Naar hoofdinhoud Naar footer

Interactieve belevingen

Laatst bijgewerkt op: 31-03-2025 

In de zorg voor en het welzijn van ouderen en mensen met een beperking spelen interactieve belevingen en ervaringen een steeds grotere rol. Veel zorginstellingen zetten daarom interactieve technologieën in om bewoners mentaal en fysiek te stimuleren. Of juist rust te geven door vertrouwde beelden. Je kunt zo ook inspelen op hun verschillende voorkeuren, behoeften en beperkingen.

Sector:

Gehandicaptenzorg, Ouderenzorg

Voor wie:

Cliënt

Fase:

Borgen en opschalen

Je kunt mensen op verschillende manieren stimuleren via interactieve belevingen.   Zo zijn er tafels met een groot touchscreen, waarbij je kunt kiezen uit vele activiteiten, en er zijn projectors die boeiende beelden projecteren op plafonds of muren. Met deze technologieën kun je voorgeprogrammeerde of zelfgekozen inhoud laten zien. 

Ook zijn er interactieve spellen die deelnemers stimuleren tot fysieke activiteit. Bijvoorbeeld via een tablet met beweegfilms, een beweegspel dat jouw eigen bewegingen volgt en daarop reageert, of een beeldscherm bij het fietsen. Deze technologieën hebben als doel het plezier in bewegen te vergroten en worden vaak ingezet als aanvulling op traditionele fysiotherapie of voor preventiedoeleinden.   

Ook via VR-brillen kun je beweging stimuleren, ontspanning bieden of afleiding bieden om angst te verminderen.  

Een meer uitgebreide beleving is de interactieve loopband met beeldschermen projecties. Op deze loopband kun je bijvoorbeeld obstakels zien waar je overheen moet stappen. Ook kan de loopband van snelheid veranderen. Zo kun je oefenen hoe je moet reageren als je bijna valt of struikelt. Op deze manier trainen mensen hun evenwicht en reactievermogen. 

Deze interactieve technologieën bieden waardevolle mogelijkheden voor vermaak, het stimuleren van de hersenen en lichamelijke activiteit in verschillende zorgomgevingen. Zo kunnen cliënten zichzelf ontwikkelen, plezier ervaren, zich fitter voelen, structuur krijgen, zingeving ervaren en zich uitgedaagd voelen.

De doelgroep voor projecties op muur en plafond is breed. Ze worden gebruikt in zowel de ouderenzorg als gehandicaptenzorg. Specifieke doelgroepen zijn passieve of bedlegerige cliënten. Projecties kunnen ook afleiding bieden bij medische handelingen. 

De doelgroep voor interactieve spellen is groot en divers. Denk aan de ouderenzorg, gehandicaptenzorg of bijvoorbeeld beweegclubjes in sociaal domein.  Ook voor mensen met dementie in een gevorderd stadium is dit een mooi middel om hen te stimuleren tot actie of interactie. 

Bij interactieve spellen spelen deelnemers vaak samen, meestal onder begeleiding van een activiteitenbegeleider of familie. Bij sommige toepassingen is het mogelijk om de technologie op maat in te richten. 

De keuze voor deze technologieën vraagt een zorgvuldige afstemming van de individuele behoeften en capaciteiten van de doelgroep. Dit is belangrijk, zodat de technologie van toegevoegde waarde is. Een gedegen uitvraag op de behoefte van de cliënt is daarbij van belang. Voorbeelden van cliëntbehoeften zijn: willen leren, verminderen van eenzaamheid of fysieke ontwikkeling.

Zachte kostenZachte baten
  • Uitleg aan cliënten en naasten.
  • Leren werken met de technologie.
  • Stimulatie en interactie: Interactie stimuleren kan zowel rustgevend als activerend werken. Dit hangt af van de behoeften van de cliënt.
  • Bevordering van welzijn: Interactieve spellen kunnen een gevoel van gezelschap en tevredenheid bevorderen, vooral bij diegenen die anders geïsoleerd zouden zijn.
  • Emotionele steun door stimulatie en interactie van bewoners. Dit bevordert hun welzijn.
  • Verbeterde motivatie en beweging bewoners. Bewoners ervaren hierdoor meer rust en comfort.
  • Ondersteuning bij angsttherapie en revalidatie.
Harde kostenHarde baten
  • Introductie in organisatie.
  • Aanschafkosten: zeker de geavanceerdere interactieve ervaringen (zoals een projectietafel of interactieve loopband).
  • Verbeterde groepsactiviteiten.
  • Geschikt voor verschillende bewoners.
  • Interactie en rust voor bewoners of cliënten.
  • Variatie in bewegingsoefeningen.
  • (Val)preventie: door in beweging te blijven kan zorg in een later stadium mogelijk voorkomen.
  • Wmo: niet van toepassing
  • Zvw: niet van toepassing
  • Wlz: financiering technologie binnen het dagtarief Wet langdurige zorg (Wlz), intramuraal en Volledig Pakket Thuis (VPT).

Lopend onderzoek

Onderzoek naar de factoren van acceptatie bij slimme ruimtes, waar ook interactieve belevingen onder vallen

Onderzoek

  • Van Hoesel, T., Rinzema, R., Dantuma, I., Kuiper, J., Olij, B. & Nap, H.H. (2025). Technologie in de Ketenaanpak Valpreventie. Vilans en VeiligheidNL.
  • Heuvelink, A., de Groot, J., Hofstede-Kleyweg, C. (2014) Let's Play: Ouderen stimuleren tot bewegen met applied games, TNO en Vita Valley 
  • Arnab, S., Dunwell, I., Debattista, K. (2013) Serious Games for Healthcare: Applications and Implications

Jouw kennis ook op de kennisbank?

Neem contact met ons op.

Deel deze pagina via: