Tara Koenders

Tara Koenders

Kwaliteitskader in de praktijk: samen leren leren

Door veranderingen in het zorgveld zien wij dat zorgmedewerkers te maken krijgen met zwaardere zorgvragen in een omgeving die steeds meer van hen vraagt. En wij zijn niet de enigen die dat zien. In onze gesprekken met allerlei zorgmedewerkers komt dit onderwerp steevast terug.

Nadenken over dagelijkse dilemma’s of belangrijke vragen in het werk draagt bij aan betere zorg, vakmanschap en prettigere (werk)situaties voor zorgmedewerkers én cliënten. In de waan van de dag is het soms lastig om hier de ruimte en tijd voor te nemen. Dat moet toch anders kunnen?!

Door Tara Koenders en Martijn Simons

Verpleegkundige Karin heeft al een tijdje het gevoel dat ze in een spagaat zit op haar werk. Op dit moment is zij de enige verpleegkundige op haar afdeling. Daar lijkt niet zo snel verandering in te komen. Als enige verpleegkundige op de afdeling mag alleen zij bepaalde zorghandelingen doen. Karin wordt daarom vaak opgeroepen wanneer zij iemand aan het verzorgen is. Soms gaat dat over andere zorgvragen, soms is dat de ‘buitenlijn’ omdat er geen receptionist aanwezig is. Dat maakt haar werk stressvol en hectisch, omdat ze het gevoel heeft overal tegelijk te moeten zijn en overal aan te moeten denken. Karin heeft geen idee hoe ze dit moet oplossen, maar weet wel dat ze dit niet lang meer volhoudt. 

Tijd om na te denken over dagelijkse dilemma’s

We weten allemaal: het verhaal van Karin staat niet op zichzelf. Als adviseurs bij Vilans krijgen wij steeds meer te maken met dagelijkse vragen en dilemma’s die van grote invloed zijn op het werk van zorgmedewerkers. Het nieuwe kwaliteitskader speelt daar goed op in. Het kwaliteitskader wil dat zorgmedewerkers echt de ruimte krijgen om te reflecteren en te leren. Dat kunnen wij alleen maar toejuichen. Maar minstens zo belangrijk is een goede vertaling naar de praktijk. En dat wil de sector ook. Er kwamen niet voor niets zoveel suggesties en vragen over dit onderwerp binnen op onze oproep

Kwaliteitskader in de praktijk samen leren leren

Samen leren

Want hoe maakt u tijd om na te denken over een vraag of een dilemma? En hoe zorgt u ervoor dat u de juiste vragen boven tafel krijgt om het probleem precies te bepalen? Hoe leert u van de dagelijkse dilemma’s? En hoe zorgt u ervoor dat datgene wat u geleerd heeft niet alleen bij u of uw team terecht komt, maar bij de hele organisatie zodat iedereen ervan kan profiteren?

Vanuit de ambitie Kennis verbinden en laten stromen zijn wij samen met IJsselheem dan ook een project gestart waarin deze vragen centraal staan. Samen willen we ontdekken:

  1. hoe vragen en dilemma’s op de werkvloer te signaleren 
  2. hoe we zorgmedewerkers kunnen helpen om hun vragen goed te formuleren en hun dilemma’s bespreekbaar te maken 
  3. hoe de afdeling leren en ontwikkelen het (leer)proces van signaleren en formuleren het beste ondersteunt en ervoor zorgt dat de hele organisatie de geleerde lessen benut

Leren goed en plezierig te werken

We willen binnen dit project met elkaar een nieuwe werkwijze ontwikkelen op het gebied van organisatieleren. Een werkwijze die aansluit op het kwaliteitskader en passend is voor deze organisatie. De ervaringen en inzichten zullen we blijven delen, andere organisaties kunnen ze dan ook inzetten. Zodat we samen leren leren. Uiteindelijk stellen we dan zorgmedewerkers in staat blijvend goed en plezierig te werken en stimuleren we vakmanschap.

Meer weten over ruimte voor dagelijkse vragen en dilemma’s? Neem contact op met Tara Koenders of Martijn Simons (m.simons@vilans.nl of via 06-27863378).

Meer informatie over het kwaliteitskader

Meer informatie? Neem contact op met:

TaraSenior Adviseur
Tara
Koenders
Senior Adviseur t.koenders@vilans.nl 06 14 00 61 33
Profiel
Persvragen? Neem contact op met afdeling communicatie via 06 460 433 51 of pers@vilans.nl