Sanne van der Weegen

Sanne van der Weegen

Waar moet een patiëntportaal volgens klanten aan voldoen?

Steeds meer zorgaanbieders in de eerstelijnszorg bieden online diensten aan, zoals het plannen van afspraken via een patiëntportaal. Vaak blijft het gebruik van deze diensten echter achter. Waar zitten patiënten op te wachten, en waar moeten online diensten aan voldoen? Wij onderzochten dit in het project ‘Ken je klant’ en bundelde de belangrijkste inzichten in de inspiratiewijzer Huisarts, ken uw klant. Laat u inspireren voor een beter werkend portaal door wensen en behoeften van patiënten. 

13-02-2017

Informatie op maat, ondersteuning via beeldbellen, snel en direct contact, zien of het spreekuur uitloopt. Het zijn een paar van de ideeën en behoeften van klanten met betrekking tot een patiëntportaal.

waar moet een patientportaal aan voldoen

Patiëntportaal nog weinig gebruikt

Een patiëntportaal is een website waar men zijn/haar eigen medische gegevens kan opvragen. Het is vaak ook mogelijk om online een afspraak te maken of een herhaalrecept aan te vragen. Uit de eHealth monitor 2016 van Nictiz blijkt dat slechts 16% van de zorggebruikers online herhaalrecepten aanvraagt bij de huisarts. Nog geen 10% van de zorggebruikers maakt gebruik van het e-consult (via internet een vraag stellen) of maakt een afspraak via internet. Dat patiënten de portalen zo weinig gebruiken wijst op een mismatch tussen de behoeften van de patiënt en wat de portalen in de praktijk bieden.

Wensen van patiënten centraal in plaats van zorgaanbieders

Om een beeld te krijgen hoe de huidige patiëntportalen tot stand zijn gekomen en op welke manier patiënten betrokken zijn bij de ontwikkeling, zijn verschillende leveranciers geïnterviewd. Uit deze gesprekken bleek dat vaak niet de behoeften van patiënten centraal staan, maar die van zorgaanbieders: de klant van de leveranciers.

Trouwe klanten van huisartsen en ‘friskijkers’ zijn geïnterviewd over hun wensen en behoeften ten aanzien van online communicatie met hun huisartsenpraktijk. Om los te komen van de huidige functionaliteiten die een portaal biedt, zijn creatieve sessies gehouden. Uit deze sessies bleek dat veel mensen niet op de hoogte zijn van de online diensten die een huisarts aanbiedt of dat ze het niet handig vinden in het gebruik. Een patiënt over het online portaal van haar huisarts: ‘Mijn huisarts heeft wel een online systeem, maar het werkt niet makkelijk en het biedt niet alles wat ik wil’. Om een beeld te krijgen hoe de huidige patiëntportalen tot stand zijn gekomen en op welke manier patiënten betrokken zijn bij de ontwikkeling, zijn verschillende leveranciers geïnterviewd. Uit deze gesprekken bleek dat vaak niet de behoeften van patiënten centraal staan, maar die van zorgaanbieders: de klant van de leveranciers.

40 innovatieve ideeën

Via the Battle of Concepts zijn starters en studenten uitgedaagd om een innovatief patiëntportaal te bedenken. Hier zijn 40 vernieuwende ideeën opgehaald. Een van de deelnemers van de Battle of Concepts: ‘Een afspraak maken bij de huisarts is vaak erg omslachtig en blijkt soms niet eens nodig. Chatten of beeldbellen met de huisarts kan dan een simpele oplossing zijn’. Niet alleen handige functionaliteiten zorgen voor het succes van een portaal. Een portaal moet ook gemakkelijk in gebruik zijn, er aantrekkelijk uit zien en men moet weten dat het portaal er is.

Wilt u meer informatie over patiëntportalen of over het project Ken je klant? Of wilt u zelf aan de slag met het ontwerp van een nieuw portaal? Wij kunnen u hierbij helpen.

Meer over e-Health in de eerstelijn

Meer informatie? Neem contact op met:

SanneAdviseur
Sanne
van der Weegen
Adviseur s.vanderweegen@vilans.nl 06 55 44 03 69
Profiel
Persvragen? Neem contact op met afdeling communicatie via 06 460 433 51 of pers@vilans.nl