'Het helpt als je toegang hebt tot gebruikerservaringen'

Wij vroegen aan zorgprofessionals wat hun ideeën voor vernieuwing van de langdurige zorg waren. Een nieuwe bottom-up-manier van werken voor het project Zorgvernieuwers. Bas van de Ven is teamleider bij Schakelring: 'Als je over een positieve gebruikerservaring van een technologisch product hoort, kan dit net dat ene duwtje in de goede richting geven.'

Waarom Zorgvernieuwers?

‘We hadden een cliënt van wie wij dachten dat hij makkelijk naar buiten kon om bijvoorbeeld een patatje te gaan halen. Als Schakelring leveren we voornamelijk langdurige zorg aan met name ouderen en chronisch zieken. Deze cliënt kon echter niet zomaar naar buiten, omdat hij in een Bopz-instelling woont. De inzet van GPS kon dit wellicht wel mogelijk maken. Na het inroepen van de hulp van Vilans, hebben we besloten om samen met een bedrijf een GPS-systeem op maat te ontwikkelen. Dit bedrijf kon echt leren van onze wensen en behoeften, wat echt een succesfactor is geweest voor het eindresultaat. Dit is een voorbeeld van waardevolle kennis die we graag met andere organisaties willen delen.’ 

Hoe doen jullie dit?

‘Door naar gezamenlijke bijeenkomsten te gaan. Zo hebben we onlangs samen met andere zorgorganisaties ervaringen met uitgeprobeerde technologieën uitgewisseld. Onze organisatie heeft de interactieve fiets uitgeprobeerd. Dit is een soort hometrainer, met een scherm waarmee je door een virtueel landschap naar keuze fietst. Pluspunt voor ons is de mobiliteit, je kunt de hometrainer overal neerzetten, ook in de gang. De knoppen die je moet gebruiken om op het scherm links- of rechtsaf te slaan, bleken alleen te moeilijk voor onze dementerende cliënten. Dit soort praktijkervaringen helpt ons om een keuze voor een product te maken.’

Waarom zijn zorgvernieuwers nodig?

‘Ik ben 28 en daardoor opgegroeid met technologie, maar veel zorgorganisaties lopen hierin echt achter. Persoonlijk ben ik vooral geïnteresseerd in uitgeteste technologieën die wetenschappelijk bewezen zijn en waarvan je weet, door gebruikerservaringen, dat ze werken in de praktijk. Het scheelt als je toegang hebt tot feitelijke data. Dan hoef je hier als organisatie niet meer over na te denken en gaat het alleen nog maar om het 'ja' of  het 'nee' van het inzetten van zo’n technologie. Zorgvernieuwers zijn nodig om dit soort behoeften kenbaar te maken.’ 

Welke behoeftes zie jij nog meer?

‘Een online database met uitgeprobeerde technologieën en daaraan verbonden organisaties. Dan weet je met welke organisatie je contact op kunt nemen voor gebruikersinformatie. Zoiets kan net dat duwtje in de goede richting geven. Ook omdat je als organisatie argwanender naar bedrijven bent vanwege verkooppraatjes. Veel mensen die bij ons werken zijn heel praktijkgericht. Het werkt drempelverlagend als ze met eigen ogen hebben kunnen zien hoe een technologie bij een andere organisatie wordt toegepast en blijkt te werken. Zo’n database kan trouwens ook om andere vernieuwende hulpmiddelen gaan. Zo zijn wij op zoek geweest naar een alternatief voor de traditionele po-spoeler, hier zijn we via een tip uitgekomen bij een ander soort apparaat, dat milieuvriendelijker is, hygiënischer werkt en de kans op kruisbesmetting vermindert. Dit zijn een soort kartonnen wegwerppo’s geworden, die je kunt versnipperen tot biologische pulp. Hier zijn we heel enthousiast over. Maar hoe weten andere instellingen dat wij deze positieve gebruikerservaring hebben? Hopelijk komen er straks veel van dit soort gebruikerservaringen online.’

Over Zorgvernieuwers

Meedoen = méér doen. Elk jaar formuleren we onze ambities samen met partners in zorg, onderwijs en het sociale domein. Maar voor 2017 pakten we het anders aan. Met de oproep #Zorg2017 vroegen we naar ideeën voor 2017 aan zorgprofessionals zelf. Ook voor 2018 zijn we op zoek naar zorgvernieuwers, gedreven mensen die net wat verder kijken naar hoe de langdurende zorg beter kan. Kent u zo iemand? Of bent u zelf zo iemand? Meld u nu aan.

Lees meer over Zorgvernieuwers

Meer informatie? Neem contact op met:

FransSenior Adviseur
Frans
van Zoest
Senior Adviseur f.vanzoest@vilans.nl 06 55 44 03 68
Profiel
Persvragen? Neem contact op met afdeling communicatie via 06 460 433 51 of pers@vilans.nl