Naar hoofdinhoud Naar footer

Deel deze pagina via:

Stel je vraag aan

Samen beslissen ook hulpmiddel bij inzet zorgtechnologie

Gepubliceerd op: 13-11-2025

Samen beslissen kan ook helpen om zorgtechnologie succesvol toe te passen in de thuissituatie. Dat stelt Vilans-expert Ruth Pel, ook lector samen beslissen bij de HAN. Zij baseert zich op een inventarisatie bij wijkverpleegkundigen hoe zorgtechnologie thuis wordt toegepast en de rol van samen beslissen daarbij.

Samen beslissen, ook over zorgtechnologie, lijkt zo eenvoudig. Ruth Pel: ‘Idealiter bespreek je ook mogelijkheden van zorgtechnologie en (digitale) hulpmiddelen als deze bijdragen aan de doelen die ouderen hebben. Je bespreekt als professional samen met de cliënt wat de voor- en nadelen van de mogelijkheden zijn, wat de impact is op hun dagelijks leven en wie er eventueel nodig zijn om dat toe te passen. Daarna beslis je samen wat het beste past bij iemands situatie en voorkeuren.’ 

Ruth is een groot voorstander van de methodiek Persoonsgericht Samen Beslissen, als ouderen meerdere (chronische) gezondheidsklachten tegelijkertijd hebben. ‘Daarbij staan niet een ziekte en de medische behandelmogelijkheden centraal, maar de ervaren gezondheid van de oudere en wat de oudere belangrijk vindt voor zijn of haar kwaliteit van leven. Van daaruit kun je doelen formuleren, prioriteiten vaststellen en de mogelijke opties bespreken voor ondersteuning.’   

Zorgtechnologie meenemen bij samen beslissen gaat niet vanzelf

Uit inventarisatie blijkt echter dat samen beslissen over zorgtechnologie nog zeker geen gemeengoed is. Ruth: ‘Wijkverpleegkundigen, maar ook ouderen en mantelzorgers ervaren dat daarover samen beslissen toch vaak anders verloopt. Er zijn praktische obstakels en soms is er weerstand om een nieuwe zorgtechnologie of (digitale) hulpmiddelen te gaan gebruiken, zowel bij zorgverleners, als bij ouderen. De achtergrond van de cliënt kan bijvoorbeeld een rol spelen. Wanneer deze al langere tijd zorg ontvangt, niet digitaal vaardig is of moeite heeft om als gelijkwaardige gesprekspartner mee te denken, wordt het gesprek over zorgtechnologie en slimme hulpmiddelen vaak beperkt of zelfs vermeden.’ 

Er zijn praktische obstakels en soms is er weerstand om een nieuwe zorgtechnologie te gaan gebruiken.

Ruth Pel, expert Vilans

Maar ook de wijkverpleegkundige zelf kan een belemmering zijn. Ruth: ‘Als hij of zij weinig weet van het hulpmiddel, onvoldoende vaardig is om samen-beslisgesprekken te voeren, of simpelweg geen tijd heeft omdat de zorgvraag acuut is, wordt het lastig om zorgtechnologie en slimme hulpmiddelenzorgvuldig te bespreken. Daarnaast zijn er externe factoren. Als een hulpmiddel niet beschikbaar is, of de kosten niet gedekt worden, wordt het vaak niet als optie besproken, terwijl het misschien wel goed zou aansluiten bij de wensen van de cliënt. Of familieleden of naasten kunnen sceptisch staan tegenover zorgtechnologie en slimme hulpmiddelen. Dat werkt dan ook niet mee.’ 

Wanneer werkt het wél

Het goede nieuws: er zijnook voorbeelden waarin samen beslissen over zorgtechnologie wél goed van de grond is gekomen. ‘Bij nieuwe cliënten, bijvoorbeeld tijdens een intake, hebben zorgverleners vaak meer ruimte om samen te verkennen welke zorgtechnologie of slimme hulpmiddelenkunnen bijdragen aan zelfredzaamheid’, constateert Ruth. ‘Als de cliënt gemotiveerd is om weer zelfstandiger te worden, ontstaat er een vruchtbaar gesprek. Verder zijn de vaardigheden van de wijkverpleegkundige cruciaal. Wanneer zij vertrouwd zijn met zorgtechnologie en slimme hulpmiddelen én met het proces van samen beslissen, verloopt zo’n gesprek soepel.’ 

Wat kun je morgen anders doen?  

Zorgtechnologie thuis

Uit de inventarisatie (literatuuronderzoek en interviews door VU-masterstudent Hannes Kwarten) blijkt dat thuis vaak dezelfde hulpmiddelen en technologieën worden gebruikt. Zoals medicijndispensers die helpen bij het op tijd innemen van medicatie, een steunkous-aantrekhulpmiddel  waarmee iemand zelfstandig een steunkous kan aantrekken, of een druppelbril die het toedienen van oogdruppels vergemakkelijkt. Ook dementieklokken met alarmfunctie en beeldbellen zijn regelmatig waardevolle ondersteuning.   

Wat werkt bevorderend  bij het inzetten van zorgtechnologie thuis? 

  • Financiering goed geregeld.
  • Hulpmiddel makkelijk te gebruiken.
  • Positieve ervaringen in het verleden.
  • Mogelijkheid om hulpmiddel eerst uit te proberen.
  • Aanbeveling van ergotherapeut geeft cliënt en zorgverlener meer vertrouwen in nut en toepasbaarheid hulpmiddel.
  • Positieve houding van familie.
  • Gebruik van professionele kaders.
  • Samen beslissen.

Ervaren belemmeringen 

  • Administratieve rompslomp bij het aanvragen.
  • Verschillende financieringsstromen voor zorgtechnologie en hulpmiddelen maken proces onoverzichtelijk.
  • Sommige hulpmiddelen moet gebruiker zelf betalen.
  • Veel ouderen zijn nog onvoldoende bekend met zorgtechnologie en slimme hulpmiddelen. Dat verhoogt de drempel en maakt het lastiger om deze effectief in te zetten.