Mensen gaan zich steeds meer afvragen of deze informatie wel betrouwbaar is, maar ook AI-systemen letten steeds meer op de bron: van wie komt deze kennis? Daarom is het waardevol om duidelijk te vermelden wie aan publicaties hebben gewerkt. Denk aan een naam, functie, en eventueel een korte bio van de expert of onderzoeker. Dat bouwt vertrouwen op, bij zowel zoekmachines als lezers.

4. Oude kennis is waardevol, maar moet wel actueel blijven

Kennis veroudert niet snel, maar als een webpagina al jaren niet is bijgewerkt, wordt die mogelijk minder serieus genomen. Zeker door AI-systemen, die liever recente bronnen gebruiken. Je hoeft niet telkens nieuwe content te maken, maar je kunt beter regelmatig kijken welke bestaande kennis je kunt vernieuwen of aanvullen met recente inzichten, praktijkvoorbeelden of cijfers.

5. Publiceer kennis ook meerdere plekken

AI en zoekmachines letten niet alleen op wat er op je eigen website staat. Informatie die op meerdere plekken terugkomt, wordt betrouwbaarder gevonden. Denk eraan om samenvattingen of inzichten ook te delen op platforms als LinkedIn, kennispleinen, vakmedia of via samenwerkingspartners. Zo wordt kennis breder opgepikt, en wordt de zichtbaarheid daarvan groter.

6. Denk in samenhang, niet in losse webpagina’s

Een veelgehoord advies: zorg dat je website geen verzameling losse artikelen is, maar een netwerk van kennis. Koppel artikelen die bij elkaar horen goed aan elkaar. Bijvoorbeeld: een artikel over persoonsgerichte zorg kun je linken aan praktische handvatten, beleidsadvies of e-learningmodules. Zo bouw je een route die mensen helpt om verder te lezen, te leren en toe te passen.

Wat doet Vilans op het gebied van AI?

Ook Vilans zet actief in op het verantwoord toepassen van kunstmatige intelligentie. Zo is er uitgebreid getest met een AI-chat-assistent om zorgprofessionals sneller relevante kennis te laten vinden. In het programma Passende Zorg onderzoekt Vilans hoe AI kan ondersteunen bij het vinden van interventies. En AI helpt om de kennisvragen die Vilans krijgt, te rubriceren.

Deel deze pagina via: