Marcel Klein

Marcel Klein

Terugkijken - Webinar ‘Geleerde lessen van de coronapiek

Afgelopen maanden was het bikkelen voor zorgmedewerkers! De uitbraak van corona confronteerde ons met een erg besmettelijk virus waarvan mensen erg ziek kunnen worden. Het is nog niet voorbij, maar de heftige zorgpiek die er was lijkt af te vlakken. Wat kunnen we nu van deze hectische periode leren? Deze vraag stond centraal tijdens het Vilans-webinar ‘Geleerde lessen van de coronapiek’.

08-07-2020

Bekijk het webinar ‘Geleerde lessen van de coronapiek’.

Duidelijke afspraken

Marieke Goris en Marjan Hurkmans zijn beiden Vilans-adviseur en hebben een achtergrond in de verpleegkunde. Zij besloten om tijdens de piek van de coronacrisis hun oude beroep weer op te pakken. Goris: ‘Het is fijn om te kunnen helpen in tijden van nood. Op het moment dat duidelijk werd dat de zorg handen tekort kwam heb ik mijn oude werkgever een open vraag gesteld: wat kan ik voor jullie betekenen? Veel organisaties vroegen ook actief om extra handen, maar vergaten er soms bij te vermelden waar ze welke hulp voor nodig hadden. Dat zou een tip zijn, mocht het nodig zijn bij een tweede golf.’

Hurkmans sluit zich daarbij aan: ‘Het is belangrijk om vooraf met de werkgever af te spreken wat er van jou verwacht wordt. Wat ga je doen, en wat juist niet? Voor tijdelijke werknemers is het belangrijk om aan te geven bij welke handelingen ze zich niet prettig voelen. Voor sommigen is het bijvoorbeeld lang geleden dat ze met een bepaald protocol gewerkt hebben.’

Sommige organisaties vroegen om extra handen, maar vergaten te vermelden waar ze welke hulp voor nodig hadden.

Korte werkinstructies klaarleggen

Een belangrijke les voor zorgorganisaties is volgens beide adviseurs dan ook om ‘snacks’ op de plank te hebben liggen: korte werkinstructies om snel te kijken hoe een handeling ook alweer ging, wanneer je je niet zeker genoeg voelt om de handeling te doen. Goris: ‘Je kan als “extra handje” nooit in de volle breedte op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen. Het klaar hebben liggen van deze “snacks” zou dan echt toegevoegde waarde hebben. Daarin ligt ook een uitdaging voor bijvoorbeeld Vilans of het Consortium Beroepsonderwijs.’

Herregistratie BIG

Vaardigheden zijn erg belangrijk als iemand het werk in de praktijk weer op wil pakken. Irma Rabelink, manager Zorg en Welzijn Stichting Consortium Beroepsonderwijs, houdt zich bezig met dit vraagstuk. ‘We hebben gekeken wat iemand moet kunnen en moet weten om weer BIG-geregistreerd te raken. Er ligt nu een voorstel om het examen op te delen in een kennisexamen, een vaardigheidsexamen en een examengesprek rondom klinisch redeneren. Er lopen nu een paar pilots om te kijken of deze vorm bevalt.’ Meer informatie over de herregistratie vindt u op deze website.

Ga naar de overzichtspagina over het coronavirus

Meer informatie? Neem contact op met:

MoniqueSenior Adviseur
Monique
Bressers
Senior Adviseur m.bressers@vilans.nl 06 52 59 99 21
Profiel
Persvragen? Neem contact op met afdeling communicatie via 06 460 433 51 of pers@vilans.nl