Naar hoofdinhoud Naar footer

Marit van der Meulen

Communicatieadviseur - Marketing en communicatie

Ik begon mijn carrière als maatschappelijk werker bij de Justitiële Verslavingszorg. Ik bezocht verslaafde mensen in hechtenis die een delict hadden gepleegd en onderzocht dan of een behandeling onder voorwaarden een mogelijk kon zijn. Ik schreef voorlichtingsrapporten en gaf advies aan de rechter. Ik leerde op jonge leeftijd de harde les dat je mensen niet kunt redden, maar enkel de handvatten kan aanreiken wanneer zij zelf de mogelijkheid zien voor een andere weg. 

Van maatschappelijk werker naar tekstschrijver

Door het schrijven van voorlichtingsrapporten, werd mijn liefde voor communicatie gestimuleerd. En mijn verlangen om het zorg- en welzijnssysteem te verbeteren waar ik mensen ook vaak in zag verdwalen. Ik volgde een journalistieke opleiding aan de Hogeschool Utrecht, omdat ik het idee had dat ik zo meer van betekenis kon zijn. Als freelance tekstschrijver, communicatiemedewerker en journalist heb ik daarna voor veel organisaties en websites met een maatschappelijke doelstelling gewerkt. 

Van tekstschrijver naar communicatieadviseur 

In 2017 begon ik in de functie van tekstschrijver en redacteur bij Vilans. Ik heb mijn liefde voor taal in deze functie goed in kunnen zetten. Wanneer woorden raken, kunnen zij de sleutel tot verandering zijn. Gaandeweg ben ik steeds breder gaan kijken en heb ik me ontwikkeld tot communicatieadviseur. Ik heb geleerd dat het delen van kennis zoveel meer is dan het delen van informatie alleen. Het gaat er ook om of je mensen raakt in hun belevingswereld en dat je de vorm kiest die goed in te passen is in hun leven. Dat kan het verschil maken of kennis ook echt wordt gebruikt of niet. 

Wapenfeiten 

Ik ben:

  • Ervaren met het samenwerken met ervaringsdeskundigen met een beperking. De inzichten in wat zij belangrijk vinden in begeleiding, heb ik samengevat in het artikel Persoonsgerichte zorg: Wat vinden cliënten belangrijk?
  • Bijzonder geïnteresseerd in luistervaardigheden. Luisteren gaat verder dan het enkel luisteren naar ‘wat er gezegd wordt’. Het gaat er ook om de behoefte achter emoties te verkennen in lastige gesprekken en daarop te anticiperen. Ik merk dat me dit heel goed helpt om vastgelopen situaties weer in beweging krijgen.
  • Getraind in praktische adviesvaardigheden. Bijvoorbeeld: Wat is het proces dat aan een beslissing vooraf is gegaan? Vaak gaan mensen in discussie over die beslissing, maar dan mis je de geschiedenis waarop de beslissing is gebaseerd. Door vragen te stellen, maak je van een discussie weer een open gesprek. Zo ontstaat er ruimte om verschillende mogelijkheden te verkennen.