Wouter van den Elsen

Wouter van den Elsen

Blog - Hoe zorgtechnologie de compassie juist vergroot

Sommigen vrezen dat technologie de gezondheidszorg meer routinematig en minder menselijk maakt. Maar wat als juist het tegenovergestelde waar is? Daarover sprak decaan David Ring van Dell Medical School en The University of Texas at Austin vorige week op het technologiecongres South by Southwest® (SXSW®) in Austin.

19-03-2019

Ring begint met een anekdote over een plek op zijn rug. Een vlek die hij een tijd lang negeert, maar uiteindelijk toch maar gaat googelen. De vlek ziet eruit als een bull’s eye. Dat zou duiden op de ziekte van Lyme. De volgende dag vraagt hij het aan een bevriende arts, die zegt: 'David idioot, neem het antibioticum Doxycycline, het is Lyme.' De moraal van dit verhaal is dat lang niet alle mensen zo makkelijk toegang hebben tot een bevriende arts, maar dat wel vrijwel iedereen toegang heeft tot ‘dr. Google’. Uit de miljarden aan gezondheidszorg gerelateerde zoekopdrachten per dag wereldwijd komen dikwijls de meest angstaanjagende uitkomsten. De kosten van consulten, 'second opinions' en extra scans in de particuliere gezondheidszorg zijn in de VS exorbitant gestegen naar aanleiding van alarmerende zoekresultaten, maar de daadwerkelijk geleverde gezondheidszorg is dan weer niet beter.

Angst en hoop

'De zoekresultaten zeggen dat je MS hebt, hartproblemen of een te hoge bloeddruk', zegt Ring. 'En dit alles gaat vergezeld met online advertenties die linken naar particuliere gezondheidszorgdiensten, die je kunnen helpen met extra scans en testen. Dit jaagt je de stuipen op het lijf. En als je dan met angst en beven in een consult met een arts zit, is het moeilijk te accepteren als die zegt dat het allemaal niet zo erg is. Mensen wantrouwen de arts dan soms als die zegt dat het om wat anders blijkt te gaan dan wat uit hun zoekopdracht naar voren kwam. Hierdoor ging ik nadenken over hoe we moeten omgaan met gevoelens van angst en hoop in deze tijd van steeds verdere automatisering van de gezondheidszorg.'

Mensen vertrouwen de arts niet als die zegt dat het om wat anders gaat dan wat uit hun gegoogle naar voren kwam.

Videoconsult

Een technologisch instrument waarmee Ring in zijn eigen praktijk de angst probeert weg te nemen, is het videoconsult. 'Ik heb een programma opgezet waarin mensen die weinig toegang hebben tot gezondheidszorg, via videochat, toch een consult met mij kunnen hebben Ik heb heel veel met verzekeraars moeten onderhandelen over de vergoeding hiervan, want zij vreesden dat ik alles in rekening ging brengen. Dat deed ik niet. Het blijkt dat ik met videoconsulten veel valse angst aan de ene kant en valse hoop aan de andere kant kon wegnemen. Dit leidt uiteindelijk tot betere gezondheidszorg. En zelfs de verzekeraars waren tevreden toen ze zagen dat ik niet ineens veel meer behandelingen ging doen.'

Inzet van het videoconsult leidde niet tot meer declareren en dus tot gerustgestelde zorgverzekeraars.

Samen Beslissen

Ring zet bij zijn consulten een techniek in die shared decision making heet, een techniek die door Vilans Samen Beslissen wordt genoemd. 'Bij bepaalde uitslagen is behandeling mogelijk. Maar wat niet uit een zoekopdracht naar voren komt, is de impact van een behandeling of de pijn of de kans van slagen. Als je het geluk hebt heel oud te worden, is de kans vrij groot dat je duimartritis krijgt. In Amerika krijg je op vergevorderde leeftijd nog operaties aangeboden tegen duimartritis. Niemand zegt tegen je dat het feitelijk een aandoening is die hoort bij het halen van een tachtig- tot negentigjarige leeftijd en dat behandelen vaak niet veel meer gaat opleveren. Ik vind dat we die data moeten gebruiken om samen met de patiënt een meer overwogen beslissing te nemen.'

Data gebruiken om samen met de patiënt te beslissen, ook als blijkt dat niet behandelen verstandiger is.

Empathie

Ring sluit af met een voorbeeld waarbij technologie de arts zelf meer empathie geeft. 'Wij chirurgen kunnen nogal eens overkomen als psychopaten. We zijn compleet gefocust op de behandeling en hoe we iemand kunnen ‘repareren’. Dat zit nu eenmaal in onze opleiding. We testen momenteel een systeem waarbij patiënten tijdens een consult sensoren om krijgen. En als dan de spanning en stress tijdens een gesprek met de arts oplopen, krijgt de arts daar een melding van. Het is dan een signaal om even gas terug te nemen en te vragen hoe het met iemand persoonlijk gaat en hoe iemand zich voelt. Dit om de angst te verkleinen. Zo kan technologie ons helpen daadwerkelijk zelf meer empathisch te zijn.'

Lees meer over technologie in de zorg

Meer informatie? Neem contact op met:

WouterSenior communicatieadviseur
Wouter
van den Elsen
Senior communicatieadviseur w.vandenelsen@vilans.nl 0646043351
Profiel
Persvragen? Neem contact op met afdeling communicatie via 06 460 433 51 of pers@vilans.nl