Marit van der Meulen

Marit van der Meulen

6 implementatie-tips voor technologie tijdens corona

'Deze tijd van corona biedt op het gebied van technologie implementeren zowel kansen als uitdagingen.’ Dit zegt Vilans-adviseur Kiyomid van der Veer. ‘Vooral op individueel cliëntniveau kan er versneld geïmplementeerd worden, maar als het gaat om opschaling, is zorgvuldigheid nodig. En dat is juist lastig in deze tijd.’

04-05-2020

Van der Veer deelt haar opgedane inzichten over implementatie in deze tijd aan de hand van haar ervaringen met een aantal implementatietrajecten zorgtechnologie. Daarnaast deelt zij de eerste gedeelde inzichten die zijn ontstaan tijdens eHealth Talks. Vilans organiseert deze online bijeenkomsten zodat zorgmedewerkers ook hun ervaringen met zorgtechnologie kunnen uitwisselen tijdens de coronacrisis. Sommige opgedane inzichten gelden vooral nu, andere inzichten over implementatie van technologie  gelden hoe dan ook.

Implementatie-tips tijdens corona

  1. Versnel op individueel niveau wanneer cliënten daar baat bij hebben. Mensen kunnen nu profijt hebben van zorg op afstand. Bijvoorbeeld bij beeldbellen en inzet van de slimme medicijndoos. Belangrijk om dan wel goed na te denken waar mensen nu echt mee geholpen zijn. Dat begint bij het kennen van hun behoefte/vraag. Daarna kijkt u wat u kunt inzetten en of dat ook echt in deze periode lukt.
  2. Denk ook na over de lange termijn. We zien dat zorgorganisaties momenteel veel gebruik maken van toepassingen zoals Skype en WhatsApp. Toepassingen die de mogelijkheid bieden om nu snel contact te maken, want anders is dat er helemaal niet. Toch borgen deze toepassingen de privacy niet goed. En dat is wel een belangrijk aspect om mee te nemen voor de langere termijn
  3. Betrek cliënten, naasten en medewerkers. Welke beslissing uw zorgorganisatie ook maakt, het is belangrijk om iedereen daar goed in mee te nemen. Leg goed uit waarom de implementatie van technologie momenteel juist wel, of juist nog even niet kan.  

Implementatie-tips die altijd gelden

  1. Regel het implementatieproces goed in. Hiermee bedoel ik de stap waarin zorgmedewerkers de technologie ook echt gaan inzetten. Als organisatie moet u daar besluiten in maken. Bijvoorbeeld wanneer u de slimme medicijndoos gaat inzetten. Als verpleegkundigen eerst een uur extra moeten rijden om de slimme medicijndoos op te halen, is dat een te grote drempel.
  2. Neem de ICT-afdeling goed mee. Dit klinkt heel vanzelfsprekend, maar toch zien we in de praktijk dat dit nog onvoldoende gebeurt. ICT-medewerkers stellen immers andere vragen dan dat inhoudelijk medewerkers of zorgmedewerkers dat zouden doen.
  3. Zorg voor goede scholing en communicatie. Hieronder versta ik niet alleen een knoppencursus, maar ook dat het belangrijk is om te weten voor welke cliëntvragen je een technologie kunt inzetten. Dat is iets wat zorgmedewerkers vaak lastig vinden. Ook communicatie over de inzet van eHealth is belangrijk, vooral op het gebied van goede voorbeelden. Bijvoorbeeld: ‘Voor deze cliënt werkt deze technologie goed, want sus en zo…’

Doe ook mee aan eHealth Talks

Bent u zorgmedewerker, verpleegkundige, casemanager, manager of innovatiemanager? En bent u geïnteresseerd in kennis delen over implementatie? Geef u dan op voor de eHealth Talks. De volgende bijeenkomst is op 12 mei tussen 15.00 en 16.00 uur. Uiteraard ontmoeten we elkaar online. Wees er snel bij, want er kunnen maximaal 40 mensen meedoen.

Ga naar de overzichtspagina over het coronavirus

Meer informatie? Neem contact op met:

KiyomidSenior adviseur
Kiyomid
van der Veer
Senior adviseur k.vanderveer@vilans.nl 06 22 81 06 95
Profiel
Persvragen? Neem contact op met afdeling communicatie via 06 460 433 51 of pers@vilans.nl