Naar hoofdinhoud Naar footer

Als technologie wel wordt toegepast

Laatst bijgewerkt op: 22-05-2025

Soms is na het afwegen en inzetten van alternatieven toch de conclusie om technologie in te zetten. Houd dan rekening met de specifieke behoeften en beperkingen van de cliënt. Bespreek dit met de cliënt en de familie/vertegenwoordiger. Denk aan gebruiksgemak, trainingsmogelijkheden en de ondersteuning die moet worden afgestemd op de doelgroep. Lees op deze pagina over de soorten technologie, criteria en beleid.

Bij inzet van technologie dat ervoor zorgt dat een deur gesloten blijft voor een cliënt, moet altijd het stappenplan gevolgd worden, ook als de cliënt zich hier niet tegen verzet. Het gesloten houden van deuren met technologie wordt ook wel dwaalpreventie genoemd.

Als de cliënt verzet vertoont tegen een technisch hulpmiddel, volg je uiteraard het stappenplan Wzd.

Verschillende soorten technologie

Er zijn verschillende soorten technologie die kunnen worden ingezet:

  • Elektronische sloten met tags of codes
    Deze technologie vereist geen fysieke sleutel.
  • Bewegingssensoren
    Deze technologie kan worden gebruikt om activiteiten in een kamer waar te nemen en te versturen naar een waarschuwingssysteem. Bijvoorbeeld om te waarschuwen wanneer iemand een bepaalde ruimte verlaat.
  • Toegangscontrole met biometrische identificatie Denk bijvoorbeeld aan vingerafdrukscanners. Dit kan handig zijn voor cliënten, omdat ze dan geen wachtwoorden hoeven te onthouden.
  • GPS-tracking
    Met deze technologie kan je cliënten op afstand volgen. GPS binnen gebouwen werkt vaak slecht. Wil je GPS inzetten bij leefcirkels XL, maak dan gebruik van goedgekeurde GPS-systemen. Dit kan ook via een SOS-horloge, waardoor je de cliënt kan volgen én de cliënt op de noodknop kan drukken als hij hulp nodig heeft. Bekijk het praktijkvoorbeeld van Sint Jozefoord 
  • Domoticasystemen met spraakbesturing
    Deze technologie geeft cliënten de mogelijkheid om met een gesproken commando een deur te openen of te sluiten. Bekijk de video Open deuren bij Stichting Eykenburg:

Criteria om rekening mee te houden bij het selecteren van technologie

Er is een aantal belangrijke criteria waarmee een organisatie rekening kan houden bij het selecteren en implementeren van technologie:

De te kiezen technologie moet de veiligheid van cliënten, medewerkers en eigendommen waarborgen.

De te kiezen technologie moet zorgen voor de privacy van cliënten en medewerkers en voldoen aan de wettelijke eisen met betrekking tot privacy en gegevensbescherming.

De te kiezen technologie moet eenvoudig te gebruiken zijn voor cliënten met lichamelijke en/of cognitieve beperkingen.

De te kiezen technologie moet aanpasbaar zijn aan veranderende behoeften en situaties, zonder dat dit ingrijpende fysieke wijzigingen vereist.

De te kiezen technologie moet betrouwbaar werken om onverwachte problemen en noodsituaties te voorkomen en er moet een back-up systeem zijn in geval van stroomuitval of technische storingen.

Het beheer van de technologie moet eenvoudig te bedienen zijn.

Bij noodsituaties zoals brandalarmen of medische noodgevallen moet de technologie meewerkend zijn en snel reageren.

Als er meerdere systemen worden gebruikt (bijvoorbeeld toegangscontrole, camerabewaking en noodoproepsystemen), moeten deze met elkaar kunnen integreren en onderling informatie delen.

De te kiezen technologie moet voldoen aan relevante regelgeving en normen, zoals brandveiligheidseisen en privacywetgeving.

Zorg ervoor dat er training wordt gegeven aan medewerkers om de technologie effectief te gebruiken. Het is belangrijk dat een medewerker van de afdeling ondersteuning en onderhoud beschikbaar is om eventuele problemen snel op te lossen.

Denk na over beleid rondom technologie

Als je als organisatie hebt besloten om technologie in te zetten, is het verstandig om bij het maken van beleid na te denken over een aantal zaken:

  • Bedenk per woning en locatie tussen welke tijden een deur wel of niet op slot is en wanneer de technologie werkend is.
  • Bedenk hoe en wie bepaalt of een cliënt wel of niet gebruik gaat maken van technische hulpmiddelen.
  • Maak een overzicht van verschillende technologieën die in gebruik zijn binnen de organisatie, met daarbij alle benodigde informatie.
  • Denk na over de inrichting en werkafspraken rondom de inzet van technologie:
      • Wie draagt ervoor zorg dat de cliënt het technische hulpmiddel gebruikt en/of draagt?
      • Wie krijgt er meldingen?
      • Wie zorg ervoor dat de technologie is opgeladen?

Toolkit implemenatie externe leefcirkels 

Met de technologie externe leefcirkels krijgen cliënten met dementie op een veilige manier meer bewegingsvrijheid. Om deze technologie in jouw organisaties te implementeren kun je gebruik maken van de toolkit Externe leefcirkels.

Bekijk de toolkit implementatie externe leefcirkels