Cynthia Hofman

Cynthia Hofman

De vraag die altijd gesteld moet worden!

Op 6 juni 2018 is het de internationale ‘What-matters-to you-dag’. Op deze dag laten we zien dat kwaliteit van zorg niet alleen te maken heeft met zorgverlening uit medisch oogpunt, maar ook met stilstaan bij de persoonlijke zorgen en behoeftes van de patiënt. Hoe belangrijk dit is, ondervond ik in mijn naaste omgeving.

01-06-2018

‘Schrik niet. Maar oom Peter heeft een beroerte gehad. Hij kan de rechterkant van zijn lichaam niet gebruiken. Zodra er een plekje beschikbaar is in een revalidatiecentrum, wordt hij daarheen gebracht.’ Dit kreeg ik te horen toen ik op eerste kerstdag bij mijn ouders binnenkwam. Dat was wel even schrikken.

Het gesprek

In februari vond een gesprek plaats met de revalidatiearts om de vorderingen van mijn oom en zijn terugkeer naar huis te bespreken. Mijn oom vroeg: ‘Wat als ik weer een beroerte krijg? Hoe groot is de kans dat het opnieuw gebeurt? Kan ik het voorkomen?’ Mijn oom is alleenstaand, woont alleen en heeft aangegeven dat hij na zijn vorige beroerte urenlang geprobeerd heeft om hulp in te schakelen.

De vraag

De arts begon over de medicijnen die hij kreeg en ze ging ook wel in op zijn zorgen. Toch miste ik de vraag: ‘Wat hebt u nodig om met een prettig gevoel weer terug naar huis te keren?’ Daarom stelde ik hem. ‘Ik wil continu mijn telefoon bij me hebben,’ antwoordde mijn oom al snel. We hebben ervoor gezorgd dat hij nu een hoesje heeft, zodat hij zijn telefoon aan zijn broekriem vast kan maken.

Het verhaal van een jong meisje

Het is logisch dat deze arts vanuit haar vakgebied vooral focust op het medische aspect. Die neiging is overal aanwezig in de zorg. Daarom vind ik het What-matters-to-you-initiatief zo goed. Ik hoorde voor het eerst over dit initiatief en de What-matters-to-you-dag op een congres in Londen. Een collega vertelde het verhaal van Elly, een meisje dat ernstig ziek is en opgenomen is in een kinderziekenhuis in Schotland. Aan haar werd de vraag gesteld: ‘What matters to you?’en haar antwoorden schreef ze op een poster. Opvallend was dat Elly geen zorg-gerelateerde dingen noemde, maar wel ‘Betty’ opschreef.  

Van betekenis zijn

Betty is de lunchdame uit het ziekenhuis. Volgens mijn collega begrijpt Betty goed wat belangrijk is voor de kinderen. Door aan Elly te vragen ‘What matters to you?’ en Betty de ruimte te geven om te doen wat belangrijk is, kan zorg werkelijk ‘van betekenis zijn’ voor Elly. 

Kwaliteit van leven

‘Van betekenis zijn’ is een van onze Vilans-kernwaarden. Dit vertaalt zich onder andere in aandacht geven aan kwaliteit van leven. Met het project Kwaliteit van leven: van meten naar verbeteren willen we dan ook scherper in beeld krijgen wat een goede kwaliteit van leven voor mensen met dementie en hun mantelzorgers inhoudt.

Een betere zorgervaring

Ook willen we meer inzicht krijgen in de factoren die aan een goede kwaliteit van leven kunnen bijdragen. Dit doen we door vragen te stellen aan zorgverleners, mensen met dementie en hun naasten. Bij een man met dementie bleek bijvoorbeeld zijn koffiemomentje een geluksmoment te zijn. Toen een verpleegkundige dit ontdekte, besloot zij vervolgens met hem in gesprek te gaan tijdens de koffie. Hierdoor kon ze hem een betere zorgervaring geven. En dat is waar we het voor doen!

In mijn proefschrift pleit ik ervoor om aan de cliënt te blijven vragen wat voor hem belangrijk is. Want hij heeft vaak andere prioriteiten dan artsen denken.

Ook jouw ervaringen delen over dementiezorg die van betekenis is?

Vertel het ons en stuur een mail naar Cynthia Hofman. Zo zorgen we er samen voor dat zorg beter werkt.

Meer informatie over dementie

Meer informatie? Neem contact op met:

CynthiaSenior onderzoeker
Cynthia
Hofman
Senior onderzoeker c.hofman@vilans.nl 06 15 16 96 63
Profiel
Persvragen? Neem contact op met afdeling communicatie via 06 460 433 51 of pers@vilans.nl