Marleen Versteeg

Marleen Versteeg

Informatie moet altijd de cliënt volgen en niet andersom’

Of je nou in een ziekenhuis of in de thuiszorg werkt. Het is belangrijk dat zorgprofessionals uit verschillende sectoren het gesprek voeren met elkaar over welke kennis je toepast en hoe. Hierdoor kom je samen tot betere uitkomsten. En daar is de kwaliteit van de zorg en dus de patiënt of cliënt heel erg bij gebaat.

09-12-2020

Het idee van de Vilans KICK-protocollen ontstond ooit door een vraag van enkele thuiszorgorganisaties. Zij vroegen aan ons als kennisorganisatie om een protocol te maken dat niet alleen in het ziekenhuis, maar ook in de thuissituatie kon worden toegepast. Bijvoorbeeld bij het geven van een infuusbehandeling in de thuissituatie. 

Proces van tientallen jaren 

Als Vilans hebben we toen de protocollen opgesteld aan de hand van onze kennis. De thuiszorg heeft deze kennis weer getoetst in de praktijk en een terugkoppeling gegeven. Hiermee konden we de protocollen weer aanpassen. Deze werkwijze hebben we uitgebreid door ook de ervaringskennis uit de Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ), gehandicaptenzorg en het onderwijs mee te nemen. Dit is een proces van tientallen jaren geweest, waarbij we met veel verschillende professionals het gesprek hebben gevoerd.

Meer weten?  
 

Begint al bij het onderwijs

Dit goede gesprek voeren is ook belangrijk in het onderwijs. Studenten lopen op verschillende plekken stage. Wanneer studenten dan onderling hun ervaringen uitwisselen ontstaat er verwarring. Bijvoorbeeld als katheteriseren in Amsterdam anders gaat dan in Den Haag. Want welke manier is nou de juiste? Belangrijk is om in ieder geval niet het gesprek te gaan voeren wie er nou gelijk heeft. Want dan kom je er niet uit. Het is beter om het gesprek te voeren over welke kennisbronnen worden gebruikt en hoe je die toepast in de specifieke situatie van een cliënt. 

Kennis is altijd in beweging 

In het onderwijs is het verder belangrijk dat studenten leren hoe zij zich verhouden tot kennis. Dat ze altijd alert blijven dat ze gebruik maken van actuele en onderbouwde informatie. En dat zij vervolgens weten hoe je dat toepast in de specifieke situatie van de cliënt. Leren hoe je met kennis omgaat, werkt beter dan eenmalig iets te leren en dat te blijven doen gedurende je loopbaan. Want wat vandaag juist is, kan morgen weer anders zijn. Kennis is voortdurend in beweging. Het is geen absoluut gegeven. 

Vilans KICK-protocollen 

Bij de Vilans KICK-protocollen kijken we voortdurend naar de ontwikkeling van kennis. Het is nooit af. Gebruikers kunnen altijd reageren op onze protocollen. Als veel mensen dan iets van een protocol vinden, kijken we er opnieuw naar. En op die manier passen we dan iets aan of nuanceren we iets. 

Informatie moet de cliënt volgen 

Dat we daarbij zicht hebben op alle relevante sectoren is belangrijk. Met behulp van inzichten van verschillende professionals kunnen de protocollen namelijk voor meerdere groepen mensen gebruikt worden. In het protocol dat over injecteren gaat bijvoorbeeld, besteden we aandacht aan het vasthouden van de spuit en de naald. Dit omdat sommige cliënten met een verstandelijke beperking ineens een onverwachte beweging kunnen maken. Met deze groep kun je ook te maken hebben als je in het ziekenhuis of in de thuiszorg werkt. Het is belangrijk om hiermee rekening te houden. Want informatie moet altijd de cliënt volgen en niet andersom.

Meer informatie? Neem contact op met:

MarleenSenior adviseur
Marleen
Versteeg
Senior adviseur m.versteeg@vilans.nl 06 22 81 02 71
Profiel
Persvragen? Neem contact op met afdeling communicatie via 06 460 433 51 of pers@vilans.nl