Femke de Wit
Senior Adviseur

Femke
de Wit

Senior Adviseur

'Back to basics: zorg maak je samen!'

De cliënt centraal, cliëntgericht handelen, cliëntenparticipatie. Wat bedoelen we daar precies mee? En hoe brengen we dat in praktijk? Natuurlijk, de zorg draait om cliënten. Zonder cliënt geen zorg. Maar écht luisteren en handelen naar wat je gehoord hebt is nog steeds geen vanzelfsprekendheid. We moeten back to basics: zorg maak je samen. Het is een prachtige mogelijkheid om langdurende relaties te ontwikkelen met cliënten en naasten.

Alleen maar luisteren

In mijn studie heb ik spiegelbijeenkomsten onderzocht: zorgverleners moeten anderhalf uur lang naar de verhalen en ervaringen van patiënten/cliënten luisteren. Alleen luisteren, ze mogen geen reactie of weerwoord geven. Dat is heel fascinerend en geeft veel stof tot nadenken. En veranderen! De inzichten die dat opleverde gebruik ik nu voor de thema’s waarvoor ik werk, zoals vrijheidsbeperking en niet-aangeboren hersenletsel.

Weten wie je bent

Je als cliënt gehoord en gezien voelen. Het besef dat de mensen die voor je zorgen en je begeleiden weten wie je bent, wat je nodig hebt en wat je belangrijk vindt. Maar ook: je gehoord en gezien voelen als zorgverlener. Het besef dat organisatie en cliënten weten wat je kunt en doet en wat je belangrijk vindt. Dat creëert energie en de wil om samen de zorg mooier te maken.

Wapenfeiten van Femke de Wit

  • Masteronderzoek naar spiegelbijeenkomsten: Mijn scriptie over dit onderzoek kreeg de ZoMa scriptieprijs
  • Veldnorm ontwikkeld voor de behandeling en begeleiding van mensen met chronische beademing
  • Projecten geleid waarbij de kracht van de kennis en ervaringen van patiënten verbonden werd met die van de zorgverleners: de patiënt als partner

Artikelen van Femke

Kwaliteit bepaald door cliënt aan het stuur: Stap maar in!
Kwaliteit bepaald door cliënt aan het stuur: Stap maar in!
25 april 2017

We moeten kritisch zijn op welke instrumenten we gebruiken als kwaliteit bepaald wordt door hoe cliënten dat ervaren.

De KwaliteitWijzer: online hulpmiddel om kwaliteitsinstrumenten te zoeken
De KwaliteitWijzer: online hulpmiddel om kwaliteitsinstrumenten te zoeken
04 april 2017

De KwaliteitWijzer helpt zorgaanbieders in hun zoektocht naar kwaliteitsinstrumenten die informatie opleveren die past bij hun visie en werkwijze.

In team Kwaliteit van zorg met Femke