Annemieke Koning

Annemieke Koning

Hulpmiddel nodig? Zo maak je de juiste keuze

Stel, uw cliënt kan iets niet meer en zoekt naar een oplossing of heeft hulp nodig. Gelukkig zijn er dan honderden (zorg)hulpmiddelen en materialen die kunnen helpen. Maar om iets te kiezen dat passend is, heb je eerlijke informatie nodig. Onafhankelijk en betrouwbaar. De Vilans Hulpmiddelenwijzer biedt die informatie. In dit artikel leest u tips voor de aanschaf van het juiste hulpmiddel en informatie over vergoedingen.

13-09-2021

Tips voor de aanschaf van een hulpmiddel

  • Bedenk en beschrijf in detail waarvoor een oplossing nodig is. Wat zijn hiervoor de handigste oplossingen, ook zonder hulpmiddelen? Soms kan een mantelzorger of vrijwilliger dé oplossing zijn. Of kan dienstverlening uitkomst brengen, bijvoorbeeld maaltijden aan huis als koken het probleem is.
  • Als u op een hulpmiddel uitkomt, ga dan na waar iemand het gaat gebruiken (is de ruimte geschikt?), hoe lang en hoe vaak diegene het wil gebruiken en welk resultaat gewenst is: wat wil uw cliënt straks weer of nog kunnen. Voeg dit toe aan de details van het probleem.
  • Als u het probleem en de oplossing op papier hebt, bijvoorbeeld in het kort: meneer of mevrouw heeft last van trillende handen door Parkinson en wil graag zonder morsen eten. De uitkomst kan dan zijn: de partner vragen om diegene eten te geven, maar u kunt ook denken aan een verzwaarde polsband die het trillen onderdrukt waardoor iemand zelfstandig kan eten.
  • Probeer het hulpmiddel uit! Vraag het hulpmiddel op proef of bezoek een verkoopadres (winkel) waar u het hulpmiddel kunt zien, vasthouden en ervaren.

Deze tips zijn onderdeel van de pagina Tips bij het kiezen van een hulpmiddel en vindt u op de Hulpmiddelenwijzer. Er is ook een uitgebreid stappenplan dat u verder op weg helpt.

Wie gaat het betalen?

De meeste (kleine) hulpmiddelen koop je zelf. Ze zijn te vinden bij hulpmiddelenspeciaalzaken of via het internet. Op de pagina Waar kan ik het Hulpmiddel kopen? vindt u alle informatie, ook over tweedehands mogelijkheden. En als je bijvoorbeeld een pot niet meer open krijgt, koop je een potopener. Maar beter nog een allesopener omdat je waarschijnlijk ook last hebt met de dop van een fles.

Heeft uw cliënt 'speciale' hulpmiddelen nodig, win dan advies in van de behandelaar, arts of ergotherapeut. Dit advies is belangrijk om goed in te schatten of het hulpmiddel daadwerkelijk gaat helpen en het probleem oplost. Het voorkomt een verkeerd gebruik, teleurstelling en dat het hulpmiddel ongebruikt in de kast belandt. Vaak is dit advies ook nodig om in aanmerking te komen voor een vergoeding. 

Vergoeding uit de basisverzekering

Deze hulpmiddelen zijn te vinden in het reglement hulpmiddelen op de website van de zorgverzekeraar. Met een aanvullende verzekering zijn er misschien nog meer mogelijkheden voor vergoedingen van hulpmiddelen die niet in het reglement genoemd worden.

Vergoeding via gemeente of zorgkantoor

Heeft uw cliënt een hulpmiddel nodig om deel te nemen aan het dagelijks leven of om zelfstandig te blijven wonen? Dan maakt hij een afspraak met het Wmo-loket van zijn gemeente. Het is verstandig dat een onafhankelijk cliëntadviseur meegaat naar het keukentafelgesprek. Valt iemand onder de Wet langdurende zorg en heeft diegene hiervoor een indicatie van het CIZ, dan kunnen zij zich wenden tot het zorgkantoor.

Keuzewijzer Vergoedingen

Op de Hulpmiddelenwijzer vindt u bij iedere beschrijving van  een hulpmiddel het onderdeel 'Wordt het vergoed?'. U kunt ook een eerste check doen op de Keuzewijzer Vergoedingen. Daar vindt u alles over vergoedingen, wie, wat en wanneer. Komt u er niet uit? Neem dan contact op met www.juisteloket.nl van de overheid.

Belangrijk is dat uw cliënt niet alvast iets koopt of verplichtingen aangaat, dan geldt er zeker geen vergoeding meer.

Over de Hulpmiddelenwijzer

Op de Vilans Hulpmiddelenwijzer vindt u onafhankelijke en betrouwbare informatie over hulpmiddelen, hoe het werkt, waarvoor het dient en wat belangrijk is om te weten. U zoekt op activiteit (eten, slapen, zorgen en verzorgen) maar ook op aandoening of ziekte. De Hulpmiddelenwijzer is openbaar en door iedereen te raadplegen: van eindgebruiker tot zorgprofessional. De Hulpmiddelenwijzer is een initiatief van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en wordt uitgevoerd door Vilans.

De Hulpmiddelenwijzer in beeld:

Bron: Alleszelf.nl

Meer informatie? Neem contact op met:

AnnemiekeAdviseur kennismanagement
Annemieke
Koning
Adviseur kennismanagement a.koning@vilans.nl 06 22 81 01 18
Profiel
Persvragen? Neem contact op met afdeling communicatie via 06 460 433 51 of pers@vilans.nl