Zinvol Uitproberen van technologie

Hoe kunt u als organisatie werken aan een toekomst waar technologie niet meer uit weg te denken is? Omdat er geen eenduidig antwoord op deze vraag bestaat, zijn experimenteren en reflecteren belangrijk. Dit kan onder andere door kleinschalig uit te proberen, voordat u technologie inzet op grotere schaal. Zinvol Uitproberen helpt u daarbij.

Zinvol Uitproberen is een methode waarbij u in een kort experiment van 2-3 weken test op gewenste uitkomstvariabelen. Bijvoorbeeld: functionaliteit, gebruiksgemak en belangrijke omgevingsfactoren. Soms is er tijdens het testen direct duidelijk wat er nodig is, maar niet altijd. Daarom is het belangrijk om te evalueren en te reflecteren.

Hoe organiseert u innovatie? 

De methode ‘Zinvol Uitproberen’ biedt handvatten voor het experimenteren. Het proces van omgaan met een nieuwe technologie is minstens zo belangrijk als de inzet van een technologie. Interessant is dan ook om te kijken hoe u innovatie organiseert en er mee omgaat. Dit omdat de context en de technologische mogelijkheden steeds weer veranderen. 

Samen met het veld

Als Vilans werken we met verschillende organisaties aan de inzet van technologie. Zo hebben we gewerkt aan het project ‘Technologische toekomst van de zorg’ waar organisaties iteratief en volgens het gedachtegoed van design thinking in kleine stapjes werkten aan ze inzet van technologie om zich voor te bereiden op een onvoorspelbare toekomst. Uit deze jarenlange ervaring is de methode ‘Zinvol Uitproberen’ ontstaan.

Hoe past u ‘Zinvol Uitproberen’ toe? 

Hiervoor noemen we 3 schijnbaar open deuren. ‘Schijnbaar’ omdat ze logisch klinken, maar we dit toch vaak mis zien gaan in de praktijk.

De schijnbare open deur 1: sta stil bij de behoeftes in de praktijk 

Het is belangrijk om te weten waar behoefte aan is. Kijk in de praktijk naar de uitdagingen, stel regelmatig de vraag ‘Bestond er maar iets als…’ en ga met die inzichten op zoek binnen de technologische mogelijkheden om te kunnen starten met experimenteren.  Houd daarbij rekening dat cliënten en medewerkers niet altijd weten wat ze nodig hebben en dat dit vraagt om stil te staan bij hun daadwerkelijke behoefte. Een beroemde uitspraak van Henry Ford is niet voor niets: ‘Toen ik mijn gebruikers vroeg wat ze zouden willen, was dat een sneller paard, niet een auto.’

De schijnbare open deur 2: leer van uw experimenten 

Wanneer u een technologie heeft gekozen, is het van belang om de onderzoeksvraag vast te leggen. Evalueren is vervolgens belangrijk. Hiervoor kunt u de evaluatieposter downloaden. Het kan namelijk dat uw wensen en eisen gaandeweg veranderen, of dat u het beoogde doel gaat vergeten door enthousiasme over de technologie zelf. 

Zet kleine stappen 

Pas er ook voor op dat de pilot te groot, complex en een uitdaging op zich wordt. Het is verstandig om het experiment in kleine stappen op te knippen. Wij hebben daarom een aantal thema’s in kaart gebracht (zie afbeelding) waar u zich op kunt focussen. Hiervoor kunt u de themakaarten gebruiken. Kies per keer maximaal 3 thema’s om te kijken of de technologie past bij het beoogde doel en de behoefte. Blijkt dit zo te zijn? Dan gaat u door met de volgende thema’s. Leg uw ervaringen vast op de evaluatieposter.. 

Mislukken mag 

Vergeet bij het experimenteren niet dat een pilot mag mislukken. Eigenlijk bestaat mislukking niet. Het feit dat iets niet werkt zoals beoogd, geeft u immers de kennis die u kan gebruiken voor het vervolg. 

De schijnbaar open deur 3: een visie op de toekomst

De toekomst is uiteraard niet te voorspellen, maar met al die investeringen in innovatie en technologie wil u wel voorbereid zijn op de nabije en iets verdere toekomst. Start met de verkennen van de mogelijkheden die er nu nog niet zijn, maar mogelijk wel raken aan uitdagingen die nog gaan komen. Inspiratie nodig? Bekijk dan de volgende hulpmiddelen:

Deel uw ervaringen

Wij kijken uit naar die toekomst die we met elkaar ontdekken. We blijven graag op de hoogte van de successen en uitdagingen waar u mee te maken heeft. Ook denken we graag mee om klaar te zijn voor morgen. Heeft u nog vragen? Stuur dan een e-mail naar het eHealthteam van Vilans.

Meer informatie? Neem contact op met:

LotteSenior adviseur
Lotte
Cornelisse
Senior adviseur l.cornelisse@vilans.nl 06 46 05 38 26
Profiel
Persvragen? Neem contact op met afdeling communicatie via 06 460 433 51 of pers@vilans.nl