Werkproces analyseren
Laatst bijgewerkt op: 26-08-2025
In deze stap breng je het werkproces rondom de interventie in kaart. Hierbij is het nodig om zowel het huidige als het gewenste werkproces te evalueren. De inzichten uit de vorige stappen helpen je om de context van de interventie goed te begrijpen.
Waar bestaat het werkproces uit?
In een werkproces laat je zien welke activiteiten plaatsvinden, wie daarbij betrokken zijn en hoe de interventie daarbinnen een plek krijgt. Je brengt zowel de huidige situatie als de gewenste situatie in beeld, ook wel een IST-SOLL of GAP analyse:
- De huidige situatie beschrijf je zoals die nu is (IST). Het komt zelden voor dat er nog helemaal niets gedaan is aan het zorgvraagstuk. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat er al met een digitale of hybride interventie gewerkt wordt. We noemen de huidige situatie, die mogelijk al digitaal of hybride is, het referentiealternatief.
- De gewenste situatie (SOLL) laat zien hoe het werkproces eruit gaat zien met de nieuwe interventie.
Door beide situaties naast elkaar te zetten, wordt duidelijk welke veranderingen plaatsvinden, welke impact dat kan hebben op het zorg- en ondersteuningsproces, hoe het de belanghebbenden raakt en waar knelpunten of kansen liggen.
Hoe schets je een werkproces?
Er zijn veel manieren om het werkproces in kaart te brengen. Van een globaal overzicht van alleen de hoofdactiviteiten tot een gedetailleerde analyse van elke stap. Het is belangrijk om hierbij een aanpak te kiezen die past bij het doel. Je kunt het werkproces op veel verschillende manieren presenteren, bijvoorbeeld in de vorm van een zorgpad of processchema. De praktijkvoorbeelden laten 7 verschillende varianten zien.
Het opstellen en analyseren van het werkproces doe je samen met de mensen die dagelijks in dit proces werken. Denk aan zorgmedewerkers, behandelaren, beleidsmedewerkers of cliënten. Zo ontstaat een realistisch en gedragen beeld van hoe de interventie in de praktijk past.