Naar hoofdinhoud

Femke de Wit

Expert - Innoveren en (proces)verbeteren

De cliënt centraal, cliëntgericht handelen, cliëntenparticipatie. Wat bedoelen we daar precies mee? En hoe brengen we dat in praktijk? Natuurlijk, de zorg draait om cliënten. Zonder cliënt geen zorg. Maar écht luisteren en handelen naar wat je gehoord hebt is nog steeds geen vanzelfsprekendheid. We moeten back to basics: zorg maak je samen. Het is een prachtige mogelijkheid om langdurende relaties te ontwikkelen met cliënten en naasten.

Alleen maar luisteren 

In mijn studie heb ik spiegelbijeenkomsten onderzocht: zorgverleners moeten anderhalf uur lang naar de verhalen en ervaringen van patiënten/cliënten luisteren. Alleen luisteren, ze mogen geen reactie of weerwoord geven. Dat is heel fascinerend en geeft veel stof tot nadenken. En veranderen! De inzichten die dat opleverde komen nu zo mooi bij elkaar in het werken aan Positieve Gezondheid.

Weten wie je bent 

Je als cliënt gehoord en gezien voelen. Het besef dat de mensen die voor je zorgen en je begeleiden weten wie je bent, wat je nodig hebt en wat je belangrijk vindt. Maar ook: je gehoord en gezien voelen als zorgverlener. Het besef dat organisatie en cliënten weten wat je kunt en doet en wat je belangrijk vindt. Dat creëert energie en de wil om samen de zorg mooier te maken.

Wapenfeiten

  • Masteronderzoek naar spiegelbijeenkomsten: Mijn scriptie over dit onderzoek kreeg de ZoMa scriptieprijs.
  • Veldnorm ontwikkeld voor de behandeling en begeleiding van mensen met chronische beademing.
  • Projecten geleid waarbij de kracht van de kennis en ervaringen van patiënten verbonden werd met die van de zorgverleners: de patiënt als partner.