Belanghebbenden bepalen
Gepubliceerd op: 01-09-2025
Laatst bijgewerkt op: 01-09-2025
Het is belangrijk om te weten wie in het werkproces betrokken zijn en wie de eindgebruikers zijn van de gekozen interventie. Op deze manier kan je rekening houden met wat voor hen belangrijk is en welke rol en invloed ze hebben. Daarom is het goed om zoveel mogelijk relevante informatie over de belanghebbenden te verzamelen.
Wie zijn de betrokken personen?
Wil je de waarde van een interventie bepalen? Dan is het nodig om vooraf goed te inventariseren wie precies betrokken zijn. Je wilt in kaart brengen wat de gekozen interventie kan betekenen voor de betrokken mensen, en welke rol zij kunnen spelen bij de implementatie. Er zijn verschillende mensen betrokken bij de uitvoering en het faciliteren van het werkproces. Het kan gaan om mensen die direct zorg geven of ontvangen. Het kan ook gaan om leidinggevenden of ondersteunende diensten. Deze partijen hebben elk hun eigen belangen, verwachtingen, voorwaarden en variëren in mate van betrokkenheid.
Er zijn verschillende manieren om onderscheid te maken tussen belanghebbenden.
Intern en extern
Als eerste kan je onderscheid maken tussen interne en externe belanghebbenden.
- Interne belanghebbenden bevinden zich binnen de organisatie, waar de interventie ingezet gaat worden. Bijvoorbeeld de zorgmedewerker, innovatieadviseur of ICT-manager.
- Externe belanghebbenden bevinden zich buiten de organisatie. Denk aan de technologieleverancier, de overheid, zorgkantoren en verzekeraars. Als tweede kan je onderscheid maken tussen verschillende maten van betrokkenheid.
- Primaire eindgebruikers: Zij zijn direct betrokken bij of ervaren direct de gevolgen van de veranderingen in het werkproces (bijvoorbeeld cliënten en zorgmedewerkers).
- Secundaire eindgebruikers: Zij zijn indirect betrokken bij, hebben invloed op, of ervaren hoe veranderingen in het werkproces plaatsvinden (bijvoorbeeld teamleiders).
- Tertiaire eindgebruikers: Zij zijn verantwoordelijk voor het faciliteren en ondersteunen van deze processen. Zij benaderen veranderingen vanuit een organisatorisch perspectief (bijv. beleidsmedewerkers).
Hou je vanaf het begin rekening met al deze verschillende groepen en hun specifieke behoeften en belangen? Dan vergroot je de kans dat je in de vervolgstappen de juiste effecten identificeert en gaat meten.
Hoe breng je belanghebbenden in kaart?
Met hulpmiddelen bepaal je welke belanghebbenden op welke manier betrokken moeten worden. Er zijn verschillende methoden om belanghebbenden te verdelen op basis van hun mate van invloed en belang. Ook kan je bijvoorbeeld gebruik maken van de ‘cirkel van invloed’ of een tabel maken met de voor jouw situatie belangrijke onderdelen.